סטרס וכאבי גב- האם יש ביניהם קשר?

דף הבית » סטרס וכאבי גב

במצבים של סטרס מוגבר, כאשר האדם מרגיש שהוא נמצא בסיטואציה מאיימת ובעיתית ,מערכות הגוף מופעלות בעוצמה במטרה לשמור עליו. המצב הנפשי גורם לגוף למקד את פעילותו להצלתו מהאיום. כאשר הגוף נכנס למצב של מגננה, מערכות הגוף פועלות בצורה שונה מהרגיל: השרירים נדרכים, דם רב מוזרם כדי להעביר אנרגיה לפעילות השרירים, הגוף כולו מוכן להילחם. השרירים פועלים ביתר שאת ועלולים להתכווץ ולהיתפס והדבר יגרום לכאבי שרירים כמו למשל, כאבי גב.

תוכן עניינים:

מדוע יש כאבי גב בשעת לחץ?

הגוף אינו מסוגל להתמודד עם לחץ לאורך זמן. סטרס הוא מצב חמור גם במינונים קטנים אך תכופים, לחץ מתמשך גורם לשחיקה גדולה ומשפיע על הגוף והנפש.

אחד האזורים הרגישים שעלולים להיפגע מסטרס הוא הגב שבנוי מעצמות גדולות וקטנות המחוברות במערכת שרירים גמישה וסבוכה .

סטרס גורם לפעילות מאומצת שגורמת לכאבי גב

לחץ גורם לפעילות מאומצת מצד אחד- פעילות, ניסיון להצליח במשימות או להתחמק מהן. לתפקוד מתוך מצב מאומץ יש השפעה על הגב – לחץ, עומס וכאב בסופו של דבר. מצד שני, ישנה פעילות מתוך לחץ נפשי ובמצב זה שרירי הגב והכתפיים נמצאים תחת עומס כבד הגורם לכאבי גב גם אם הגוף לא פעיל או פעיל מעט. במקרים רבים השרירים נתפסים באזורים שפחות מורגשים או שיש אליהם פחות מודעות כמו למשל השכמות. כתוצאה מכך הכאב עלול להיות מוקרן לאזור קרוב כמו הצוואר או העורף. הדבר עלול לבלבל ולגרום לכך שנחשוב שהבעיה היא אחרת ממה שהיא באמת.

כיצד להתמודד עם לחץ וכאב גב?

חשוב לעשות כל דבר שיגרום להרפיה של השרירים: עיסויים, יוגה, טיפולים מהרפואה המשלימה, ספורט או ישיבה נכונה. פעילויות אלו יכולות לסייע לפעילות הלא בריאה המתרחשת בזמן לחץ אך הן לא יפתרו את הבעיה עצמה – סטרס, דחק. כדי להתמודד עם לחץ והתקפי חרדה חשוב להתייעץ עם פסיכולוג. רק דרך טיפול נפשי יהיה ניתן למצוא את הגורמים ללחצים הפנימיים ולהתמודד איתם. הטיפול בכאבי גב משתנה בהתאם לסיבה שבגללה הם נגרמו. לא תמיד המטופל יזדקק לטיפולי פיזיותרפיה ממושכים. מספיק  לטפל נקודתית לתקופה מסוימת ותחת השגחה רפואית. בין אם כאב הגב נגרם מסטרס ובין אם הוא נגרם מסיבה אחרת, אם הוא נמשך יותר מכמה ימים מומלץ ללכת לאבחון הבעיה אצל רופא. לאחר אבחון ראשוני, רופא המשפחה ידע להפנות את המטופל לטיפול המתאים לפי מצבו הרפואי באותו רגע.

מידע מקצועי נוסף