כאבי גב אחרי תאונה

דף הבית » כאבי גב אחרי תאונה

ניתן למנות את כאבי הגב בין הכאבים השכיחים ביותר המאפיינים את תאונות הדרכים.

עוד לפני שפונים לחברות הביטוח לקבלת פיצויים, צריך קודם כל למצוא טיפול לכאב הגב אחרי התאונה. חשוב לדעת שלמרות שהתאונות לרוב מתייחסות לתאונות דרכים, ישנן תאונות המתרחשות במהלך פעילות גופנית או בבית (נפילה מסולם או החלקה באמבטיה וכד') שגורמות גם הן לפגיעה בגב וכתוצאה מכך, לכאבים. לא קל לחזור לשגרת החיים לאחר תאונה וקשה להתגבר על הכאבים הקשים. כיצד ניתן לטפל בכאבי הגב שהופיעו אחרי תאונה? האם הם יכולים להעיד על בעיה מסוימת? מדוע חשוב להיבדק מיד לאחר התאונה?

תוכן עניינים:

תסמינים של כאב הגב לאחר תאונה

ראשית, חשוב להיות ערים לסימפטומים, הדבר יסייע בביצוע בדיקות כדי לתת מענה רפואי ראוי.

כל אדם חווה את הסימפטומים בצורה שונה והם אינם מופעים תמיד מיד לאחר התאונה. ישנם כאבים חזקים המורגשים מיד עם התאונה, אך ישנם גם כאבים המתפתחים מאוחר יותר וכך גם הסימפטומים של הכאב שיכולים להופיע כמה שעות אחרי או אפילו לאחר כמה ימים. הכאב יכול להיות קל – נסבל אך גם יכול להיות קשה ולגרום לחוסר יכולת לתפקד. ישנם כאבים שמתמשכים כמה ימים וישנם כאבים שנמשכים מספר חודשים ואפילו שנים. קשה לצפות מראש מי יחלים ומי יסבול מכאבים ממושכים יותר.

אזורי הפגיעה העיקריים הם הגב העליון – בעמוד השדרה הצווארי או בגב התחתון – בעמוד השדרה המתני. פגיעות הגב אחרי תאונה יכולים גם להקרין לאזורים אחרים בגלל עוצמת הכאב, דוגמא לכך הן פגיעות גב המקרינות לגפיים. סימפטומים שיכולים להיות לאחר תאונה הם: קשיי נשימה, היחלשות השרירים באזורים שונים, מוגבלות בתנועה ובגמישות עמוד השדרה, התפתחות דלקת בגב ועוד.

 כאמור, ישנם מקרים בהם הכאב אינו מורגש מיד לאחר התאונה ולכן אנשים אינם מגיעים מיד לטיפול.

אחרי תאונה רצוי מאד להגיע בהקדם האפשרי כדי להיבדק, לקבל טיפול רפואי ולשלול נזקים חמורים הדורשים טיפול מידי. מלבד זאת ישנן גם השלכות רפואיות כשמוותרים על הבדיקות מכיוון שיהיה קשה להוכיח שהנזקים והכאבים שחשים נגרמו כתוצאה מהתאונה. האבחנה נעשית על פי המקרה וממצאים פיזיים. במקרים של חשד לפגיעות חמורות יותר או מקרים שהכאב אינו חולף לאחר זמן ממושך, ניתן לבצע בדיקות הדמיה כמו צילומי רנטגן, CT  או MRI של הצוואר.

מגוון הנזקים שיכולים להיות אחרי תאונות :

  • מתיחה של הצוואר בעקבות תאונת דרכים הנקראת "צליפת שוט" . היא נקראת כך משום שבמהלך ההתנגשות בתאונה הראש נע קדימה במהירות, כמו בצליפת שוט. במקרה כזה יהיו כאבים חזקים בצוואר, נוקשות של השרירים, איבוד טווח התנועה הנורמלי וכאב ראש באזור העורף. בנוסף, עלולים להופיע תסמינים נוספים כמו תחושת נימול, תחושת שריפה באזור הצוואר וחגורת הכתפיים, כאבי גב או כתפיים וסחרחורות.
  • במקרים חמורים מאד עלולים להיות שברים בעמוד השדרה. השברים יכולים להיווצר בכל אחת מהחוליות בעמוד השדרה ולגרום לכאבים חזקים מכיוון ששם עוברת התעלה העצבית של חוט השדרה שבה נמצאים עצבים רבים.
  • פריצת דיסק – הדיסק הבין חולייתי בנוי כטבעת המורכבת מגרעין בעל מרקם צמיגי שעטוף בשכבות סיביות מכל צדדיו. כשמופעל לחץ גבוה מידי על עומד השדרה, הדיסק עלול להיקרע והחומר הג'לטיני שנמצא במרכזו עלול לזלוג החוצה. אם הדיסק זולג לכיוון תעלת השדרה, יכול להיווצר לחץ גדול על שורש העצב וכתוצאה מכך יגרם כאב גב.

טיפול בכאבי גב לאחר תאונה

הטיפול בכאב גב אחרי תאונה הוא בהתאם לחומרת הכאב. במקרים קלים ניתן להסתפק בטיפולים שמרניים כמו למשל פיזיותרפיה, משככי כאבים או תרגילים לחיזוק שרירי הגב והרפיית השרירים התפוסים אך במקרים קשים יותר ניתן להשתמש באביזרי עזר רפואיים לצורך קיבוע הגב או לבצע ניתוח לצורך הורדת הלחץ מחוט השדרה.

טיפולים במקרה של צליפת שוט:

עזרים רפואיים -חבישת צווארון רך היה בעבר הטיפול הנפוץ אך בשנים האחרונות התחזקה ההערכה שחבישה ממושכת גורמת להיחלשות השרירים ואינה מומלצת. אם ישנה הקלה בעקבות השימוש בצווארון בכל זאת, יש להגביל את מספר שעות השימוש בו. בנוסף, ניתן לישון עם הצווארון אם הוא מקל על השינה ומונע יקיצות פתאומיות בשל הכאב.

פיזיותרפיה – בשילוב עם חימום וקירור הצוואר, תרגילי מתיחה וחיזוק ושימוש בגלי אולטרסאונד.

הזרקותהזרקת משככי כאבים לתוך השרירים על ידי רופא אורתופד או במרפאת כאב.

טיפולים אלטרנטיבייםדיקור סיני, עיסוי או שימוש במכשיר TENS שמשכך כאבים באמצעות פולסים חשמליים עדינים. המחקרים על יעילות טיפולים אלה סותרים ולכן, אם בוחרים להיעזר בהם, מומלץ לשלבם עם פעילות גופנית שמחזקת את שרירי הצוואר מכיוון שיש הוכחות לכך שפעילות גופנית משפרת את יעילות הטיפולים האלטרנטיביים.

מידע מקצועי נוסף