דלקות בגב התחתון

דף הבית » דלקות בגב התחתון

כאבי גב הינם הגורם השני בשכיחותו לפניית מטופלים לקבלת טיפול רפואי, בתוך כך, כאבי גב תחתון הינם הכאבים השכיחים ביותר מבין כל תלונות כאבי הגב. עובדה אשר מקבלת חיזוק מהנתון כי כ-80% מהאוכלוסייה בעולם המערבי תחוש כאב גב תחתון במהלך חייה. אחד מהגורמים המרכזיים לכאבים אלו, הוא דלקות גב תחתון, בין אם באמצעות דלקת אשר מתרחשת בגב התחתון עצמו וגורמת לכאבים, ובין אם דלקות אשר נמצאות בסמוך לו ותסמיניהן בפועל הם כאבי גב תחתון. דלקות אשר בניגוד לנזק שרירי נקודתי אשר לרוב מחלים כעבור כמה ימים, עלולות להתפתח ולהחמיר עד כדי מצבים בלתי הפיכים, ולפיכך חשוב להכיר אותן ואת הגורמים להן.

תוכן עניינים:

גורמים להופעת דלקות בגב התחתון

דלקות בגב התחתון הן לרוב תסמיניהן של מצבים רפואיים אחרים אשר באים לידי ביטוי כדלקת בגב. מבין אותם מצבים ניתן למנות את ספונדילוליסטזיס, שבר ללא תזוזה של חוליה, אשר זזה ממקומה ביחס לשאר החוליות ובכך מעוררת כאב ולחץ, ולמעשה מדובר בשבר מאמץ אשר מתרחש בחלקה הקשתי האחורי של החולייה. ספונדילוליסטזיס הוא גורם שכיח לכאבי גב אצל קטינים, ולהיווצרות דלקות באזור עמוד השדרה המותני. בנוסף לכך, פריצת דיסק גם היא יכולה לעורר דלקת בגב התחתון. כאשר נוצרת פריצת דיסק בחלקו התחתון של הגב, הנוזל דמוי הג'ל אשר נמצא בתוך הדיסקים הקשיחים לאורך עמוד השדרה, פורץ החוצה ומעמיס על חוט השדרה והעצבים שיוצאים ממנו. הלחץ של הנוזל על חוט השדרה מעורר תגובה דלקתית אשר מתבטאת גם בכאב מקומי שמקושר לאזור בגוף אליו העצב מוביל. זאת ועוד כי, פגיעה במפרקים הבין חולייתיים מעוררת לעתים תכופות דלקת בגב התחתון, התעוררות הדלקת בעקבות פגיעה במפרקים אלו קרויה גם כסינדרום פצטלי מותני (על שם אותם מפרקי פאסט (Facet) שמהווים חלק מהמפרקים הבין חולייתיים). הסיבה לפגיעה באותם מפרקים נובעת מעומסי יתר אשר נובעים מאורח חיים דינמי שכולל הרבה תנועות, וכמו כן גם כתוצאה מחבלות וטראומות גופניות כמו תאונות דרכים, פציעות ספורט וכל פגיעה פיזית שהיא. יתרה מכך, דלקת בפרקי האגן מהווה גם היא כגורם שכיח מאוד לכאבים בגב התחתון. מדובר בדלקת אשר נוצרת כתוצאה מעומס ו/או חבלה אשר לאורך זמן יוצרים בלאי הולך וגובר אשר לבסוף מגיח כדלקת באגן. קיים קושי רב לאבחן דלקת זו עקב האבחנה השגויה והשכיחה של כאבים אלו ככאלו שמקורם בעמוד השדרה המותני, עקב הדמיון הרב לסימנים והסימפטומים הזהים יחסית. קושי שגם מתגלם לרוב בטיפול עקר כיוון שאינו מתמודד עם גורמיה הישירים של התסמונת ובכך מותיר אותה על כנה. כמו כן, גם דלקות במפרק הירך ודלקות פרקים מתגלמות ככאבים בגב התחתון וככאלה אשר עלולים להוביל להיווצרות דלקות באותם אזורים.

לסיכום

ישנם גורמים רבים ומגוונים לכאבי גב תחתון, החל מאורח חיים ופציעות עבר ועד לגנטיקה אשר מתבטאת בחולשה טבעית של אזורי מפתח שתפקידם לשמור על גבנו תקין. בתוך כל אלו, חשוב להקפיד ולהיות מודעים לקיומן של דלקות שונות אשר ביכולתן גם כן לעורר כאבי גב ברמות שונות. כאבים אשר עצמתן נעה החל מכאב מינורי שחולף מעצמו ועד לקיצור טווח תנועה אשר כולל כאבים כרוניים שלעולם יישארו. אף על פי כי מלאכת האבחון של אותן דלקות, עלולה לעתים להיות מורכבת וארוכה עקב כפילות תסמינים אשר עשויים להיות רלוונטיים ושכיחים גם למחוזות אחרים בגב. ניתן ורצוי לגשת לרופא בהקדם, בכדי להאיץ את הליך האבחון ובעקבותיו הריפוי שלתזמונם חשיבות מכרעת בהקלה על הסימפטומים, או לחליפין לגלות מוקדם ככל האפשר כי בוצע אבחון שגוי, תגלית שדרכה ניתן להגיע לאבחון מתאים.

מאמרים בנושא כאבי גב תחתון