סיבות נפוצות לכאבי גב ודרכי טיפול

דף הבית » סיבות נפוצות לכאבי גב ודרכי טיפול

כאבי גב הם בעיה נפוצה למדי שמשפיעה על רבים מאיתנו בשלבים מסוימים בחיים. בדרך כלל הכאבים נגרמים ממתיחה של שריר או רצועה, ואין מדובר בבעיה רצינית. גם אם הגב כואב, אפשר ואף רצוי להמשיך לנוע ולתפקד, והכאב יחלוף במהרה. פעילות גופנית ואימוני כושר יכולים להקל את כאבי הגב ואף להעלים אותם לגמרי. אם הכאבים חזקים כך שיש קושי לנוע, אפשר ליטול משככי כאבים, לנוח קצת ולהמתין עד שהכאב יעבור. כדי להבין מדוע אנו סובלים לעיתים מכאבי גב עלינו להבין איך הגב שלנו פועל. רק כך נוכל לדעת למה הגב כואב, מהן הסיבות הנפוצות לכאבי גב ואילו דרכי טיפול מומלצות לכאבי גב.

תוכן עניינים:

קצת על הגב שלנו

אז איך הגב שלנו פועל? ובכן, עמוד השדרה הוא אחד האיברים החזקים בגוף, והוא נותן לגוף גמישות וכוח. עמוד השדרה מורכב מ־24 חוליות עצם שיושבות אחת על גבי השנייה. בין החוליות הללו יש רצועות חזקות ושרירים שתומכים בהן. עצמות עצם הזנב נמצאות בחלקו התחתון של עמוד השדרה. הן ממשיכות אותו אך אין ביניהן רצועות. חוט השדרה עובר בתוך חוליות השדרה, והחוליות למעשה מגינות עליו. הוא מתחבר למוח דרך בסיס הגולגולת וכן לשאר הגוף באמצעות מערכת העצבים. ככל שאנחנו מתבגרים, מבנה עמוד השדרה שלנו, המפרקים, הרצועות והשרירים מזדקנים. ואף שהמבנה הכללי נותר חזק ויציב, ייתכן שנרגיש נוקשות מסוימת בגב בחלוף השנים.

מה הסיבות לכאבי גב?

לא תמיד יש סיבה אחת פשוטה לכאבי גב. אם אין בעיות רפואיות מיוחדות, כאבי גב עלולים להיגרם מיציבה לקויה, מחוסר פעילות גופנית, מהתקשות עמוד השדרה ומהחלשות השרירים וכן ממתיחת שרירים או מנקעים. גם בעיות בעצמות כמו שברים, הידלדלות עצם, זיהומים, דלקות או גידולים עלולים לגרום לכאבים ואף לכאבים חמורים. יש לזכור עם זאת שגם אם הכאב חמור, אין זה אומר בהכרח שיש בעיה רצינית. לעיתים די בפתרון תרופתי פשוט או בתרגילי מתיחות ובפיזיותרפיה כדי לטפל בכאבי הגב ולהעלים אותם כליל.

מהם הסימנים לבעיית גב רצינית?

לעיתים רחוקות כאבי גב או כאבים שמקרינים גם לרגליים הם סימן לבעיה רצינית שדורשת התייחסות רפואית מיידית. אם אתם סובלים מקושי במתן שתן או בשליטה על הסוגרים, אם אתם חווים חוסר תחושה באזור הגב התחתון או באיברי המין, אם יש לכם חולשה רצינית ברגלים ואתם מתקשים לעמוד, אם כאבי הגב חזקים, מתמשכים ואף מחמירים לאורך כמה שבועות, פנו לטיפול רפואי דחוף.

איך לטפל בכאבי גב?

יש כמה דרכים פשוטות ואף מהנות לטיפול בכאבי גב. ראשית, כדאי לבדוק אם יש צורך לשפר את היציבה. לצורך זה רצוי להתייעץ עם אורתופד או פיזיותרפיסט, וייתכן שהם ימליצו על שימוש במדרסים בהתאמה אישית לצורך שיפור היציבה והתנועה. שנית, כדאי לעסוק בפעילות גופנית שתורמת לחיזוק שרירי הגב ומסייעת להעלמת הכאבים. הפעילויות המומלצות ביותר לשיכוך כאבי גב ולחיזוק הגוף והשרירים הן שחייה, הליכה, יוגה ופילאטיס. תוכלו להתאמן לבד או בליווי מאמן כושר מיומן שיכוון אתכם לתרגול שמתאים לכם. עשיתם תנועה לא נכונה ומתחתם שריר? לפעמים די במנוחה קצרה ובעיסוי קל כדי שהכאב יעבור. אתם יודעים מה טוב ונכון לגוף שלכם. אם כואב לכם הגב, הקשיבו לכאב ותרגישו מה נחוץ לכם באותו רגע.

מידע מקצועי נוסף