קליקים בגב- פעם אחת ולתמיד: האם זה בריא?

דף הבית » קליקים בגב- פעם אחת ולתמיד: האם זה בריא?

העולם מתחלק לשניים: אנשים שמוציאים קליקים או "קנאקים" מכל מקום בגוף, מתי שרק אפשר ואנשים שלא מסוגלים לשמוע על זה בכלל. אם אתם האנשים מהסוג הראשון, קרוב לוודאי ששמעתם את המשפט: "תפסיק עם זה, זה לא בריא". האם המשפט הזה בכלל נכון? למה בכלל אנחנו מרגישים צורך להוציא קליקים? האם יש דרך נכונה וטובה להוציא קליקים מהגב? כל התשובות לשאלות אלה ולשאלות חשובות אחרות- במאמר שלפניכם.

למה אנחנו מרגישים צורך להוציא קליקים מהגב?

כשאנחנו מרגישים כאב בגב או תחושה של הגבלה בטווח התנועה, שחרור קליקים או "קנאקים" מהגב גורם ברוב המקרים לתחושה של הקלה בכאב ולשיפור טווחי התנועה.
חשוב לציין שרעשי הקליקים אשר בוקעים מגבנו משפרים את טווחי התנועה ויוצרים השפעת פלצבו. הקליקים נותנים לנו הרגשה שעשינו משהו טוב לגב שלנו. חשוב לזכור שמדובר בתחושות לטווח קצר ובפועל כנראה שנגרום ליותר נזק מאשר תועלת.

תוכן עניינים:

מה קורה בגוף בזמן הוצאת "קנאקים" וממה נובע רעש ה"קנאק"?

עד לפני כמה שנים, התשובה לשאלה מה קורה בגוף בזמן "קנאקים" הייתה תעלומה. ב-2015, קבוצת חוקרים מאוניברסיטה בקנדה פיצחה את התעלומה: החוקרים ערכו הדמיית MRI בזמן שהנחקרים ביצעו "קנאקים" והבחינו במרווח גדל במפרק שבו בוצעה פעולת הוצאת "הקנאק". הלחץ התוך המפרק ירד ונוצר סוג של וואקום שלתוכו השתחררו גזים בצורת בועיות וזה מה שהשמיע את צליל "הקנאק".


סיבה נוספת לקליקים הנשמעים מהמפרקים הוא חיכוך של גידים ורצועות. בזמן שמפרק נע הגיד או הרצועה המחוברים אליו זזים ממקומם ומדי פעם בעת קפיצה קלה מעל זיז גרמי אנו שומעים קליק אופייני. קליקים מסוג זה נשמעים בדרך כלל מאזורים שונים בגוף כמו: קרסוליים, ברכיים, לסת ובכתפיים.


יש לציין שגם מחלות שונות או פציעות יכולות לגרום לרעש של קליקים במפרקים: מחלות פרקים או פציעות הן הגורמים האפשריים לשינויים ניווניים ודלקתיים בסחוסים המצפים את משטחי העצם היוצרים את המפרק. שינויים אלו הופכים את התנועה בתוך המפרק לכואבת ורועשת. מצב רפואי זה מסתיים לרוב בניתוח להחלפת מפרק.

כל כמה זמן ניתן להוציא קליקים בגב?

כדי לשמוע שוב את צליל הקליק באותו מפרק יש להמתין כ- 20 דקות. זה פרק הזמן הנדרש לגזים להתמוסס שוב בנוזל הסינוביאלי.
ועכשיו לשאלה שכולם רוצם לקבל עליה תשובה:

האם להוציא קליקים בגב זה לא בריא (או מסוכן)?

והתשובה היא: זה תלוי!
במה זה תלוי? בעיקר בתכיפות שבה אתם מוציאים את הקליקים מהגב. שחרור "קנאקים" מהגב כל כמה ימים או שבועות ככל הנראה לא יגרום לנזק משמעותי לעמוד השדרה. במידה ואתם אובססיביים לגבי הפעולה ומבצעים אותה כל כמה שעות, ייתכן מאוד שאתם מזיקים באופן הדרגתי לעמוד השדרה.

יש לציין שבמידה ובזמן הוצאת הקליקים מהגב אתם חשים כאבים, תכיפות הפעולה לא משנה, אך הפעולה תגרום לנזק רב יותר לעמוד השדרה.

היכן נעשה הנזק בגב מהוצאת הקליקים?

את מרבית הנזק סופגות הרקמות הרכות אשר אוחזות ומייצבות את חוליות עמוד השדרה. בטווח הארוך פגיעה ברקמות הרכות עלולה להוביל לפגיעה רצינית מאוד ביציבות ובתפקוד של החוליות המדוברות. התוצאה עלולה להיות תנועתיות יתר של עמוד השדרה אשר עלולה לגרום לחוליות עמוד השדרה לזוז באופן לקוי.

האם יש דרך נכונה להוציא קליקים מהגב?

בהחלט. כירופרקטים ואוסטאופתים יודעים לעשות זאת בצורה הנכונה שתעזור להקל על כאבי הגב שלכם ותרפא אותם. בעלי מקצוע אלו יודעים שמפרק "תקוע" או שאינו נע כראוי, יזיק בסופו של דבר ולגרום לכאבים. על מנת לשחרר את המפרק או המפרקים התקועים, ביצוע "מניפולציה" על עמוד השדרה בצורה מסוימת, בחוליות שזוהו כבעיתיות, תשפר את יכולת התנועה של חוליות עמוד השדרה ותביא לאחר מספר טיפולים לריפוי כאבי הגב.

טיפולים מסוג זה לא מתבצעים באופן רציף יום אחרי יום אלא בתדירות של פעם בשבוע.

מה ההבדל בין הוצאת קליקים מהגב לבד לעומת הוצאת קליקים על ידי איש מקצוע?

האדם הממוצע יוציא לעצמו קליקים מהגב בצורה מעגלית, לדוגמה: בישיבה על כיסא, הוא יחזיק את המשענת ויבצע סיבובים לצדדים הגב. תנועה זו מוציאה קליקים מכלל החוליות ומשחררת חוליות שלא זקוקות לכך מה שעלול לגרום לנזק. איש מקצוע יודע לזהות את החוליות הספציפיות שזקוקות לשחרור ולשחרר רק אותן.

מה לעשות כאשר נשמעים קליקים מאיזור הגב בזמן פעולות מסוימות?

ככלל, קליקים בגב יכולים להיווצר בזמן תנועות מסוימות כמו מתיחה של הגוף למרחק או בזמן התכופפות ואין עם זה בעיה. הבעיה היא כאשר הקליקים האלו גורמים לכאבים. במקרה כזה יש לפנות לאיש מקצוע שיאבחן את הבעיה וייתן פתרון מתאים.

האם יש חשיבות למיקום הקליקים?

אין חשיבות משמעותית למיקום הקליקים- בין אם זה בגב העליון או בגב התחתון, אם שומעים קליקים בזמן תנועות מסוימות והם גורמים לכאבים, יש לפנות לאיש מקצוע.

לסיכום:

שחרור קליקים או "קנאקים" בגב באופן אינטנסיבי, אובססיבי ו/או שחרור קליקים בגב שנלווה לו כאב – מזיק באופן חד משמעי לגב.

במידה ויש דלקת בגב, מצבה יחמיר בעת הוצאת קליקים בצורה לא מקצועית. הוצאת קליקים מהגב על ידי כירופרקט או אוסטאופת אשר יזהו את מקור הבעיה, היא הדרך הטובה ביותר לטפל בכאבי גב.

מידע מקצועי נוסף