כאבי גב עליון

דף הבית » כאבי גב עליון

כאבי גב עליון הם תופעה שכיחה שנדמה שלא פוסחת על אף אחד מאיתנו. מגיל צעיר ועד מבוגר, קשה לנו לחשוב על מישהו שמעולם לא התלונן בפומבי על כך שגבו העליון, מתחת לשכמות, תפוס או כואב. ואכן, הסטטיסטיקה מראה כי 80% מהמבוגרים בעולם המערבי יחוו לפחות אירוע אחד של גב כואב במהלך חייהם. וכאשר בוחנים את הגורמים, דרכי הטיפול והמניעה לכאב גב עליון, ניתן לראות כי לא מדובר בגזירת גורל.

תוכן עניינים:

למה כואב לי הגב העליון?

כאבי גב הם תולדה של הליכים אבולוציוניים שעבר המין האנושי כשהתרומם מ- 4 גפיים. המעבר גרם להוספת לחץ על נקודות שבעבר לא היו נאלצו להתמודד עם משקל רב לאורך זמן, והוא מתבטא בתחושת כאב ושחיקת השרירים והרקמות שעוטפות את גבינו. בנוסף לכך, כאבי גב עליון לרוב מקושרים לפעולות שגרתיות שאנו מבצעים, כמו עמידה למשך זמן ארוך או ישיבה אל מול מחשב, בהן אנו מסתכלים כלפי מטה למשך זמן ממושך. הפניית פלג הגוף העליון כלפי מטה יוצרת מנח שמייצר כאבי גב עליון.

הגורמים לכאבי גב עליון

כאבי גב עליון אינם שונים במידה רבה מבחינת הגורמים אשר מעוררים אותם. גם כאן בדומה לכאבי גב אחרים, הגנטיקה משפיעה מאוד על ייתכנותו של כאב. כאשר אדם נולד עם עקמת או הטיה חיצונית מובנית במבנה גבו, ההסתברות לקיומו של כאב גב עליון עולה משמעותית. כמו כן, גם לאורח החיים יש תפקיד משמעותי, אדם אשר מעשן, ואינו מקפיד על שינה במנח נכון, גם הוא בעל סיכון גבוה יותר לחוות כאב גב שכזה. עם זאת, כאבי גב עליון נוצרים גם כתוצאה מלחץ, והתנהלות עימו לאורך זמן. לחץ, שלעתים תכופות עלול להגיע ממקום העבודה שלנו, אשר אם כולל עמידה ממושכת או ישיבה ממושכת אל מול מסך – מגביר פי כמה מונים את הסיכוי לסבול מתסמיני גב עליון בעתיד. די באחד מן הגורמים המוזכרים לעיל בכדי לעורר כאב בגב העליון. גורמים אלו מתבטאים בפועל בכיווץ ומתיחה של שרירי הכתפיים, לרוב עקב חולשתם או שימוש יתר. בנוסף, גם בפגיעה במפרקים אשר נובעת מהדרדרות טבעית שלא פוסחת על כל בני התמותה.

מתי קיים צורך לפנות לרופא בנוגע לכאבי הגב העליון?

בחיינו העמוסים, נראה כי קשה להצביע בדיוק על הנקודה בה אדם מזניח את גופו ונקלע לשגרה אשר מולידה לו כאב אשר מצריך טיפול. בנוסף לכך, נדמה שעקב יכולתו של הגוף לספוג כאב ולרפאו לאחר מספר שעות או ימים, אנו מורידים מרמת החשיבות שאנו צריכים להקדיש כדי למנוע או להפחית כאבים שכאלו. לכן, ישנה משמעות רבה לכך שאדם יפנה לקבלת עזרה רפואית במידה והוא חש כאבים סדורים במקום קבוע, בין אם הינם קלים או חדים וכואבים. כמו כן, כאבים אשר אינם מרפים למשך מספר ימים באופן רציף, הינם גם כן נורת אזהרה משמעותית, אשר רצוי לטפל בה בהקדם, בטרם יגרמו נזק גדול אף יותר לחלקים אחרים בגב.

כיצד נמנעים מכאבי גב עליון?

התשובה כאן אינה חד משמעית אך ניתן לזקקה לכדי – בחינה מדוקדקת וכנה של אורח חיינו השוטף על כלל משתניו. כלומר, לאדם אשר נולד עם עקמת כלשהי או מום מסוים בגב, מומלץ לבצע עוד מבעוד מופיע כאב, תרגילים אשר יכולים לחזק את גבו, ובכך לאפשר לו להתמודד בצורה טובה יותר עם העומס שהוא נאלץ לסחוב בשגרה. כמו כן, לאלו אשר עובדים שעות נוספות אל מול מסכים או במנח קבוע, רצוי להיעזר בגומיות מייצבי גב אשר כאשר נלבשות, עוזרות לנו לשמור על מנח גב זקוף ובריא והינן נוחות לכל כיס. זאת ועוד, כי חשוב לנסות להפחית לחץ במידת האפשר ולהיות מודעים אליו בכדי להפחית מהשפעתו.

דרכי טיפול בכאבי גב עליון

שיטות הטיפול בכאבי גב עליון אינם שונות מהותית משיטות הטיפול באזורים אחרים בגב. גם כן ישנה חשיבות רבה לטיפול פיזיותרפיסט אשר באמצעות מקלי תסמינים כמו דיקור וחשמל, ביחד עם עיסוי והנחת רצועות אלסטיות לאורך הגב, יכול להפחית את התסמינים ולסייע לבניה מחודשת של שרירי הגב. בנוסף לכך, ישנם טיפולים תרופתיים בדוגמת משככי כאבים אשר נועדו אך ורק להקל על התסמינים, ומשחות שמריחתן מסייעת להזרמת הדם אל אותם מקומות דואבים, ובכך מפחיתות את הלחץ באזור הנגוע.

לסיכום

כאבי גב עליון יכולים ועלולים להפריע לשגרת חיים תקינה, כאשר אינם מטופלים בעיתוי הנכון. לפיכך, בכדי להימנע מהשלכותיהן של קיצור טווח תנועה, תחושת קיפאון, או כאב ומתיחה כרוניים, יוטב לכל אדם אם יקדיש את תשומת הלב הראויה לאורח חייו בשגרה, ובו בעת ידע לפנות לטיפול רפואי כאשר תסמיניו דורשים זאת ממנו. זאת ועוד כי כיום, הרפואה המערבית התפתחה רבות בעניין, ומאפשרת שלל פתרונות שונים להקלה ומניעת כאבים במידה רבה. 

מאמרים בנושא כאבי גב עליון

אל תמשיכו לסבול מכאבים! השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם עם פתרון.