דלקת בגב העליון

דף הבית » דלקת בגב העליון

אם גם אתם מרגישים לעתים תכופות תחושת שריפה מעיקה אשר עושה שמות בחלקו העליון של גבכם – אתם לא לבד. כאבי גב ובתוכם – דלקות, נעשו שכיחים ונפוצים עד מאוד בכל העולם המערבי וכחלק מכך גם בישראל. בהמשך לכך, ידוע לנו כיום כי לכל אזור בגב יש מאפיינים ייחודיים משלו אשר מקלים על זיהוי התסמונת והתאמת הטיפול שהיא מצריכה. לכן – חשוב להכיר ולדעת כיצד לאבחן להתמודד ולטפל בכל מקרה לגופו, בעיקר כאשר מדובר בדלקות, אשר ידוע כי כאשר אינן זוכות לטיפול עלולות להחמיר עד לכדי מצב בלתי הפיך. כמו כן, החשיבות מקבלת תוקף מיוחד כאשר מדובר באזור כה קריטי לתפקוד היום יומי שלנו, כמו הגב העליון.

תוכן עניינים:

תסמינים – כל כאב גב עליון הוא דלקתי?

כאב גב עליון כללי, לרוב נובע בעקבות נזק נקודתי אשר נגרם לחוליות או רקמות מסוימות אשר נמצאות סמוך לעמוד השדרה. לרוב פגיעה בהן לרוב תוליד כאב נקודתי אשר יחלוף מעצמו או באמצעות טיפול משלים מינורי לאחר כמה ימים. עם זאת, מגבלת תנועה או נוקשות בזמן ביצוע תנועה, מעידים כי קיים סיכוי גבוה יחסית לקיומה של דלקת. כלומר, במידה וישנם מנחים מסוימים בגב אשר קיומם אינו מתאפשר או לחליפין מלווה בכאב, עולה החשש לדלקת גב עליון.

גורמים לדלקת גב עליון

הגורם השכיח ביותר הוא נזק שרירי או גירוי בפרקים שבין חוליות הגב, אך ישנם מקרים בהם הגורם נובע מאירוע חריג יותר כמו טראומה גופנית קשה, אשר מולידה תסמינים חריפים יותר. בנוסף לכך, כיום, האופן בו אנו חיים, שגרת העבודה שלנו ומשך הזמן הממושך שאנו מבלים מול מסכים, גובים מחיר מבריאות הגב שלנו. כלומר, יציבה לא נכונה כחלק מאורח חיינו גורמת לבלאי בגב אשר עלול להתבטא בהופעת דלקות וכאבים הדרגתיים, אשר ככל שהגב נחלש הולכים ומתחזקים. לכן גם אם כרגע אתם חשים בכאב בגדר מגבלות הסביל, יתכן כי מדובר בכאב אשר נמצא בראשית דרכו, ויתכן כי עלול לקבל נפח משמעותי יותר בעתיד. בנוסף לכך, גם שימוש יתר עלול לגרום להופעת דלקות בגב העליון. סוגי עבודה או ספורט אשר בבסיסם ישנה תנועה שחוזרת על עצמה לעתים תכופות מאוד, מזרזת את הבלאי הטבעי של הגב וגורמת להיווצרותם של כאבים ודלקות. דוגמאות לאותם שימושים ניתן לראות אצל שחיינים, שחקני טניס, סבלים, סדרני מדפים ועוד. זאת ועוד כי גם לדיכאון וחרדה יש יד בשכיחותן של דלקות גב עליון. לחץ נפשי עלול לעורר כיווצים בצוואר ובגב העליון, אשר כאשר קורה לאורך זמן יכול לגרום להתפתחות דלקות בשרירי הגב העליון. בנוסף לכך, ישנן מחלות שתסמיניהן הן דלקות בחלקו העליון של הגב, מחלות כגון – עקמת, פיברומיאלגיה, גידולים סרטניים, דלקת חוליות מקשחת ועוד. 

לסיכום

חלקו העליון של הגב נתון ללחצים עצומים גם בתדירות וגם באופיים. עקב שימושינו התדיר בגב העליון כאשר אנו עובדים, מבצעים פעילות גופנים או רק רוכנים לעבר המחשב – אנחנו מעמידים אותו בעומס רב אשר לעתים רבות עלול להתגלם בפועל כדלקת. אף על פי כי ראשיתה של דלקת זו מתבטא בכאב שהינו לרוב סביל ואינו כאב אשר לא ניתן לחיות עימו, מדובר בתופעה אשר מחמירה עם הזמן, שהיעדר טיפול בה בהחלט יכול לגרום להופעתו של כאב משמעותי בהרבה. לכן, ישנה חשיבות מכרעת בהתמודדות עם הדלקת בראשית דרכה, בין אם באמצעות שינוי אורח חיים ומניעה מוקדמת של היווצרות דלקת, או בין אם פנייה לרופא בהקדם האפשרי כדי למנוע הדרדרות והחמרה.

מאמרים בנושא כאבי גב עליון