פריצת דיסק תסמינים

דף הבית » פריצת דיסק תסמינים

פריצת דיסק היא מצב רפואי בו חומר דמוי ג'ל אשר נמצא בדיסקים האליפטיים שממוקמים בין צלעותינו, חומק החוצה ויוצא ממעטפת הקשיחה שלו. הפריצה מתרחשת לאחר שאורח החיים של הסובל ממנה ו/או הגנטיקה של הגב שלו התישו והחלישו את המעטפת עד שאינה יכולה עוד והיא מבוקעת. כאשר הדיסק נפרץ והנוזל חומק החוצה, הוא לוחץ על שורשי עצבים אשר נמצאים סמוך לדיסק וכתוצאה מכך אנו חשים בתסמינים אשר מופיעים באזורים המקושרים לאותם עצבים אשר סמוכים לפריצה.

תוכן עניינים:

היכן ניתן לחוש בתסמיני פריצת הדיסק?

כפי שנאמר מקודם, כיוון שפריצת דיסק מתבטאת בלחץ אשר מופעל על העצבים, והיות והעצבים חולשים על כל מקום בגוף האדם בו אנו חשים תחושה כלשהי, ניתן תאורטית לחוש בתסמיני פריצת הדיסק בכל מקום בגוף. עם זאת, כיוון שישנם אזורים ספציפיים בהם אנו נוטים להעמיס יותר או פחות על גבנו, ישנם אזורים אשר בהם שכיח יותר לראות פריצת דיסק. פריצת דיסק בחלקו העליון של הגב לרוב תתבטא בתסמינים בגפיים העליונות, או בכתפיים, בעוד שפריצת דיסק בחלקו התחתון תבוא לידי ביטוי בגפיים התחתונות לאורכן, ממפרק הירך ועד לכף הרגל. כמו כן חשוב לציין כי יתכן ואדם סובל מפריצת דיסק אך אינו חש זאת בכלל, כיוון שהפריצה שלו הינה אסימפטומטית.

כיצד התסמינים מתבטאים בפועל?

תסמיני פריצת הדיסק שונים בהתאם למידת הלחץ שהנוזל מפעיל על העצבים, הם יכולים לבוא לידי ביטוי ככאבי גב גנריים, אשר אינם מסגירים כלל כי מדובר בפריצת דיסק (כפי שהוזכר לעיל, רוב גדול של הסובלים מפריצת דיסק – אינם מודעים לכך כלל), ויכולים להופיע כעקצוצים באזור הגוף אליו מקושר אותו עצב ספציפי. כלומר, אילו סובל אדם מפריצת דיסק באזור אשר מקושר ליד ימין, הוא יכול לחוש בעקצוצים באותה גפה ספציפית, אשר הם תולדתם של הלחץ אשר מופעל על העצב שמקושר לאותה גפה. זאת ועוד כי תסמינים נוספים הינם תחושת עור רדום, כפי שמורגש לאחר הרדמה מקומית, ועד למקרים חמורים בהם הלחץ כה גדול – עד שהשרירים נחלשים ואינם מגיבים כפי שאנו רוצים, בדומה לתחושת שיתוק מקומי.

אני חש בחלק מן התסמינים שצוינו למעלה – כיצד אוכל לדעת האם אני סובל מפריצת דיסק?

אבחנה של פריצת דיסק אינה דבר פשוט, כיוון שחלק ניכר מהאוכלוסייה סובל מפריצת דיסק מבלי לדעת מכך בכלל. נתונים מראים כי אילו תיבדק, למעלה מ- 60% מהאוכלוסייה תמצא בעלת לפחות דיסק אחד אשר אינו תקין והינו פרוץ. לכן, אילו המטופל מלין על תסמינים של פריצת דיסק, ניתן לאשש את החשש שהוא סובל מפריצת דיסק באמצעות בדיקת הדמה, בדיקות כמו CT או לחליפין MRI, אשר מזהות רקמות רכות כמו הנוזל דמוי הג'ל שנמצא בתוך הדיסקים.

לסיכום

תסמיני פריצת דיסק הינם שונים ומגוונים, עצם היותו של עמוד השדרה כה גדול ובעל תפקיד אינטגרלי בקישור העצבים לאזורים השונים בגוף – מקשה על מלאכת הזיהוי של תסמיני המצב. עם זאת, במידה ואדם חש כי גבו דואב וכואב, יוטב כי יפנה לרופא אשר באמצעות חיבור בין התסמינים אשר הוא מרגיש, ובאמצעות בדיקות הדמיה מתאימות – יוכל לאשש או לפסול כי אכן מקור הכאבים הוא בפריצת דיסק. זאת ועוד כי גם אם באמצעות בדיקה כללית נמצא כי אכן ישנה פריצת דיסק למטופל, אך הוא אינו חש בתסמיניה, אין צורך לרוץ ולמהר לניתוח. יתרה מכך – נמצא כי שינוי אורח החיים ופעילות גופנית מתאימה, הינם יעילים ופשוטים יותר לביצוע, ומניבים תוצאות במשך זמן קצר יותר וללא סיכון כירורגי.  

מאמרים בנושא פריצת דיסק