פריצת דיסק- אבחון עצמי

דף הבית » פריצת דיסק אבחון עצמי

פריצת דיסק היא מצב רפואי מסוכן שחשוב לטפל בו במידה ויש חשש כי יתעורר. אנחנו כאן כדי לפרט את הסימנים שמעידים על פריצת דיסק על מנת שתוכל לאבחן את עצמך.

תוכן עניינים:

האם ייתכן שיש לך פריצת דיסק?

כאבי גב יכולים להתגנב אליך ברגע בו אתה הכי פחות מצפה להם. רגע אחד אתה יושב בנוחות מול הטלוויזיה, ובדקה הבאה אתה מנסה לקום, ו – אוי – כאב חד מקרין בגב התחתון.

האם מדובר בפריצת דיסק? יכול להיות.

עמוד השדרה הבוגר מורכב מ- 24 עצמות הנקראות חוליות. חלק מהחוליות מרופדות על ידי דיסקים רכים העשויים מחומר דמוי ג'לי. דיסקים אלה מאפשרים לך להזיז את עמוד השדרה ולהתכופף.

אך אם דיסק בין שתי חוליות מתחיל להחליק ממקומו, הוא יכול לגרות את העצבים שמסביב ולגרום לכאב קיצוני. המצב נקרא פריצת דיסק.

סימנים לפריצת דיסק

סימן אחד יכול להיות המקום בו הכאב נמצא. למרות שפריצת דיסק יכולה להתרחש בכל חלק בעמוד השדרה שלך, היא שכיחה ביותר בחלק התחתון של עמוד השדרה (עמוד השדרה המותני), ממש מעל הירכיים. הכאב עלול להתפשט מגבך אל ישבנך, לירך ואפילו לשוקיים.

אי נוחות מפריצת דיסק בדרך כלל מחמירה כשאתה פעיל ופוחתת כשאתה נח. אפילו שיעול, עיטוש או ישיבה עלולים להחמיר את הסימפטומים מכיוון שהם מפעילים לחץ על עצבים. פריצת דיסק יכולה גם לתת לך תחושה של עקצוץ או קהות. החלק הפגוע בגב שלך עשוי להרגיש גם חלש.

הגיל גם משחק תפקיד בנושא של פריצת דיסק. ככל שאתה מתבגר, הדיסקים שלך נוטים להישבר ולאבד את הריפוד שלהם. זה גורם לכך שסביר יותר שתחווה פריצת דיסק. 

אבחון פריצת דיסק

הדרך הטובה ביותר לדעת אם יש לך פריצת דיסק היא לפנות לרופא שלך. הוא ככל הנראה יעשה בדיקה גופנית כדי למצוא את מקור הכאב שלך. זו בדרך כלל הבדיקה היחידה שתצטרך לעבור כדי לאשר את האבחנה. הרופא שלך יבדוק אם יש נקודות כואבות בגב. הוא עשוי לבקש ממך לשכב על הגב ולהרים או להזיז את הרגליים בדרכים מסוימות. אם אתה תרגיש כאב, זה כנראה פריצת דיסק.

הם עשויים גם לבדוק את:

  • הרפלקסים שלך בברך ובקרסול
  • כוח הרגל 
  • האם אתה יכול להרגיש נגיעות קלות או רעידות

אם הרופא שלך רוצה לשלול מקורות אחרים לכאב שלך, או לאתר עצבים ספציפיים שמחמירים, הוא עשוי לבצע בדיקות נוספות, כולל:

  • צילומי רנטגן. אמנם צילום רנטגן רגיל אינו יכול להראות אם יש לך פריצת דיסק, אך הוא יכול להראות לרופא את קווי המתאר של עמוד השדרה שלך ולקבוע האם הכאב נגרם על ידי משהו אחר, כגון שבר או גידול.
  • מיאלוגרמה. בבדיקה זו נעשה שימוש בצבע המוזרק לנוזל השדרה ובצילום רנטגן כדי לאתר את הלחץ על חוט השדרה.
  • סריקת סי טי לוקחת מספר צילומי רנטגן מזוויות שונות ומשלבת אותם ליצירת תמונות של חוט השדרה והמבנים המקיפים אותו.
  • MRI משתמש בגלי רדיו, בשדה מגנטי ובמחשב כדי ליצור תמונות תלת ממדיות מפורטות של חוט השדרה והאזורים הסובבים אותו. 

מאמרים בנושא פריצת דיסק