כאבים בעמוד השדרה

דף הבית » כאבים בעמוד השדרה

כאבים בגב הינם תופעה נפוצה ממנה המון אנשים סובלים. כאבים אלו עשויים לחול בשל  ביצוע תנועה לא נכונה אשר תביא להיתפסות שרירי הגב או אף מתסמונות חמורות יותר מהן אדם סובל כמו לדוגמא פריצת דיסק. עם זאת, כאבים אלו עשויים אף גם לחול לאור נזקים שספג עמוד השדרה או אף גם מתסמונות אשר משפיעות על עמוד השדרה בפרט.

תוכן עניינים:

אילו אזורים קיימים בעמוד השדרה?

עמוד השדרה של בני האדם מורכב מ42 חוליות, כאשר חוליות אלו מחולקות  לאזורים.

עמוד השדרה הצווארי

עמוד שדרה זה כולל כ7 חוליות שתפקידם הינו לנשוא את משקל הראש.

עמוד השדרה החזי

קיימות בעמוד שדרה זה 12 חוליות כאשר כל חוליה המצויה בו מחברת כל זוג צלעות.

עמוד השדרה המותני

זה מורכז מ5 חוליות אשר תפקידם לשאת את כל המשקל של החלק העליון של גופנו.

החלק התחתון של עמוד השדרה

חלק זה כולל הן את עצם העצה אשר מורכבת מ5 חוליות והן עצב הזנב אשר מורכבת מ3 עד 5 חוליות.

מה מביא להיווצרות כאבים בעמוד השדרה?

אנשים סובלים מכאבים גב רבים, הן כאבי גב עליון הן כאבי גב תחתון והן כאבי גב אמצעיים. הגורמים לכאבים אלו עשויים להיות מגוונים אם כי חלק מכאבי גב אלו עשוי לנבוע מעמוד השדרה המצוי באזור הכאוב. כלומר, בחלק מן המצבים בהם אנו חווים כאבי גב אנו בעצם חשים כאב בעמוד השדרה. קיימים מספר גורמים אשר יכולים להביא לכאבים בעמוד השדרה כאשר הנמנים לפניכם עולים לכדי מספר קטן מבין המבחר הקיים.

גידולים בעמוד שדרה

גידולים שכאלה נוצרים בשל התחלקותם הבלתי סדירה של תאי ה CNS , תאים המצויים במערכת העצבים המרכזית.  גידולים שכאלו עשויים להיות שפירים או לסירוגין ממאירים. כאשר גידולים אלו ממאירים, אלו הורסים את הרקמה הבריאה מסביבם וחודרים לחלקים האחרים של מערכת העצבים המרכזית ויוצרים נזקים גם בה. הגורמים לסוג סרטן זה אין ידועים, אם כי מובן שצמיחתם על עמוד השדרה יוצרת כאבים עזים בעמוד השדרה.

דלקת חוליות מקשחת

דלקת זו העולה לכדי מחלה דלקתית, נוצרת לאור מספר גורמים אם כי העיקרי מבניהם הינו גנטיקה. קיימים סממנים גנטיים אשר מעידים על התקיימותה של דלקת זו כאשר בכוחם של אלו אף גם להעיד כי אדם יחווה בעתיד את המחלה.

מחלה זו יותר נפוצה בקרב גברים ואף מתחילה להתפתח בגילים דיי צעירים כאשר הרוב המוחלט מהמקבלים אותה הינם אנשים מתחת לגיל 30.

עם זאת, אחד מהתסמינים העיקריים של מחלה זו הינם כאבים דלקתיים באזור עמוד השדרה התחתון. 

פריצת דיסק

פריצת דיסק נגרמת על ידי חבלה או הזדקנות שמביאים לכך שהסיבים המצויים בשכבות הרקמה המקיפות את חומר הג'לי מתחילים להיחלש ולהיקרע. התוצאה של תהליך זה הינה כי החומר הרך נפרץ החוצה. למרות שרוב האנשים אשר חווים פריצות דיסק אין חווים תסמינים ואף אין מודעים כלל כי סובלים מהתסמונת, קיימים מצבים בהם תסמונת זו מביאה לכאבים אדירים. באותם המצבים בהם החומר הנפרץ מהדיסק ומתחיל להפעיל לחץ על העצב השידרתי, אדם מתחיל לחוש כאבים עזים בגב ככלל ובעמוד השדרה בו חלה הפריצה בפרט.

מאמרים בנושא כאבי גב לפי אזור בגב