בעיות נפוצות בכתף וכיצד יכול מומחה כתף לסייע

דף הבית » בעיות נפוצות בכתף וכיצד יכול מומחה כתף לסייע

אנשים רבים סובלים מכאבים בכתפיים. זהו מפרק פעיל במיוחד בעל טווח תנועה גדול מאוד. למעשה, בדומה לבעיות גב גם בעיות הכתפיים הן נפוצות במיוחד. הגורמים לכאבים וקשיי תנועה בכתפיים יכולים להיות מאוד מגוונים, ולכל בעיה יש אפשרויות טיפול שונות לגמרי. הבה נכיר את בעיות הכתף הנפוצות ביותר, ונגלה כיצד מומחה בתחום יוכל לסייע בפתרונן.

תוכן עניינים:

דלקת בכתף

הכתפיים הן מפרק החווה עומס רב במהלך היום. בכל פעם שאנו מרימים דבר מה, בכל הושטה של היד ובזמן פעילויות ספורטיביות, הכתפיים נעות בדרכים שונות ותנועות לא נכונות יכולות להביא לפגיעה. הכתף נפגעת לא פעם גם בשל יציבה לא נכונה, שינה בתנוחה לא טובה ואפילו עשויות להופיע בעיות דווקא בשל הימצאותו של אדם תחת לחץ נפשי רב. מומחה כתף מומחה כתף ידע לזהות את הגורמים להופעת הבעיות במהלך האבחון.

אחת הבעיות הנפוצות ביותר של הכתף היא הופעה של דלקת בגידים המסייעים בהנעת המפרק. ישנן מספר סיבות שבגינן יכולה להיווצר דלקת בגידי הכתף. אחת הסיבות היא הפעלת עומס רב על המפרק או שימוש בו יתר על המידה. התסמינים הנפוצים ביותר של דלקת בכתף הם תחושת חום בעת מגע במפרק, רגישות או כאב בעת הנעת המפרק וצמצום בטווח התנועה של המפרק.

כדי לקבוע את תהליך הטיפול בדלקת, יעשה המומחה כמובן מספר בדיקות כדי לקבוע את חומרת המצב. ככל הנראה תינתן המלצה לאפשר למפרק לנוח ולהימנע מתנועות העשויות להחמיר את הדלקת. לעיתים יבחר הרופא להעניק למטופל מרשם לנוגדי דלקת שאינם סטרואידים. במקרים חמורים יותר עשוי הרופא לבחור בטיפול תרופתי יותר אגרסיבי, ואף להמליץ על הזרקה מקומית לתוך המפרק עצמו. בסיום הטיפול רצוי לעשות פיזיותרפיה כדי ללמוד הנעה נכונה של המפרק ללא הפעלת עומס. 

פריקת כתף

בפריקת כתף עצם הזרוע המחברת בין עצם הזרוע למפרק הכתף יוצאת ממקומה. הפריקה יכולה להתרחש גם קדימה כאשר העצם יוצאת מלפני השקע שבו היא אמורה לשבת, וישנן גם פריקות אחוריות שבהן העצם יוצאת מאחורי השקע. מרביתן של הפריקות הן פריקות קדמיות ופריקה אחורית היא נדירה למדי. פריקת כתף יכולה להיגרם כתוצאה מחבלה, ובאנשים בעלי גמישות יתר הפריקה יכולה להיגרם גם מתנועה לא נכונה. אנשים אלה מועדים יותר לפריקות חוזרות ונשנות. בעת פריקת הכתף נגרם כאב רב למטופל ואין אפשרות להניע את המפרק. במקרה של פריקה יתחיל המומחה את הטיפול בהחזרת המפרק למקומו קודם כל. 

הבעיה בפריקת כתף היא שלעיתים היא מלווה בפגיעות נוספות כמו שבר בראש העצם או קריעה של סחוס הלברום. הטיפול לאחר החזרת המפרק היא מנוחה של הכתף, ולאחר ההחלמה תידרש פיזיותרפיה לחיזוק המפרק ושיפור התנועתיות. לעיתים כשנגרמים נזקים נלווים יהיה צורך בניתוח משקם של הרמות.

כתף קפואה

הפרעה זו מתרחשת כאשר הרקמה המחברת את עצם הזרוע ועצם השכמה הנקראת "קופסית", הופכת נוקשה ודלקתית כך שלא ניתן להזיז את המפרק בצורה תקינה. לא ידועה בדיוק מדוע תופעה זו מתרחשת. כתף קפואה מאופיינת בתסמינים כמו כאבים, הגבלה בתנועה וחוסר נוחות. כתף קפואה היא הפרעה המתפתחת לאורך זמן רב ונמשכת מספר חודשים אפילו. הטיפול בהפרעה משלב פיזיותרפיה כדי לסייע בשמירה על תנועתיות המפרק, אך טיפול זה אינו תמיד מסייע. המומחה ייתן למטופל לרוב משככי כאבים ואף נוגדי דלקת שאינם סטרואידים שמטרתם להקל על הכאב גם כן. שימוש בטכניקות של חימום וקירור האזור גם הן נפוצות בטיפול בתופעה. לעיתים תידרש הנעה של המפרק לשחרור תחת הרדמה כללית.

מאמרים בנושא בעיות גב