כאבי גב אחרי שינה

דף הבית » כאבי גב אחרי שינה

סיימתם עוד יום ארוך ומתיש, ובין אם עבדתם עד שעה מאוחרת מאוד, ובין אם סיימתם ריצת חצי מרתון, הגיע הזמן לנוח ולישון. אך דווקא בעוד שרובנו רואים בשכיבה ללא מעש כפעולה אשר מזינה את הגוף ומעניקה לו אנרגיה, ישנם כאלו אשר עצם ביצוע פעולה פשוטה שכזו גורר עימה כאבים חסרי מנוח, אשר גוזלים מהסובלים מהם שעות שינה יקרות ומשפיעים על כל אורח חייהם. 

תוכן עניינים:

אבל אם הגוף לא זז בכלל, כיצד יכול הגב לכאוב?

בחלק ניכר של מקרים בהם סובלים מטופלים מכאבי גב, מנוחה הינה חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה. לעומת זאת, במקרה של כאבי גב לאחר שינה, הגורם לכאב הוא חוסר התנועה של הגב ולאו דווקא שימוש פעיל בו. אף על פי כי הכאב אינו מופיע יש מאין בלילה, וכי לרוב מדובר בהתגברות תופעה אשר מורגשת באופן פחות במהלך היום, מדובר בשינוי קונספטואלי אשר קשה להטמיע בהתחלה. פשר הכאב הוא לעתים רבות תולדה של פעולה אשר מתבצעת כאשר שרירי הגוף חמים כתוצאה ממאמץ, ולכן אין אנו חשים בסימפטומים. אך הכאב לרוב מופיע לאחר מכן, כאשר אנו שוכבים במנוחה למשך זמן ממושך – והגוף מתקרר ומתחיל בפעולת הריפוי הטבעית שלו.

גורמים

הסיבות לכאבי גב לאחר השינה, או לאחר חוסר תנועה ממושך, נעות על מנעד של פגיעות ישירות או מצטברות ועד למחלות אשר תסמיניהן מתבטאים בכאב כתוצאה מחוסר תנועה. במידה ומטופל מתלונן על כאב שמופיע לאחר חוסר מאמץ או תנועה, מדובר בדגל אדום אשר מעיד לעתים כי הוא סובל מדלקת חוליות מקשחת או דלקת מפרקים שגרונית. במידה והכאב פוחת ככל שחוזרים לנוע, החשש לכך מתחזק משמעותית. בנוסף לכך, מחלות כמו דלקות פרקים, אבנים בכליות ועקמת, גורמים לכאבי גב אשר איננו חשים בהם במהלך היום ויוצרים לאורך זמן לחצים, אשר נפרקים במהלך השינה כאשר שרירי הגוף קרים כתוצאה מחוסר תזוזה, כאב אשר מורגש כשהגוף חוזר לפעילות רציפה. זאת ועוד כי שכיח מאוד לראות כאבי גב במהלך היעדר תנועה כתוצאה משחיקה של הדיסק ובעיות כלליות בעמוד השדרה, אשר אלו בתורם יכולים להופיע ממגוון עצום של סיבות אשר מקורם לרוב באורח החיים הקלוקל של חלקנו.

חשיבותו של אבחון מוקדם

לעתים (אף על פי כי נדירות יותר) כאב בגב טומן בחובו סכנות גדולות יותר מאובדן שעות שינה. כאבי גב ליליים עלולים להיות רמז מטרים לקיומו של גידול בסביבת עמוד השדרה, ולכן ישנה חשיבות מכרעת לביצוע אבחון מוקדם ככל האפשר.

טיפול

הטיפול משתנה בהתאם לחומרת המצב של המטופל, ובהתאם לכאב שהוא חש. בהמשך לכך, לרוב מדובר בטיפול תרופתי אשר תפקידו להפחית את עצמת הכאב ואת מידת הדלקתיות של האזור. כמו כן, נהוג לבצע טיפולי פיזיותרפיה אשר תפקידם לחזק את הגב ולאפשר לו להתמודד טוב יותר עם העומסים שהוא נאלץ להתמודד בשגרת חיינו, בנוסף לשימור התנועה של החוליות.

לסיכום

כאבי גב כתוצאה מחוסר תנועה יכולים לשבש במידה רבה את אורח חייהם של אלו הסובלים מהם. בין אם כתוצאה מהחמרה רפואית של מצבים שכאב גב לאחר שינה יכול להעיד על קיומם, ובין אם מפגיעה באיכות החיים של מטופלים אשר חוששים או סובלים ממנוחה ומשינה. לפיכך ישנו משקל נוסף לחשיבות האבחון והטיפול המוקדם ככל שניתן בכדי לגדוע את התופעה בטרם הכתה שורשים והפכה למכשול שמאיים על תקינות שגרת חיינו.

מידע נוסף בנושא כאבי גב