כאבי גב תחתון

דף הבית » כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון הינם הגורם השני בשכיחותו בפנייה לרופא משפחה בחברה המערבית. 80% מכלל אוכלוסיית העולם המערבית תתקל בהם במהלך חייה. אף על פי כי רוב כאבי גב התחתון חולפים בתוך מספר ימים או שבועות, מדובר בתופעה רחבה אשר עלולה להשפיע במידה רבה על אורח חיינו ולהסיתם מתפקוד נורמלי ותקין. אך כיצד ניתן להימנע ולטפל בתופעה כי נדמה שכל אדם, יהיו חייו אשר יהיו – סובל ממנה?. בכדי לענות על שאלה זו קיים צורך להבין את כלל המרכיבים במצב רפואי שכזה, וחשוב מכך, כיצד מפתחים מודעות מספקת לגורמים להם בכדי שנוכל להימנע מהם בעתיד.

תוכן עניינים:

הבחנה

ראשית קיים צורך להבחין בין סוגי כאבי הגב התחתון כדי להבין את הגורמים להם. כאבי גב מסווגים ל- 2 שונים, כאבים מכנים וכאבים עצביים. הסוג הראשון נגרם כתוצאה מעומס יתר על השרירים, מפרקי הגב, והרצועות. וגורם זה הוא גם השכיח ביותר בקרב הסובלים מכאבי גב תחתון – בכל קבוצת גיל. בנוסף, ישנם גם כאבי גב תחתון עצביים, אלו נובעים מלחץ שמופעל על חוט השדרה או על שורשי העצבים, והסיבות לכך משתנות. בקרב צעירים (20-40) הגורם להופעת לחץ עצבי הוא פריצת דיסק (– פריצת נוזל דמוי ג'ל אשר נמצא בתוך דיסקים אשר ממוקמים בחוליות הגב), ואילו מעל גילאי 50 כאב הגב העצבי נובע משילוב של כמה גורמים יחדיו, אשר הצטברותם יוצרת לחץ על תעלת עמוד השדרה, לחץ אשר מתבטא בכאב בגב התחתון.

הגורמים לכאבי גב תחתון

הגורמים לכאבי גב תחתון הינם לרוב תולדה של אורח חיים קלוקל. כלומר, אנשים המעשנים, ואינם שומרים על אורח חיים בריא – מנח שינה נכון, תזונה מאוזנת אשר מונעת הטיית הגוף קדימה או אחורה, הינם בעלי סיכון רב יותר לסבול מתסמיני כאב גב תחתון. כמו כן, היווצרות של מעמסה פיזית שהינה חדשה לגוף, בשילוב עם היעדר שעות שינה ולחץ נפשי – תרחיש אשר מוכר לרבים בישראל עקב שירותם הצבאי, מעלה גם היא במידה ניכרת את ייתכנותו של אירוע גב תחתון. כמו כן, גם ליציבה ולמנח הגב שלנו בשגרה, כאשר אנו יושבים מול המחשב או עומדים באפון כללי – חשיבות מכרעת בבריאות הגב. והיעדר הקפדה על יציבה נכונה בעת ישיבה ו/או תנועה עלולים להעמיס על הגב התחתון שלנו לחץ שלאחר מכן מתגלם ככאב.

טיפול בכאבי גב תחתון

בניגוד למה שרבים עלולים לחשוב, מנוחה מוחלטת אינה הפתרון לגב דואב, יתרה מכך – נמצא כי היא עלולה לעכב את קצב ההחלמה. ההמלצה הטובה ביותר הינה להמשיך את אורח החיים כרגיל ככל שניתן, ולשלב פעילויות אירוביות קלות אשר אינן מעמיסות על הגוף במידה שעלולה לפגוע בו. כלומר – פעילות כמו שחייה ורכיבה על אופניים, אשר אינן מפעילות משקל ניכר על הגוף, די בהן בכדי לסייע לגוף לחזור לאיתנו בצעדים קטנים ומדודים, אשר מחזקים את הגב ואת יכולתו להתמודד עם העומסים בשגרה.


בניגוד לכך, במקרים נדירים יותר בהם הגורם לכאב הגב הינו תולדה של פריצת דיסק, ניתן לבצע ניתוח בכדי להסיר את הבעיה. אך ניתוחים אלו לאו דווקא תמיד מוכחים כיעילים וכבעלי משך השפעה ארוך. בנוסף לכך, ניתוח יתבצע רק בחלק קטן יחסית מהמקרים כיוון שהוא מצריך אבחון של תסמונות קשות מכאב גב תחתון ותו לא, כמו תסמונת זנב הסוס או שבר באזור האגן.
בנוסף לכך, ישנם מקרים אשר מוגדרים כמקרי קצה, בהם קיים צורך לבצע צילום מלא של עמוד השדרה בכדי לקבל תמונה רחבה יותר שביכולתה לחשוף סכנות פוטנציאליות חמורות. כלומר, כאשר אדם סובל מחום ממושך, ותחושת דלקתיות – הדבר עלול להצביע על קיומו של זיהום אשר אם אינו מטופל עלול להסב נזק. 

בנוסף לכך, רצוי להשקיע זמן במהלך השגרה השוטפת שלנו, לביצוע תרגילים פשוטים וקלים אשר מחזקים את זוקפי הגב ובונים אותם. עקב מיקומו של האזור והיותו רחוק מן העין, לעתים ישנה נטייה גם בקרב אלו אשר המתאמנים על בסיס קבוע, להזניח ולהימנע מתחזוקת זוקפי הגב. אף על פי כי חשיבותם לתקינות הגב מכרעת. תרגילים אלו, כוללים לרוב כיפוף ויישור הגב באמצעות הזוקפים אשר מבוצעים כאשר המתאמן שוכב על הקרקע ומנתק את חזהו מהרצפה.

לסיכום

נדמה כי אף על פי שמדובר בתופעה שכיחה מאוד אשר אינה פוסחת על אף אדם, רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לסוגי הכאב והאופן הנכון להתמודד עימו. לכן, יוטב לאדם אם יקפיד לשמור על שגרת חייו בריאה ככל הניתן, על ידי צמצום הגורמים אשר עלולים לעורר כאבי גב תחתון, גם אם נראים מינוריים. בנוסף לכך, גם להיוועצות עם רופא עם הופעה מוקדמת של הכאב יש חשיבות רבה ככל שזה נוגע לטיפול בכאבי גב, ולכן חשוב להיעזר באנשי מקצוע בטרם התסמונת הופכת לאירוע כירורגי אשר מצריך התערבות קשה יותר.

מאמרים בנושא כאבי גב תחתון

אל תמשיכו לסבול מכאבים! השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם עם פתרון.