טיפול בפריצת דיסק

דף הבית » פריצת דיסק טיפול

פריצת דיסק היא תסמונת רפואית אשר מתרחשת לאורך עמוד השדרה. עמוד השדרה בנוי חוליות אשר פרוסות לאורכו, וביניהן ממוקמים גופים דמוי אליפסה, אשר קשיחים מבחוץ ומלאים בנוזל דמוי ג'ל מבפנים – אלו הם הדיסקים. פריצת דיסק יכולה להתרחש ממגוון רחב מאוד של סיבות, אשר המשותף להם הוא החלשה ושחיקת הדיסק עד כדי זליגת החומר הפנימי בו החוצה. משיצא הנוזל החוצה הוא מפעיל לחץ על עצבים אשר נמצאים בסמוך לחוליות, ובכך בעל פריצת הדיסק חש בתסמיניו. פריצת דיסק היא גם תסמונת שכיחה מאוד, עד כדי כך שרופאים מאמינים כי 65% מהאוכלוסייה במידה ותיבדק תמצא בעלת פריצת דיסק. אם כך כיצד ניתן להתמודד ולטפל בתופעה משגילינו שאנו סובלים ממנה?

תוכן עניינים:

האופציה הכירורגית

קיימים ניתוחים להתמודדות עם פריצת דיסק, אך הם לרוב נשמרים כאופציה אחרונה אשר נעשה בה שימוש רק לאור תסמינים מאוד חריפים אשר מונעים מהמטופל הסובל מהם לקיים שגרת חיים תקנית. הסיבה לכך היא שהניתוח נתפס ככלי אשר אך ורק מטפל בסימפטום מבלי לאתגר בכלל את הגורמים לו, וכי הסיכוי להישנות פריצת דיסק לאחר ניתוח נותר זהה.

האופציה המשלימה

משהבנו שניתוח הוא לאו דווקא הפתרון האידיאלי לטיפול בפריצת דיסק, ישנם המון כלים אחרים שבאמצעותם ניתן להקל על תסמיניה הפריצה עד כדי להעלימם, הטיפולים המשלימים גורמים להעלמת הכאבים בכ-90% מהמקרים. וחשוב מכך – למנוע ייתכנות של פריצות נוספות.

פיזיותרפיה – בטיפול פיזיותרפי נעשה שימוש בכלים ייחודים אשר כל אחד בתורו מסייע להפחית מנטל הכאב ו/או לחזק את הגב להבא. בין אותם כלים ניתן למצוא  זרמי חשמל, אשר תפקידם להקל על הכאב, כמו כן גם עיסויים אשר מסייעים בהזרמת דם למקור הכאב, וביצוע תרגילים אשר מחזקים את שרירי המייצבים שמסייעים להסיר את נטל המשקל מהאזור הפרוץ. כמו כן, בשנים האחרונות החל שימוש בדיקור יבש / מערבי, אשר עושה שימוש במחטים בכדי לשחרר ופתוח שרירים מכווצים בגב.
תנועה – אף על פי כי התפיסה האינסטינקטיבית היא שפציעה מצריכה אך ורק מנוחה, מומלץ להמשיך לנוע ולקיים הליכות אשר מאתגרות את הגב בהיקפים נמוכים ומעוררים בו תהליכי החלמה טבעיים אשר הוא מקיים כחלק מתחזוקת הגוף. לכן מומלץ לשמור על שגרת תנועה מסוימת, אך להקפיד כי היא אינה מעוררת כאב ולמעשה מגדילה את הסימפטומים.

התמודדות עם כאב

למי שאינו יכול לשאת בכאב אך אינו מעוניין בניתוח, ניתן לשלב תוך כדי הטיפול המשלים גם תרופות מרשם אשר ניתנות על ידי רופא או שימוש בקנאביס רפואי עתיר CBD אשר מוכח כיעיל בהרפיית שרירים ושיכוך כאבים. שימוש בתרופות אלו מאפשר למטופל לקנות זמן בו יכול באמצעות השיטות שהוזכרו לעיל, לחזק את גבו ולמעשה "להשתיק" את הסימפטומים לזמן מסוים, מתוך ציפייה לבסוף לוותרן כשגבו ישתקם מספיק.

שינוי אורח חיים

עישון גם כן מגביר את הסיכוי לפריצת דיסק כיוון שהוא גורם לריקבון רקמות אשר היחלשותן מתבטא לבסוף בפריצה. זאת ועוד כי, ניקוטין אשר נמצא במוצרי טבק, הינו חומר אשר מגביר כאב ולכן לאחר עישון ייתכן ונרגיש את התסמינים ביתר שאת. כמו כן, פעולות שגרתיות ומשמעותיות כמו מנח השינה שלנו או האופן בו אנו עומדים ויושבים – משפיעות באופן ישיר ומשמעותי על כמות הלחץ שמופנית כלפי הגב שלנו. לפיכך, במידה ואדם סובל מפריצת דיסק, יוטב לו אם ינסה ככל יכולתו להפחית מן הלחץ שגבו מתמודד עימו בשגרה, הן כדי להחיש את תהליך הריפוי, והן כדי למנוע הישנות של פריצות נוספות.

לסיכום

פריצת דיסק היא תופעה רחבה ושכיחה, אשר כאשר אינה מטופלת כראוי עלולה לגבות מחיר יקר מאלו הסובלים ממנה, וכזה שעלול להתגלם לבסוף גם בניתוחים ובפגיעה באורח חיים התקין שלהם. עם זאת, באמצעות טיפולים משלימים אשר אינם מורכבים כשלעצמם, החל מדיקור ועיסוי וכלה בשינה, יציבה ותזונה נכונה, יכול כל אדם אשר סובל ממנה – להפחית את הסיכוי לפריצות חוזרות ולצמצם את השפעתה של הפריצה הנוכחית. כמו כן, במידה והנכם סובלים מפריצת דיסק חשוב שתזכרו כי אין סיבה אמיתית לבהלה, וכי רוב האוכלוסייה סביבכם אתכם באותה סירה. 

מאמרים בנושא פריצת דיסק