בעיות גב

דף הבית » בעיות גב

דרך הגב

נדירים האנשים שמעולם לא נתקלו בבעיה כזו או אחרת בגב לאורך חייהם. בין אם מדובר בכאבים כרוניים שנדמה שהיו שם מאז ומעולם, ובין אם בטווח תנועה שנדמה שמתקצר בקצב מדאיג, רבים מוצאים עצמם אצל הרופא לעתים תכופות בגלל השריר והחזק שמייצב (תרתי משמע) את חיינו. אך דווקא בגלל שכיחותה של הבעיה הזו נדמה כי לעתים מרוב עצים לא רואים את היער, ולכן קיים צורך לעשות סדר בסוגי הכאב ובאזורים השונים בהם הוא מופיע, בכדי לקבל תמונה מלאה יותר.

תוכן עניינים:

שכיחות

כאבי גב הינם מאוד שכיחים בקרב כלל האוכלוסייה. על פי מחקר שנעשה בקרב ישראלים מעל גיל 20, נמצא כי השכיח מבין הכאבים הכרוניים שסבלו מהם הנשאלים היה כאב גב (32%). כמו כן, ההערכה היא שכ- 80% מהמבוגרים בחברות מערביות יסבלו לפחות פעם אחת בחייהם מכאב גב תחתון. זאת ועוד כי 1 מכל 5 אנשים אשר ניגש לרופא בתואנה על כאב, ילין על כאב גב.

גורמים

כאבי גב נגרמים ממגוון סיבות שונות אשר משתנות בהתאם לאורח החיים של האדם הסובל מהם. חלק מהסיבות יכולות להיות נסיבתיות כמו הריון, גנטיקה, לחץ נפשי, וטראומות אישיות שעוברות על אדם ומשנות את מבנה עמוד השדרה. גורמים אלו לעתים אינם ניתנים לשליטה מוחלטת, ובכך מעניקים תחושה כי כאב הגב הינו גזירת גורל שלא ניתנת לשינוי, אף על פי כי לא בהכרח כך הדבר. בנוסף, כאבי גב רבים מקורם בקיום שגרת חיים אשר לוקה בתשומת לב מספקת לאיזונים שהגוף זקוק להם במהלך היום יום. דוגמאות לכך ניתן למצוא למשל בהיעדר שגרה ספורטיבית קבועה, ודחיסת כלל הפעילויות השבועיות למספר ימים מצומצם וסמוך, כך שלגוף לא מתאפשרת מנוחה נכונה והכרחית בין פעילויות. זאת ועוד כי הרגלי עישון ותזונה לקויים עלולים להשפיע גם הם על תחושת הכאב, היות וניקוטין נמצא כחומר המגביר תחושת כאב, וכי תזונה הגוררת השמנה לא מבוקרת עלולה לפגוע באיזון הטבעי בין החלק הקדמי של הגוף לאחוריו. זאת ועוד, כי לעתים נמצא שאפילו יציבת האדם, אשר יושב שעות מרובות במהלך היום עלולה להשפיע באופן ישיר לכאבים אותו הוא חווה מאוחר יותר. בנוסף לכך, לעתים בחירה של מזרון שינה רעוע עלולה גם היא להשפיע על הלחצים שגופינו מתמודד איתם בזמן השינה, לחצים שעלולים להתגלם לבסוף  ככאב. כלומר, הגורמים לכאבי גב הינם מרובים ונמצאים בכמעט כל היבט של חיינו. 

סוגי הכאבים וההבדלים ביניהם

כאבי גב נבדלים על פי קריטריונים אשר מודדים את משך הזמן שהכאב נמשך, והאזורים אליו מקרין אם בכלל. רוב כאבי הגב (כ- 90%) חולפים מעצמם בתוך כמה ימים בודדים ומסווגים ככאב קלים בלבד. לעומתם, כאבי גב אשר משך השפעתם עולה על מספר ימים ונמשך עד כ- 6 שבועות מוגדרים ככאב קשים. כאבים אלו לרוב מתבטאים גם בתסמינים חריפים יותר מאשר כאבים קלים, ובנוסף לתחושת התפיסות האופיינית מתלווים להם גם תחושת דלקתיות, דקירות חדות, וקיצור טווח תנועה עד לרמה המגבילה אדם. בנוסף לכך, כאשר כאב גב אורך מעל כ- 6 שבועות הוא מוגדר ככאב כרוני, כאשר האחרונים לרוב מטופלים באמצעים שונים, החל מפיזיותרפיה ועיסוי ועד לטיפולים תרופתיים או משחות.

כיצד נמנעים?

בכדי למזער ואף להעלים את כאב הגב, יוטב לאדם לאמץ הרגלי תנועה נכונים יותר, כלומר לצמצם תנועות ומנחים בהם הגב נאלץ להימתח או לאזן כמות משקל שאינה טבעית לו. כמו כן, הקפדה על ישיבה נכונה, כשהגב צמוד למשענת הכיסא וזקוף ככל האפשר, ביחד עם כיוונון גובה נכון, מסוגלת לעזור להפחית חלק מהעומס שמתבטא לבסוף בכאב. בנוסף, רצוי לישון על הגב או על אחד הצדדים מאשר על הבטן, בכדי לאפשר לעמוד השדרה תמיכה מרבית.

לסיכום

בשל שלל הסיבות הרבות שגורמות לכאבי גב, והאופן בו הן שזורות באורח חייהם של רבים כל כך, ניתן להבין כיצד רבים "זוכים" לחוותם ובהיקף ניכר. עם זאת, באמצעות הקפדה על מספר כללים שכשלעצמם אינם מורכבים או קשים מדי, יכול כל אדם לצמצם במידה ניכרת את כאב הגב או הפוטנציאל לכאב גב שהוא עלול לחוות ולהיתקל בו במהלך חייו. בנוסף, במידה ואדם סובל מכאבים שכאלו, ניתן לגדוע את הכאב באיבו באמצעות טיפול מקדים אשר כיום הינו מאוד מגוון ונגיש. ובכך הופכות את כאב הגב לתופעה אשר אפשר ניתן וכדאי, לחיות בלעדיה.

מאמרים בנושא בעיות גב

אל תמשיכו לסבול מכאבים! השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם עם פתרון.