כל מה שרציתם לדעת על כאב גב עליון

דף הבית » כאבי גב עליון

בין הצוואר לחלקו התחתון של גבול הצלעות נמצאות שתיים עשרה חוליות והן תוחמות את הגב העליון. הגב העליון חשוב לייצוב עמוד השדרה ועיגונו של כלוב הצלעות. יחד הם מגנים על אברי החזה הפנימיים ולכן הגב העליון חשוף פחות לפגיעות ורוב הכאב באזור זה יהיה כתוצאה ממתיחת שריר או רצועה. ממחקרים עולה כי כ-10% מהגברים ו-20% מהנשים יסבלו מכאבים בגב העליון בחייהם. כאבי גב עליון יכולים להיווצר באופן פתאומי כתוצאה מפגיעה חדה בשריר או בעצם, או להתפתח  בצורה הדרגתית כתוצאה מהתנוונות שרירים, שחיקה טבעית של העצמות או יציבה לא נכונה.

תוכן עניינים:

דברים שכדאי לדעת על כאבי גב עליון

*בדומה לכאבי גב אחרים, גם בכאבי גב עליון יכולה להיות השפעה גנטית. במקרים של עקמת או הטיה חיצונית מובנת בגב ישנה הסתברות גבוהה לכאבי גב עליון.

*רוב כאבי הגב העליון נגרמים בשל אורח חיים פעיל מדי או לא פעיל כלל.

*מתיחות וחיזוק השרירים על בסיס קבוע מומלצים על מנת להפחית את הסיכון להתפתחותם של כאבי הגב.

*ניתן להשיג הקלה משמעותית ברב המקרים, על ידי שימוש בתרופות ומשחות משככות כאבים ומפחיתות דלקות מקומיות.

*פעילויות כמו הטיית הראש בזמן שיחה בפלאפון, הזווית שבה רובינו מסתכלים אל המסך בצורה שאינה טבעית גורמות לעבודה שרירית לא נכונה, לחץ על מערכת העצבים, כאבי צוואר וכאבי גב עליון. חשוב לדעת שגם לעישון יש השפעה על כאבי גב עליון. מחקרים מראים שיש קשר ישיר בין מעשנים לבין פגיעה בדיסקים שבין החוליות.

הסיבות הנפוצות להתפתחות כאב גב עליון

את הסיבות לכאבי גב עליון ניתן לחלק ל-2: פתולוגיה של השריר ופתולוגיה של העצם.

בין אם אתם אנשים פעילים מאד ובין אם אתם לא פעילים כלל, אתם עלולים להיות בסיכון לכאבי גב עליון שמקורם בפתולוגיה  של השריר:

  • ניוון שריר – נוצר מישיבה ארוכה ולא נכונה מול המחשב ,או עמידה ממושכת למשל.

ישיבה בצורה שבה לא מופעלים שריר הגב גורמת להיחלשות השרירים והם הופכים להיות פגיעים יותר למתיחות וכיווצים. כמו כן, משקל הגוף בתנוחה לא נכונה לוחץ על הצוואר, עמוד השדרה, הדיסקים שבין החוליות והרצועות ולאורך זמן לחץ זה עלול לגרום לכאבים וסיבוכים נוספים.

  • שימוש יתר בשריר – כאבי גב עליון יכולים להיווצר כתוצאה מתנועות שחוזרות על עצמן בתדירות גבוהה ולאורך זמן ממושך כמו בספורט או עבודות מסוימות הגורמות לעייפות שרירית שעלולה לגרום להתכווצות השריר, לכאבים ולדלקות.

כאבים שמקורם בפתולוגיה של העצם עלולים להגרם מפציעה פתאומית או שחיקה טבעית של העצם שמתרחשת עם הגיל. כמו במקרים של פריצות דיסק שיכולות לקרות לאורך עמוד השדרה, גם בגב העליון יכול להיווצר לחץ על העצבים, שיתבטא בכאבים באזור זה. נוסף לכך, כמו בכל עצם אחרת, גם בחוליות יכולה להיות ירידה בצפיפות העצם שעלולה לגרום לפתולוגיות נלוות.

כיצד ניתן להתמודד עם הכאב

כיצד להתמודד עם כאבי גב עליון

מכיוון שלרוב, כאבי גב עליון אינם נגרמים מפגיעה חמורה אך גורמים לכאבים ואי נוחות, ניתן לנסות להקל עליהם בדרכים אלו:

  • מנוחה ממאמץ של השרירים הכואבים שעלול להחמיר את המצב.
  • כטיפול ראשוני , ניתן להיעזר בחימום או קירור של המקום.
  • ניתן לעסות את המקום באמצעות כדור, ידי אדם, גליל עיסוי ובכך לסייע לשחרר את השריר התפוס.
  • שימוש במשככי כאבים הניתנים ללא מרשם או באישור רופא וזריקות ייעודיות יכולים להקל על תחושת הכאב ולהביא להפחתת הדלקת המקומית שנוצרת מסביב לאזור. חשוב לדעת כי טיפולים תרופתיים נותנים מענה לסימפטום ולא לבעיה. במידה וסיבת הכאב אינה ידועה או שהוא נמשך ללא הקלה משמעותית גם לאחר הטיפולים הביתיים, ממומלץ לפנות ליעוץ רפואי.
  • בתחום הכירורגי – נדירים המקרים שבהם מבצעים ניתוחים על גב עליון.

רוב כאבי הגב העליון נגרמים מעבודה שמאמצת את השרירים ביציבה לא נכונה, ולכן ניתן בפעולות פשוטות ויומיומיות להקל על הכאב. הליכה ותרגול יציבה הם דרך טיפול שהוכחה כיעילה ביותר להתמודדות עם הכאבים. ישיבה נכונה מול המחשב, בעבודה או בבית יכולה להקל מאד. טיפולי פיזיותרפיה עשויים להקל גם כן.

ישנם מקרים נדירים שבהם כאב הגב העליון קשור למחלות וזיהומים באזור, כולל בחלקים פנימיים של הגוף שמהם הכאב מוקרן אל הגב העליון. לרב, במקרים אלה ישנם סימפטומים נלווים כגון: חום, צמרמורות , כאבי ראש ועוד. במצבים אלו יש לפנות לרופא בדחיפות.

דלקת בגב עליון

אם אתם מרגישים לעיתים תחושת שריפה בחלקו העליון של הגב – אתם לא לבד. כאבי גב ודלקות בגב נעשו שכיחים ונפוצים מאד בכל העולם המערבי. כיום ידוע כי לכל אזור בגב יש מאפיינים ייחודיים לו שמסייעים בזיהוי התסמונת והטיפול המתאים. חשוב להכיר ולדעת כיצד לאבחן ולטפל בכל מקרה ומקרה במיוחד כשמדובר בדלקות שעלולות להחמיר עד למצב בלתי הפיך כאשר אינן מטופלות. חשיבות הטיפול גדולה מכיוון שמדובר באזור קריטי לתפקוד היום יומי. כאשר ישנה מגבלת תנועה, נוקשות בזמן ביצוע תנועה, או במידה ומנח מסוים אינו מתאפשר או מלווה בכאב, הדבר יכול להעיד על כך שקיים סיכויי גבוה לדלקת.

דיכאון וחרדה ידועים כגורמים לדלקות בגב העליון – לחץ נפשי עלול לגרום כיווצים בצוואר ובגב העליון. לחץ זה לזמן ממושך, יכול לגרום להתפתחות דלקות בשרירי הגב העליון.

ישנן מחלות שתסמיניהן הן דלקות בגב העליון – מחלות כמו עקמת, פיברומיאלגיה, גידולים סרטניים, דלקת חוליות מקשחת.

תרגילים לכאב גב עליון

תרגילים לכאב גב עליון

תרגילים לגב העליון יכולים לתרום להקלה ושיכוך כאבים וקל לבצעם אך דרושה התמדה ואז מובטחת הקלה משמעותית ומהירה.

תרגילים ממומלצים: תרגילי ישיבה

הפניה צידית – תרגיל המאפשר זרימת דם למקומות הכואבים שלרוב ממוקמים בין הכתפיים לבין החלק העליון של הצלעות.

משיכת מרפקים – פעולה המשפיעה ישירות על ליבת הגב העליון, האזור שממנו מגיעים הכאבים בדרך כלל. על ידי כיווץ השריר ושהייה במנח לחוץ, אנו מאפשרים לשריר המכווץ להשתחרר לאט החוצה בזמן שאנו מרפים.

דחיפת מרפק כלפי מטה – דחיפת המרפק מאפשרת לשכמות לפרוק את הלחץ המוטל עליהן, לחץ שנמצא לרוב באזור שבין הצוואר והשכמות.

מניפת גב – התרגיל מאמץ את כל שרירי הגב העליון שחוממו בתרגילים הקודמים. בעזרת תרגיל זה ניתן להרפות ולשחרר את הגב באמצעות הזרמת הדם לאזורים בהם תנועת הדם ביום יום מועטה מאד, ובכך לתרום להבראה וחידוש הרקמות.

מתיחת צוואר צידית – מתיחה זו מסייעת בהורדת הלחץ שעל הצוואר, השרירים והרצועות המחברות בינו לבין השכמות.

תרגילי עמידה

תרגילי הגב אלה, בדומה לתרגילי הישיבה, מתרגלים אותנו בביצוע פעולות שאינן מקבלות את תשומת הלב הראויה בחיי היום יום שלנו. על ידי הקפדה על שגרת תרגילים זו, שניתן לעשות בפחות מ-10 דקות, נוכל להזרים דם למקומות חשובים בגוף, לרענן שרירים שאינם מקבלים תרגול בגלל אורח חיינו, וחשוב מכל – להקל ולשכך כאבים בגב העליון.

מתיחת גב אורכית – מתיחה והתנגדות של שרירי הגב.

מתיחת גב אחורית

למידע נוסף על תרגילי הגב לחצו כאן.

לסיכום

כאבי גב עליון הם תופעה שכיחה בכל גיל. הם נגרמים מפעולות שגרתיות כמו עמידה לאורך זמן ממושך או ישיבה מרובה מול המחשב שבה הפניית פלג גוף עליון כלפי מטה לזמן ממושך יוצר מנח שגורם לכאב. כמו כן לחץ, עישון וגנטיקה משפעים גם כן.

ניתן להימנע מכאבי גב עליון על ידי תרגילים שנועדו לשחרר כיווצים ולחצים, פיזיותרפיה  ודיקור.

ישנם גם טיפולים תרופתיים ומשחות משככות כאבים ונוגדי דלקת שיכולות להקל על הסימפטומים.

חשוב לפנות לטיפול רפואי כאשר ישנם תסמינים שאינם נעלמים תוך זמן קצר, הרפואה המערבית התפתחה רבות ומאפשרת מגוון פתרונות להקלה ומניעת כאבים.

מאמרים בנושא כאבי גב עליון