כאבי גב עליון וצלעות

דף הבית » כאבי גב עליון וצלעות

חלקו העליון של הגב הוא מושא לכאב הולך וגובר בחברה המערבית והמתועשת, אשר רבים בה עובדים או בוהים שעות ארוכות אל מול מסכים. לכך מצטרף הנתון כי בשנים האחרונות כאב גב עליון הפך כל כך שכיח, עד כדי כי נמצא שכ-10% מן הגברים ו20% מן הנשים, יחוו כאב גב עליון במהלך חייהם. לנוכח היותו של הכאב צרת רבים אשר לא ניתן להתעלם ממנה, ודי בהשלכותיה בכדי לפגוע במידה רבה באורח חייהם של אלו הסובלים ממנה, חשוב להכיר ולהבין את כלל המאפיינים של כאב זה, אשר לעתים נבלעת המודעות סביבו לנוכח שכיחותו הרבה יותר, של מקבילו בגב התחתון.

תוכן עניינים:

גורמים

הגורמים לכאבי גב עליון אינם שונים בתכלית מהגורמים לכאבי גב במקומות אחרים, וגם כאן ניתן לראות שילוב של נסיבות אורח חייו של המטופל, אל מול המטען הגנטי שהוא זכה לרשת.
שרירי הכתפיים – גורם מרכזי וישיר לכאב בגב העליון הוא כיווצים ומתיחות בשרירי הכתפיים, אשר נובעים מחולשה של השריר או פעילות רבה אשר אינה זוכה למנוחה. אנו עושים שימוש בחגורת שרירי הכתפיים גם כאשר אנו רוכנים קדימה ומקשתים את גבינו כלפי מטה בעודנו נוטים לעבר שולחן הכתיבה או המחשב, ובהתאם לשכיחות הפעולות הללו, עולה הצורך שלנו לחזקה. חולשת מפרקים –  כמו כן, למפרקיו העליונים של הגב אשר בין אם בגלל פציעה או בין אם בגלל גיל המטופל נחלשו ונשחקו, ומהווים כרגע חלק משמעותי בשכיחותן של כאבי גב עליונים. בנוסף לכך, ליציבה שלנו תפקיד מרכזי לא פחות, כאשר אנו יושבים למשך זמן ארוך (בעבודה או בפנאי), אנו עלולים לגרום לשינוי מבני בחלקו העליון של הגב ובאזור הצוואר. התשה רציפה של שרירים אלו מבלי הקצבת זמן מנוחה או תרגול של אימון גופני בכדי לשקמם, מתבטא לבסוף בכאב כאשר השרירים אינם יכולים עוד. לכך מתווספת גם הרמת משאות כבדים, אשר כאשר אינה מתורגלת בזהירות ובטכניקה נכונה גובה גם היא מחיר מחלקו העליון של הגב, שכן הרמה נכונה מתבצעת באמצעות הרגליים, בעוד שהרמה שגויה באמצעות יישור הגב. לכל אלו ניתן למנות גם את המרכיב הנסיבתי, בדוגמת תאונה, כיוון שפגיעה חזיתית בגב עלולה לגרום לנזק גבי ארוך טווח אשר מתבטא לאחר מכן בכאב.

תסמינים

התסמינים הינם סובייקטיביים, ומשתנים בין נסיבות הפגיעה וחומרתה, הם נעים מבין כאב זניח אשר חולף מעצמו בתו כמה ימים ועד למניעת תפקוד מוחלטת אשר עלולה להיות כרונית. הסימפטומים כוללים הקרנת כאב לכיוון האיברים העליונים של הגוף, כדוגמת חזה, בטן, וגפיים עליונות. וכמו כן גם נוקשות הגב באזורים מסוימים ותחושת נימול והעדר תחושה. על כל אלו מתווסף גם כאב חד המופיע בתצורת דקירות לא צפויות.

טיפול אל מול מניעה

הדרך הטובה ביותר לטפל בכאב גב עליון, היא להימנע ממנו מלכתחילה. הימנעות אשר ניתן להשיגה באמצעות  תרגול יציבה נכונה, אשר כוללת ישיבה והליכה תקניים, והרמת משאות באמצעות הרגליים ולעתים נדירות ככל האפשר. כמו כן, לאלו אשר מכורח המציאות נאלצים לעבוד על מול מסך שעות ארוכות יומלץ להצטייד בציוד אורטופדי טוב ככל האפשר, בדגש ניכר על כיסא העבודה. בנוסף לכך, גם הפסקת עישון יכולה להועיל לסובל מבעיות גב, שכן עישון נמצא כמזרז שחיקת דיסקים בעמוד השדרה, וכמכיל חומר אשר מעצים תחושת כאב. זאת ועוד כי, באמצעות שגרת פעילות גופנית ענפה, ניתן לחזק את הגב ולהעניק לו את הכלים הדרושים כדי להתמודד בצורה טובה יותר עם הכאב. כאשר אין מנוס מטיפול בכאב גב עליון כואב, הטיפול כולל ברוב המקרים טיפול תרופתי כנגד הופעת סימפטומים, במקביל לעבודת פיזיותרפיה וטיפולי רפואה משלימה. אשר לאור היעילות שכל אחד מהם מפגין אל מול כאבו הייחודי של המטופל, יתגברו או יופחתו במידת הצורך.

לסיכום

כאבי גב עליון עלולים להיות צרה גדולה במידה ואינם מטופלים או נלקחים בחשבון מבעוד מועד. צרה אשר ניתן למנוע בקלות יחסית באמצעות הקפדה על אורח חיים בריא ומאוזן, מלאכה אשר כשלעצמה, פשוטה במידה רבה מאשר טיפול בגב פגוע אשר מצריך טיפול אחר.

מאמרים בנושא כאבי גב עליון