כאבי גב תחתון

דף הבית » כאבי גב תחתון

כאב גב תחתון הוא הסיבה השנייה בשכיחותה לפנייה לרופא בעולם המערבי. כ-80% מהאוכלוסייה יסבלו מכאבי גב תחתון בשלב מסוים בחייהם ואצל רובם הוא יחלוף מעצמו. הסיבה לכך שדווקא כאבי גב תחתון כל כך נפוצים היא שהגב התחתון נושא את רוב משקל גופנו. אפשר להתנחם בכך שכיום  האבחון התייעל, הטיפולים השתפרו התוצאות מצוינות.

תוכן עניינים:

היכן בדיוק מופיע הכאב?

הכאב מופיע בדרך כלל בחלק של הגב שנמצא מתחת לקו הצלעות ומעל קו העכוז ולעיתים מקרין כאב לעכוז ו/או לאזור האגן והירך.

תסמינים לכאבי גב תחתון

כאב, שריפה ודקירה שעלולים להיות חדים או עמומים ובעוצמות שונות. לפעמים הכאב יכול להיות כל כך חזק שהוא יגרום לקושי בעמידה ישרה או תזוזה. התסמינים יכולים להיות פתאומיים – למשל לאחר הרמת חפץ כבד או פציעת ספורט, או שהם יכולים להתפתח בהדרגה. לעיתים מופיעה נפיחות מקומית בנוסף לתחושת הכאב.

את כאבי הגב ניתן לסווג לפי זמן הימשכותם: כאב חריף -עד 6 שבועות, כאב תת-כרוני – בין 6 ל-12 שבועות וכאב כרוני – מעל 12 שבועות.

הסיבות לכאבי גב תחתון

הסיבות לכאב גב תחתון הן רבות ומשתנות בהתאם לגיל. ישנן 2 סיבות עיקריות לכאב: כאב גב מכני/שרירי וכאב עצבי.

כאב מכני – הסיבה השכיחה לכאב גב תחתון בכל גיל – נגרם מעומס יתר על השרירים, רצועות ומפרקי עמוד השידרה.

כאב גב עצבי – הסיבות לכאב זה משתנות בהתאם לגיל – נגרם כתוצאה מלחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים. בגלאי 20-40 הגורם הנפוץ ללחץ עצבי הוא בקע בדיסק. בקע דיסקלי מופיע בדרך כלל בפתאומיות יחסית, מלווה בכאב ו/או תחושה של עקצוצים או הרדמות של הרגליים. בגלאים מעל 50 הלחץ העצבי נובע משילוב של כמה גורמים שהצטברו במשך שנים וגורמים להיצרות של תעלת השדרה. הכאב במקרה זה הוא כאב ממושך בגב התחתון שהולך ומתגבר עם הקרנה של כאב ו/או עקצוצים ברגליים. הכאב מחמיר בדרך כלל בזמן הליכה.

הטיפול בכאבי גב תחתון

הטיפול הראשוני בכאב גב מכני/ שרירי בנוי ממנוחה של יום יומיים, חימום מקומי, שימוש במשככי כאבים, פיזיותרפיה, עיסוי וחזרה לפעילות מלאה בהדרגתיות.

במקרה שטיפולים אלה אינם מועילים לאחר כחודש, יופנה המטופל לבדיקת הדמיה של עמוד השדרה כדי לאבחן את מיקומו המדויק של הכאב.

אם האבחנה היא בקע דיסקלי והוא לא חולף, הטיפול הראשוני, השמרני ( של כאב הגב המכני) עדיין יכול להתאים ואף לכלול טיפולי רפואה אלטרנטיביים והזרקות סטרואידים לתעלת השדרה המותנית.

במקרים מעטים שבהם טיפול שמרני וזמן לא פותרים את הבעיה או שאובחנה חולשה שרירית ברגליים ו/או הפרעות בשליטה על סוגרים, נשקלת האפשרות לנתח.

כאשר הכאב נגרם בגלל היצרות של תעלת השדרה, הטיפול השמרני מוגבל – פיזיותרפיה לדוגמה, עשויה לסייע בחלק ממקרי הכאב אך אין לטיפול השמרני יכולת להשפיע על ההקרנה לרגליים ו/או על קושי בהליכה ולכן במצב זה הטיפול העיקרי הוא ניתוח.

הגורם לכאב גב חריף

לרוב, לא ניתן לדעת מה הגורם המדויק לכאב. הכאבים יכולים להיווצר כתוצאה מפגיעות (מתיחות וקרעים לדוגמה) ברקמות המרכיבות או התומכות בעמוד השדרה בפרט ובגב בכלל -שרירים, רצועות, גידים, מפרקים וסחוסים.

קרע קטן באחד השרירים הקטנים או הרצועות הקטנות יהיה קשה לאבחן מכיוון שהגב הוא מבנה מורכב מאד. במקרים של מצבים רפואיים כמו פריצת דיסק בדרגות שונות, החל מבלט קל ועד פריצה עם הסתיידות, המקור לכאב ברור יותר. הדבר מרמז על תהליך ממושך או על היצרות של חוט השדרה שגורמת ללחץ על חלק מהחוליות בו זמנית.  בעיה זו שכיחה בעיקר אצל אוכלוסייה בוגרת.

כמה זמן נמשך הכאב?

ישנם מקרים של כאב חד החולף תוך מספר ימים וישנם מקרים שבהם הכאב הוא קל או בינוני אך נמשך כמה שבועות. לא ניתן לצפות מראש כמה זמן הכאב ימשך ואת עוצמת הכאב. ניתן לומר באופן כללי כי 50% מכאבי הגב החריפים יעברו תוך כשבועיים ו-80% יעברו תוך כ-6 שבועות. ברוב המקרים הכאב יעבור ללא טיפול. 30% מהאנשים שסבלו בעבר מכאבי גב יסבלו מאירוע נוסף וחלקם אף יפתחו כאב כרוני.

האם כאב גב חריף מסוכן?

התסמינים של כאב גב חריף יכולים לחלוף מעצמם, גם כאב הנגרם מפריצת דיסק ישתפר לרוב ללא צורך בניתוח. במקרים נדירים כאב גב תחתון יכול להיגרם מסיבות משמעותיות יותר כמו שבר, זיהום או גידול. גורמי  הסיכון לתופעות אלו:

  1. מעל גיל 50
  2. היסטוריה משפחתית של מחלה ממארת
  3. מחלות נוספות – סכרת למשל
  4. כאב קשה מלווה בחום גם בזמן מנוחה
  5. שימוש מוגזם באלכוהול
  6. טיפול ממושך בסטרואידים
  7. אוסטאופרוזיס

חובה לפנות לרופא במקרים הבאים:

כיצד ניתן לטפל בכאב גב תחתון?

  • אחד העקרונות החשובים ביותר לטיפול בכאב גב, בניגוד למה שרבים חושבים, הוא הימנעות משכיבה במיטה והמשך פעילות שגרתית בהתאם למידת הכאב. המטרה העיקרית היא לא לתת למערכת השרירית להתנוון ולהתקבע. חלק מהסובלים יוכלו לשפר את מצבם על ידי פעילות גופנית מתונה כמו שחייה או הליכה שיכולים להפחית את הכאב. מומלץ להימנע כמובן מפעילות מאומצת כמו הרמת משאות כבדים.
  • חימום או קירור מקומי יכולים להקל זמנית על הכאב.
  • שימוש בתרופות נוגדות דלקות ומשככי כאבים שעשויים להקל על הכאב והדלקת. רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל.
  • משככי כאב חזקים – אופיאטים יכולים להקל על הכאב. הם גורמים לעייפות ולכן עשויים לסייע בהרדמות בימים הראשונים של הכאב. יש לציין ששימוש ממושך בתרופות מסוג זה יכולות לגרום לתופעות לוואי כמו התמכרות, הרדמות, דיכאון, עצירות והפרעות שינה.

התרופות ניתנות על ידי רופא בלבד.

  • מתיחות, כירופרקטיקה ושיטות תרגול שונות כמו פילאטיס, פלדנקרייז, שיטת אלכסנדר יכולות לאפשר הקלה זמנית. במקרים של כאב גב קשה או מתמשך מומלץ לקבל הדרכה מפיזיותרפיסט מוסמך שיכול לסייע בבניית תוכנית לשיפור טווחי התנועה והגמישות עם דגש על חיזוק חגורת הגב, כדי לאפשר חזרה לתפקוד.
  • הזרקות לגב – ניתנים במקרים של כאב גב מתמשך לאחר הערכה רפואית.

כיצד ניתן להימנע ולהקל על כאבי הגב?

חדשות טובות! ניתן להפחית את עוצמת הכאב ואפילו למנוע אותו בעזרת התנהגות בריאותית טובה.

להלן כמה עצות שיסייעו לשמור על בריאות הגב:

  1. להימנע מישיבה ממושכת. מומלץ לקום ולעמוד לאחר 30 דקות של ישיבה רצופה ולבצע מתיחות של הגב על ידי הרמת הזרועות ומתיחתן כלפי מעלה.
  2. בישיבה, במיוחד בזמן נהיגה, מומלץ לשים מגבת מגולגלת או כרית קטנה בין הגב התחתון למשענת. דבר זה גורם להזדקפות הגב ובכך מונע ככל האפשר, כאבי גב תחתון.
  3. אם נאלצים לעמוד בתנוחה מסוימת למשך זמן ממושך בעבודה, ניתן להניח שרפרף תחת הרגליים.
  4. בעת כפיפה והרמה של חפץ, בעיקר אם הוא כבד, חשוב להשתמש ברגליים ולהימנע משימוש בשרירי הגב. יש לכופף את הברכיים כשהגב זקוף ולהתרומם באמצעות יישור הרגליים בלבד.
  5. פעילות גופנית מתונה כמו הליכה, שחייה או תרגילי התעמלות שונים חשובים ויעילים ביותר. הם עשויים לצמצם ואפילו למנוע כאבי גב!

מאמרים בנושא כאבי גב תחתון