כאב גב מקרין לבטן

דף הבית » כאב גב מקרין לבטן

רבות תואר וסופר אודות כאבי הגב השונים, החל מאלו שמקורם בשגרת חיינו העמוסה וכלה באלו שנוצרו כפגיעה חיצונית, ואפילו עד אלו שתולדתם בכלל במטען הגנטי שכל אחד מאיתנו נושא. אך ישנם כאבי גב אשר השפעותיהם לא נעצרות בגב בלבד, וכי תסמיניהם מקרינים למקומות אחרים בגוף. בנוסף לכך, גם באותה קבוצה ניתן להפריד בין כאבים שהקרנתם נובעת מלחץ על קצוות העצבים, לחץ אשר מקורו לרוב בתחלואי גב כמו בלט או פריצת דיסק, לבין כאב גב אשר מקורו בגב כתוצאה מכשלים אחרים, בין אם נוצרו בגב או לא, ושמיובא החוצה לחללים אחרים, לרוב לעבר חלל הבטן הצמוד.

תוכן עניינים:

הבחנה בין כיוון תנועת הכאב

בטרם נעסוק בכאבי גב ומערכת היחסים שלהם עם כאבי בטן, חשוב להבין כי מערכת היחסים הזו דו צדדית. כלומר, ישנם כאבי בטן אשר מקרינים לכדי כאבי גב, כדוגמת דלקת לבלב, דלקת כיס מרה ואנדומטריוזיס. ובעוד שמנגד ישנם כאבי גב אשר מקרינים לכדי כאבי בטן, בהם נדון במאמר הקרוב.

גורמים ותסמינים

מרבית כאבי הבטן שמקורם בבטן יגיעו בעקבות תקלות בגב התחתון. עקב שכיחותו הרבה באוכלוסייה (כ-80% מהעולם המערבי) ובצירוף לעובדה כי הגב התחתון משליך באופן ישיר על תפקוד כל הגוף מתחת לצלעות, הגב התחתון הוא החשוד המיידי. דוגמא אחת לתחלואת גב תחתון אשר נדדה לכיוון הבטן היא שריר הפסואס  שריר המותן. כאשר ישנה בעיה בשריר המותן, עלולים מטופלים לחוות קושי רב בשינוי מנחים כפופים למנחים ישרים, כמו למשל כאשר מתרוממים לאחר משך זמן ממושך בו ישבנו. כמו כן, תסמינים נוספים לבעיה הם עמידה שגויה אשר נוטה קדימה, וכאבים בבטן האחרונה. בנוסף לכך, מפרצת באבי העורקים, כלי הדם הגדול בגופנו שאורכו כ-30 ס"מ עלול להיות גורם לכאבי גב שמקרינים לבטן גם כן. כאשר מתרחשת המפרצת בחלקו העליון של החזה, היא מעוררת כאבי גב חדים אשר לבסוף מקרינים לכיוון הבטן ונהפכים לכאב בטן חזק כשלעצמו. קבוצת הסיכון בעלת השכיחות הגבוהה ביותר לחלות במפרצת באבי העורקים היא גברים מעל גיל 60, ובמיוחד כאלו בעלי היסטוריה של עישון או כולסטרול גבוה. אך גם אם אינכם גבר מעל גיל 60, ואתם חשים בכאב פתאומי וחד באזור הגב אשר עושה דרכו לכיוון חלל הבטן, אין להקל בו ראש וסיוע רפואי הוא לא בגדר המלצה שניתן לדלג עליה, היות ומדובר בבעיה רפואית שיכולה לסכן חיים. 

לסיכום

אף על פי כי שכיח לראות כאבי גב כאינדיקציה בלעדית לתחלואי גב, וכאבי בטן כגורם המשויך לבעיות בטן ותו לא, אין מדובר בכלל אשר מעיד על שלל כל התסמונות והמצבים הרפואיים השונים. תסמינים אשר כמו במקרה של מפרצת אבי העורקים, יכולים להיות קטלניים במידה ואינם מטופלים בהקדם האפשרי. לכן, על כל אדם אשר חש בכאבי בטן שמקורם בגב לפנות בהקדם לבדיקה מקצועית בה יוסר או חלילה יאומת החשש, בכדי שיוכל לזכות לטיפול הרפואי ההכרחי שכורח המציאות מחייב. בנוסף, חשוב להבחין בין מקרים בהם הקרין כאב הבטן לגב, לבין כאבים שמקורם מלכתחילה נובע מהגב. זאת כיוון שבלבול בסדר הופעת הכאבים (תרחיש הגיוני בהינתן כי שניהם כואבים למשך זמן רב ובמקביל), עלול לגרור אבחנה רפואית שונה בתכלית משהסיטואציה מחייבת, ועם אבחנה שכזו עלול להתבזבז זמן יקר והכרחי, אשר במהלכו הסיטואציה יכולה להחמיר ולגרור להתפתחותם של תסמינים ובעיות שונות אשר ניתן למנוע באמצעות אבחון מוקדם וממוקד. 

מאמרים בנושא כאבי גב מקרינים