איזה שחיה טובה לכאבי גב?

דף הבית » איזה שחיה טובה לכאבי גב? (רמז- לא בהכרח שחיית גב)

אורתופדים רבים ממליצים למטופליהם לבצע פעילות ספורטיבית על מנת לחזק את שרירי הגב שלהם ולהקל על כאבי הגב. אחת מן הפעילויות המומלצות ביותר היא שחייה. באופן כללי השחייה היא דרך נהדרת להקלה על כאבי גוף שונים ואף עשויה להיות כלי רב תועלת בשיקום מפציעות שונות כולל פציעות של עמוד השדרה.

עם זאת יש לזכור שגם בשחייה קיימים סיכונים שחייבים להיות מודעים לקיומם. במאמר זה נבדוק האם שחייה טובה לגב, אילו שרירים היא מחזקת ומהי צורת השחייה הטובה ביותר לכאבי גב?

תוכן עניינים:

האם שחייה טובה לגב?

מחקרים רבים אכן הוכיחו ששחייה והתעמלות במים הן מהפעילויות היעילות ביותר להקלה על כאבי גב תחתון, אך חשוב להבין ששחייה לא תמיד עוזרת! לעיתים היא לא הספורט הנכון במצב שבו אתם סובלים מכאבי גב והיא אף עלולה אפילו להחמיר את מצבכם במקרים מסוימים.

יתרונות השחייה לכאבי גב

שחייה מציעה תרגול גופני מהנה (לפחות לרוב האנשים) ומועיל, במיוחד אם אתם סובלים מכאבי גב תחתון. יתרונות השחייה הם:

• הרגעת המערכת העצבית: בזמן השחייה, הגוף משחרר אנדורפינים- הורמונים המאפשרים לנו להרגיש טוב יותר, ואלה מרפים את מערכת העצבים ואת שרירי הגוף המתוחים, כך שהכאב מתחיל להתפוגג.

• הקלה על המפרקים: במהלך השחייה המים גורמים לגופנו לצוף ותומכים בו, מה שמפחית את הלחץ על המפרקים.

• בניית שרירים לתמיכה בעמוד השדרה: השחייה תומכת במפרקים ובעמוד השדרה ומדרבנת את השרירים, שלא תמיד משתמשים בהם, אלה שתומכים בעמוד השדרה ומשפרים את היציבה.

איך שחייה יכולה לעשות נזק לגב?

שחייה בסגנונות מסוימים עלולה להחמיר בעיות גב מסוימות: השחייה יוצרת עומסים חוזרים על חלקי גוף מסוימים כמו עמוד השדרה, הצוואר, הגב התחתון, הכתפיים והברכיים. עומסים חריגים אלה עלולים לגרום במקרה "הטוב" לכאבי גב וצוואר ובמקרים הרעים יותר, לשחיקות סחוס, קרע במיניסקוס, פריצת דיסק או פציעת כתף בשם "כתף שחיינים".

כיצד ניתן להימנע מכאבי גב הנגרמים משחייה?

• התייעצו עם רופא ספורט לפני תחילת השחייה כך שיוכל לייעץ לכם על השחייה המתאימה לכם ביותר.
• לקחו מספר שיעורי שחייה על מנת לוודא שאתם שוחים בצורה נכונה- שחייה בצורה לא טובה יכולה לגרום לנזק.
• עלו את עומס האימונים בהדרגתיות.
• אל תתאמנו קשה עם הגב שלכם נוקשה מהאימון הקודם.
• עשו אימון חימום לפני תחילת השחייה ואימון קירור לאחריה.
• מרגישים שנפצעתם- אל תמשיכו! עצרו, תנוחו ופנו לרופא במידת הצורך.

איזה שחיה טובה לכאבי גב ולא תגרום לנזק?

הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא אבחון של מהות הנזק בגב שלכם. ברגע שיודעים מה הנזק אנו יודעים גם להעריך אילו תנועות ופעולות עלולות להחמיר אותו ואילו פעולות כדאי לנו לבצע. לאחר האבחון יתכן שהפעילות המומלצת עבורכם תהיה למעשה הליכה. במידה ובכול זאת אתם תעדיפו לשחות יש צורך להעריך איזה סגנון שחייה יועיל לבעיית הגב שלכם ומאיזה סגנון שחייה יש להתרחק כדי למנוע כאבי גב.

• שחיית חתירה:
מה כן לעשות? שמרו את גופכם במצב מאוזן במים. גלגלו את כל הגוף לאורך ציר תנועה ישר על מנת לנשום. חתרו בתוך המים באופן שהידיים מקבילות ואינן חוצות את קו אמצע הגוף בדומה לטיפוס על סולם אופקי. נשמו לסירוגין כול שלוש תנועות חתירה פעם לימין ופעם לשמאל.
מה לא לעשות? אל תוציאו את הראש בתנועות סיבוב או בתנועות הרמה חריפות של הצוואר לצורך הנשימה. אל תמשיכו לשחות עם סימן ראשון של כאבי גב או רגישות.

• שחיית חזה:
מה כן לעשות? הרימו את הראש והצוואר באופן מינימלי ובעדינות על מנת לנשום. על ראש וצוואר נסו לשחות עם שנורקל דבר שיבטל הרבה מהעומס על הצוואר והגב התחתון. שחייה עם מסכה יכולה אף היא לעזור להימנע מתנועות חדות שאנו עושים כדי להיפתר מהמים בעיניים.
מה לא לעשות? אל תרימו את הראש גבוה מדי- זה עלול ליצור עומס על הצוואר והגב התחתון וסיכוי גבוה יותר להתפתחות כאבי גב.

התחלתם לשחות והגב התחיל לכאוב?

אם מידת הכאב אינה חמורה והכאב החל לפני שעות או ימים ספורים – נסו לנוח מספר ימים. אם הכאב חוזר לאחר שחזרתם ממנוחה יתכן שאתם זקוקים לשיפור בסגנון השחייה שלכם בעזרת מורה מומחה. כאבים משמעותיים הנמשכים יותר זמן מחייבים פנייה לגורם מקצועי. שקלו לפנות לכירופרקטיקה.

מידע מקצועי נוסף