כאבי גב ורגליים

דף הבית » כאבי גב ורגליים

אילו מצאתם את עצמכם באמצע יום עבודה סטנדרטי תוהים מדוע גם הגב וגם הרגליים שלכם כואבות, בעודכם שואלים את עצמכם מדוע זה מגיע לכם – דעו נא כי אינכם לבד, וכי לא מדובר בגזרת גורל.

כלומר, אף על פי כי 80% מאוכלוסיית העולם המערבי תסבול מכאבי גב תחתון, אשר כפי שניתן להסיק ניתן לכרוך אותם כגורם אשר עלול להוביל לכאבי רגליים, באמצעות שינוי אורח החיים כמו גם טיפול מוקדם, ניתן למנוע או לכל הפחות להפחית במידה רבה את מידת הכאב וההפרעה אשר מוסבת למטופל כתוצאה מכאבי גב ורגליים. 

לפיכך, במאמר הקרוב נדון בהרחבה בגורמים והנסיבות אשר מובילים לכאבי גב ורגליים, כמו גם הדרכים להתמודד עימם. 

 

תוכן עניינים:

פריצת דיסק – החשוד המיידי

אף על פי כי ישנם עוד גורמים אשר ניתן לייחס להם את הסיבה לכאבי גב ורגליים, לפריצת דיסק שמור מקום של כבוד. זאת בעקבות העובדה כי לפי מחקרים עדכניים למעלה מ-60% מהאוכלוסייה סובלת מדיסק פרוץ בדרגה כזו או אחרת, כמו גם שכיחותם של פריצת דיסק בעקבות נסיבות אורח חיים של רבים, נסיבות כדוגמת חוסר פעילות גופנית, עישון, יציבה לא נכונה ועוד, נסיבות אשר רבים מאיתנו לא חפים מהן. 

כיצד פריצת דיסק משפיעה על הרגליים שלנו?

כמו כן, פריצת דיסק גורמת לכאבי רגליים כאשר בעקבות אותן נסיבות, מעטפת הדיסק אשר מונח בין שלל החוליות לאורך עמוד השדרה שלנו, נפרצת ומאפשרת לנוזל דמוי הג'ל אשר נמצא בתוך הדיסק, לזלוג החוצה בעודו מפעיל לחץ על העצבים אשר פרושים לאורכו של עמוד השדרה.

מיקום הדיסק הפרוץ כפקטור אשר גורם לכאבי גב ורגליים

בהמשך לכך, האזור בו הדיסק נפרץ משליך בצורה ישירה על האזור בו נחוש בכאב או בחוסר נעימות, כלומר, אילו הם הדיסקים התחתונים אשר סובלים מבעיות, סביר להניח כי נחוש בכאב בעצבים אשר מוליכים מן הגב התחתון אל הגפיים התחתונות. בנוסף לכך, אילו הכאב מתבטא במעין כאב חשמלי אשר מזכיר מעין גל מתגבר ונעלם, יש בכך בכדי להעיד בסבירות גבוהה יחסית כי אכן מדובר בפריצת דיסק. 

אבל אם אני אדם בריא לחלוטין, כיצד ייתכן שאני סובל מפריצת דיסק?

פריצת דיסק היא אינה מנת חלקם של יחידי סגולה אשר מחזיקים בהיסטוריה של פעילות גופנית מאומצת וסיזיפית, אלא דווקא תולדה של מטען גנטי, אורח חיים אשר נגזר מתזונה, עישון, ביצוע פעילות גופנית ועוד.

לפיכך, אין אדם אשר מוגן לעולם מפריצת דיסק, אלא אם הוא שומר על כללים שלצערנו הרב הם מנת חלקם של מעטים מדי. 

דגלים אדומים אשר בעקבותם מומלץ לפנות לרופא

אף על פי כי לרוב מדובר בסימני מתח אשר נובעים מפריצת דיסק, ישנם עוד גורמים אשר עלולים להתבטא בכאבי גב ורגליים כאחד, כמו גם גורמים אשר מהווים רמז מטרים שרצוי מאוד לפענח, בטרם מתמודדים עם תחלואה חריפה יותר, ולעתים בלתי הפיכה.

דוגמה לאותם סימנים, הם כאבי גב ממושכים אשר נפרשים למשך מספר שבועות ואינם מגיבים או משתפרים כתוצאה מטיפול שמרני. בנוסף לכך, כאבי גב אשר חזקים כל כך עד כדי שהם מעירים את המטופל משנתו, כאבים אשר אינם מגיבים לשינוי מנח או חלוקת לחץ מחודשת, הינם גם כן סימן כי ישנו צורך מהותי להיוועץ ברופא. 

בנוסף לכך, כאבי גב אשר נוצרו כתוצאה מפגיעה פיזית או מכה יבשה ואינם מרפים לאורך זמן, או אשר גורמים לסובל מהם ירידה בתאבון או במשקל אף על פי כי אינו חפץ בכך, גם מהווים סימן לצורך לקיים פניה לגורם רפואי בהקדם האפשרי. 

לסיכום

כאבי גב ורגליים לעתים תכופות מופיעים יחדיו בעקבות נזק אשר נגרם לעמוד השדרה שלרוב מהווה אינדיקטור לקיומה של פריצת דיסק או לכל הפחות בלט דיסק מוקדם. אף על פי כי מדובר בגורם כשלעצמו ראוי לטפלו רפואית, חשוב גם לדעת כי ישנן עוד סיבות אשר בגינן ניתן לחוש כאב גב ורגליים, סיבות אשר השלכותיהן חמורות בהרבה.

לפיכך, אילו חשתם בכאב גב ורגליים ואינכם מצליחים לפתור אותו באמצעות אמצעים קונבנציונליים אשר ניתן למצוא ברוב הבתים כיום כדוגמת עיסוי, תרופות ללא מרשם או קומפרסורים קרים, מומלץ לפנות לקבלת אבחון וטיפול רפואי בכדי להתמודד עם הכאבים ולהביא לכדי פתרונם המהיר בהקדם האפשרי.

מאמרים בנושא כאבי גב משולבים