כאבי גב אצל ילדים

דף הבית » כאבי גב אצל ילדים

כאבי גב אינם רק נחלתם של מבוגרים, הם פוגעים גם בילדים. כאבי הגב אצל ילדים מופעים במקומות שונים בגב ובשל כמה סיבות.  ברוב הכאבים ניתן לטפל כאשר מגלים את הסיבה לכאב.

הכאבים נוטים לעבור לאחר תקופה קצרה כמו אצל מבוגרים, אך ישנם מקרים שבהם הכאב הוא כרוני ועלול להימשך זמן רב, בעיקר אם הוא לא מטופל.

שלא כמו אצל מבוגרים שאצלם כאבי הגב נוצרים בגלל שחיקה טבעית, אצל ילדים הסיבות לכאב הן שונות. הכאבים יכולים להופיע בכל הגילאים: כאבי גב וחום אצל תינוקות, כאבי גב אצל פעוטות וכן כאבי גדילה בגב אצל ילדים בגלאי בית ספר.

תוכן עניינים:

הסיבות לכאבי גב אצל ילדים

  • אחת הסיבות העיקריות לכאב גב הוא תיק בית הספר העמוס וכבד מידי למשקל גופם של הילדים. הדרך למנוע כאב זה היא על ידי השארת חלק מהספרים בכיתה. מספיקה פעם אחת של נשיאת משקל כבד כלשהו כדי לגרום לכאב גב אצל ילדים.
  • כאב המחמיר כתוצאה מפעילויות ספורט מרובות מידי כמו שחייה או ספורט מגע.
  • סיבה נוספת שיכולה לגרום לכאבי גב עליון אצל ילדים היא דלקות. דלקות פרקים למשל, יכולות ליצור כאבי גב. ישנן גם סיבות על רקע התפתחותי – יתכן כי הילד סובל מפגיעה מסוימת במבנה החוליות שגורמת לכאב. גם גידול בעמוד השדרה יכול לגרום לכאב.
  • כאבי גב המשפעים על איזון – עלולים להיווצר כתוצאה מבעיה מוחית או פגיעה בעמוד השדרה.
  • גורם שכיח ביותר לכאבי גב אצל ילדים הוא נקע שריר ומתח המתרחש בזמן משחק, הרמת משא כבד או לאחר נפילה.

האם שגרת פעילות יתר או חוסר פעילות אצל ילדים יכולה לפגוע בגב?

כבר מגיל צעיר מנסים להסביר את חשיבותה העליונה של פעילות גופנית. מצד אחד, פעילות מרובה מידי אינה מומלצת – עלולה לגרום לשימוש יתר בשרירים ובכך לגרום לכאבי גב, אך מצד שני, חוסר פעילות  כמו למשל ישיבה במשך זמן ממושך מול המחשב או הטלוויזיה עלול לגרום גם כן לכאבי גב בגלל המצב הסטטי המתמשך.

הטיפול בכאבי גב אצל ילדים

ניתן להפחית או להפסיק כאבי גב אצל ילדים אם נדע מה הן הסיבות שגורמות לכאב. במרבית המקרים, ההורים יכולים לאבחן את כאבי הגב בעצמם על ידי הבנת אורח חייו של ילדם אך חשוב לקבל אבחון מקצועי מרופא משפחה, בעיקר בגילאים ממש צעירים.

ניתן להקל על הכאב באמצעות כמה שיטות:

  • להקפיד על המשך פעילות גופנית שמסייעת למנוע התכווצויות שרירים והחלשות השרירים.
  • להימנע מפעילויות בעוצמה גבוהה – ריצה, קפיצה או פעילויות אחרות העלולות להחמיר את הכאב. יש להיבדק על ידי רופא שיקבע את רמת הפעילות במקרה שהילד מעדיף להמשיך להיות פעיל.
  • יש לעבוד על שיפור היציבה. כשהילד יעמוד זקוף הוא יוכל לשמור גם על עמוד השדרה וכך גם על הגב. כמו כן יש לחנך את הילד להשתמש בשרירי הבטן והרגליים למשל בזמן התכופפות להרמת חפצים כבדים יחסית.
  • משקל הילד הוא גורם משפיע גם כן ולכן אם הילד סובל מהשמנת יתר, יש לנסות לשנות את התפריט כדי שיוכל להוריד ממשקלו ובכך להוריד את העומס הנוצר על המפרקים וגורם לכאבי גב.
  • הגבלת שעות הישיבה מול מסכים – ישיבה ממושכת גורמת לעייפות השרירים. יש לעודד ילדים לקחת הפסקות קבועות בזמן הכנת שיעורים או צפייה במסכים ולבצע תרגילי מתיחה. כמו כן יש לוודא שהם יושבים בתנוחה נכונה.
  • יש להקפיד על ריהוט מתאים לילד – בחירת כיסא מתאים ואיכותי, התאמת גובה הכיסא לשולחן. ארגון סביבת העבודה בצורה נכונה תעודד ישיבה נכונה.
  • ניתן לתת משככי כאבים ללא מרשם להרגעת כאבים. תרופות אלו יעילות במיוחד במקרים של כאבי גב שנגרמו מפעילות יתר ונקעים.
  • טיפול בחום – חימום האזור הפגוע מסייע בימים הראשונים של הפציעה. ניתן להשתמש בבקבוק מים חמים או כרית חימום וכדומה.
  • תרגילי מתיחה וחיזוק – כשישנו שיפור במצב, הרופא יכול להמליץ על תרגילים למתיחה וחיזוק. פיזיותרפיסט יכול לסייע בבניית תוכנית המותאמת לילד. גם פעילויות כמו הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים בעוצמה נמוכה מומלצות.

לסיכום

כאבי גב אצל ילדים הם דבר שניתן לטיפול או מניעה.  ישנן סיבות רבות לכאבי גב. יש לאבחן את סיבת הכאב ולטפל בהתאם.

יש לעודד את הילדים לפעילות גופנית ולמנוע אורח חיים יושבני.

מידע מקצועי נוסף