כאב גב אמצעי

דף הבית » כאב גב אמצעי

רוב גדול של כאבי הגב, אשר רובנו ככולנו סובלים מהם בשגרה, נמצאים בחלקו העליון או התחתון של עמוד התווך הפרטי של כל אחד או אחת מאיתנו. הסיבה לכך היא שמרבית המאמצים שאנו נוטלים על עצמינו במהלך אורח חיינו, מאתגר או פשוט ככל שיהיה, נובעים מכיפופים או עומסים שאנו מבצעים ומטילים על קצוות הגב – כאשר אנו רוכנים לעבר מסך או כאשר אנו מרימים משקל רב. עם זאת ולמרות זאת, ישנם מקרים נדירים יותר בהם כאבים ממוקמים דווקא במרכזו של הגב, וכי מקורם כלל לא בגב עצמו אלא באיברים אשר מונחים בחלקו הקדמי של הגוף. סיטואציה ייחודית זו למעשה הופכת את כאבי הגב האמצעי לסימפטום המתגלם כתוצאה מתחלואים במקומות אחרים.

תוכן עניינים:

גורמים

נדיר שכאבים מתפתחים באזור הגב האמצעי עקב מיקומו המוגן יחסית. היות וכאבי גב ממוקמים לרוב משחיקת דיסקים שנמצאים בקצוות הגב – בהן יש תנועה ענפה כנגזרת של פעולות החיים. ובכל זאת, אף על פי שמרכזו של הגב (הגב האמצעי) מקובע עקב היותו סמוך לבית הצלעות, יכול להתפתח בו כאב כתוצאה מפגיעה בחוליותיו. כאבים אלו מקורם לרוב בעקבות חבלה כלשהי כגון תאונת דרכים, נפילה קשה, פציעת ספורט, אשר גורמות ישירות נזק לגב. כמו כן ייתכנו גם כאבי גב אמצעי כתולדתם של כיבים בתריסריון, דלקת ריאות חריפה במיוחד אשר מקרינה אחורה לכיוון הגב. בנוסף לכך, במקרים נדירים וחמורים בהרבה יתכנו גם כאבי גב אמצעי כתוצאה של גידולים.

אבחנה אל מול טיפול

ישנם עשרות רבות של מקרי גב שונים וייחודיים זה מזה, הן בסימפטומים, בגורמים או בטיפול. לכן, עקב היותו של כאב גב אמצעי נדיר ופחות שכיח, שלב האבחון מקבל תוקף נוסף, כדי שלא נבזבז זמן יקר בטיפול אחר גורמים שאינם קיימים. בבדיקות האבחון קיים צורך להבדיל בין כאב גב אמצעי אשר מקורו במקומות אחרים ומגולם לבסוף ככאב גב, לבין כאב גב אמצעי שמקורו בגב עצמו – כפי שעלול לקרות במקרי בלט ו/או פריצת דיסק. במידה ואכן אושש כי מקור הכאב הוא בגב עצמו, השאלה הבאה שנאלץ להתמודד עימה היא האם מקור הכאב הוא בעומס שמונח על שרירי הגב האמצעי, או בלחץ הנובע מפריצת דיסק (אף על פי שמדובר בתרחיש פחות שכיח, כיוון שחוליות פחות שחוקות במרכז הגב). בנוסף לכך, קיים תרחיש בו מקור הכאב הוא תולדה של מכה חזיתית אשר פגעה בגב וגרמה לשבר בחולייה. הטיפול לכאבי גב אמצעיים שמקורם בגב הוא דיי שמרני וכולל טיפול תרופתי כנגד דלקות ולמען שיכוך כאבים, ובמידה והכאב רב גם פיזיותרפיה כדי לחזק את הגב אל מול האתגרים השונים. בניגוד לכך, במקרים בהם הפגיעה חמורה מאוד (לרוב כתוצאה משבר), אין מנוס מלנתח את עמוד השדרה והחלפת החלק השבור בתחליף מלאכותי.

לסיכום

הגב האמצעי, לרוב אינו מקור לכאבי הגב אשר הפכו למחזה שכיח יותר ויותר אל מול אורח החיים המודרני בעולם המערבי. אך אף על פי כי אינם שכיחים, אין הדבר אומר כי ניתן להקל ראש לאור הימצאותם ולנוכח הסכנות שטמונות בהם. כאב גב שמקורו במרכז הגב עלול להעיד על קיומם של שברים אשר סופם בניתוח מורכב, או לחליפין להתגלם כתסמין של בעיות שמקורן במערכת העיכול ומקרינות את השפעותיהן אל מרכזו של הגב. לכן, במידה ואתם חשים כאב במרכז הגב, אין לבטל את מלאכת הטיפול הנדרשת לכך בתואנה כי עקב נדירותה אין בה חשיבות או תועלת, וכדאי ורצוי לגשת לרופא בכדי להתחיל טיפול רפואי, בין אם הוא מכוון לבעיות שמקורן בגב, או מחוצה לו.

מאמרים בנושא כאבי גב לפי אזור בגב