קנאביס וכאבים כרוניים

דף הבית » קנאביס וכאבים כרוניים

כאב כרוני הינו בין הגורמים המרכזיים לפגיעה תפקודית, כיום קנאביס רפואי שלא כמו בעבר נעשה טיפול נפוץ עבור אנשים הסובלים מכאבים כרוניים, לשם המחשה ההתוויה השכיחה ביותר בישראל בגינה מטופלים מקבלים רישיון לשימוש בקנאביס רפואי היא עבור הקלה בכאבים כרוניים. יעילות צמח הקנאביס לסיוע בסבילות לכאב ובהפחתה משמעותית עד גמילה ממשכבי כאבים ממכרים והוכחה לכך במספר מחקרים.

לצערנו במדינת ישראל קנאביס רפואי מהווה פתרון אחרון להקלה בכאב כרוני וטרם קבלת המלצה מרופא על המטופל לעבור את הטיפול המקובל הכולל תרופות ממכרות עם שלל תופעות לוואי ולפעמים גם זריקות לא ידידותיות.

תוכן עניינים:

מהו כאב כרוני?

ישנם שני סוגי כאבים, כאב אקוטי וכאב כרוני.

כאב אקוטי הוא כאב חד וזמני, המשתמש כמעין "גלאי עשן" שמצפצף ומאותת בכל פעם שיש נזק לרקמה מסוימת או לאיבר בגופנו, בכך הוא מגן עלינו מפני נזק מתמשך.

בשונה מכאב אקוטי אשר לרוב חולף לאחר זמן קצר, הכאב הכרוני הוא כאב אשר נמשך ליותר משלושה חודשים, לפיכך נחשב כמחלה בפני עצמה ולא כתסמין.

בהגדרת הכאב הכרוני נכללים כאבי גב, כאבי ראש וכאבי מפרקים. 

כאב כרוני, הוא כאב יחסית מוכר, אשר חוזר בצורה רציפה או לסירוגין באיזור רגיש בגוף.

כאבים כרוניים יכולים להופיע בגב, כמיגרנה, כמעין כאב לאחר תאונה, פציעה או אפילו ככאבי מחזור אצל נשים, כאשר תדירות ועוצמת הכאב הולכת וגדלה ככל שדוחים את הטיפול בשורש הבעיה. 

*אצל נשים, קיימת שכיחות גבוהה יותר למחלות כרוניות מאשר גברים. 

לנשים מיוחסות תסמונות כאב הייחודיות להן כמו מיגרנות, פיברומיאלגיה וכאבים הקשורים למערכת ההורמונלית הנשית.

קנאביס לעומת אופיואידים

הטיפול בכאב, כיום, מסתמך על מתן תרופות אופיאטיות בלבד או ביחד עם משככי כאבים אחרים.

הטיפול המודרני אינו מספק, והתרופות הסטנדרטיות אשר נמכרות בבתי המרקחת ונשלטות באמצעות חברות התרופות הגדולות, מספקות הקלה אך ורק לקצת פחות מ60% מהמטופלים.

בנוסף, שימוש סדיר ותלוי בחומרים אופיואידים עשוי להביא לשלל תופעות לוואי וכמו כן לפיתוח תלות והתמכרות, שכן המטופל עשוי לפתח להן סבילות, ובכך להציב את עצמו בפני סכנה של ממש בצריכת יתר. ישנן אינספור עדויות ומחקרים המראים כי מטופלים אשר מתמכרים למשככי כאבים אופיאטיים כמעט תמיד יפתחו תסמינים מזיקים אחרים אשר רק מחמירים את המצב.

מחקר שנערך במחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת אריאל ופורסם בשנת 2016 בחן שימוש בעייתי ומוגזם בקרב מטופלים בתרופות אופיאטיות לעומת מטופלים בקנאביס.

מתוצאות המחקר נראה כי המטופלים במשככי כאבים נרקוטיים מועדים יותר לשימוש בעייתי בתרופה לעומת המטופלים בקנאביס. בנוסף, דיווחו המטופלים שטופלו בחומרים נרקוטיים על תופעות של דיכאון, חרדה ושימוש באלכוהול וסמים, בניגוד למטופלים שטופלו בקנאביס ודיווחו על תופעות לוואי מינוריות כמו סחרחורת קלה ואובדן התמצאות קל שנמשך דקות אחדות בלבד, או כלל לא.

קנאביס כטיפול בתחום הרפואה

שימוש בקנאביס בתחום הרפואה זה דבר שידוע לנו כבר, קיימות מסורות ומנהגים אשר הולכים אחורה בזמן אלפי שנים, טיפול בעזרת קנאביס היה למעשה הטיפול המומלץ לכאב כרוני בספרי הרפואה בארצות הברית עד שנת 1936, לפני שהוכרז הצמח כחומר בלתי חוקי.

 אך הבנת הדרך שבה הוא משפיע על מערכות הגוף האנדוגניות החלה רק בתקופת העשורים האחרונים הודות לעבודתו פורצת הדרך של פרופ' רפאל משולם.

ההשפעות משככות הכאבים של הקנבינואידים הודגמו במספר רחב של מחקרים פרה-קליניים, כמו כן החשיבות של המערכת האנדוקנבינואידית כמערכת בקרה של כאב.

הטיפול בקנאביס רפואי יעיל לשיפור בתפיסת הכאב על השלכותיו הרגשיות והחברתיות ובשיפור איכות החיים בקרב המטופלים, ועשוי להפחית באופן משמעותי את השימוש באופיואידים ואף במקרים ספציפיים להפוך את התלות בהם ללא רלוונטית, דבר פורץ דרך בתחומו.

עשרות, אם לא מאות חומרים פעילים נתגלו למין האנושי עד היום בצמח הקנאביס, כאשר המרכזיים ביותר הינם טטרה-הידרו-קנאבינול (THC) וקנאבינול (Cannabinol). 

הקנבינואידים נקשרים לקולטני CB-1 המצויים בעיקר במוח וCB-2 אשר מצויים ברחבי הגוף, והם מהווים מוליכים עצביים במגוון רחב של תהליכים פתולוגיים ופיזיולוגיים. 

עם השנים ההבנה שלנו בנוגע ליעילותם הקלינית של רכיבים אחרים בצמח הולכת ונעשית ברורה יותר, מגוון ההשפעות השונות ופרופילי הזנים השונים נובע משיתוף פעולה הדדי בין החומרים השונים ליצירת ספקטרום רחב של קנבינואידים וטרפנים שרק הולך ומתרחב, דבר אשר ידוע בתור "אפקט הפמליה" אשר גילה פרופ' רפאל משולם. (The Entourage Effect)

*כיום, טרפנים לשם עצמם מוגדרים כבטוחים לשימוש על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני.

*את המדריך המלא אודות הטרפנים והקנבינואידים השונים ניתן לקרוא במרכז המידע שבאתר CannDex.

קנאביס כטיפול בכאבים כרוניים בישראל

לצערנו, למרות שקיימים אינספור דיווחים על מטופלים אשר מוצאים מזור לכאבם בצמח הקנאביס, משרד הבריאות בשנת 2020 עדיין לא בוחל בשום אמצעי על מנת להקל על המטופלים.

למרות שכאבים כרוניים נמצאים ברשימת ההתוויות (קישור לרשימת התוויות) לטיפול בקנאביס,  הדרך להקלת הכאב ולהשגת הקנאביס כתרופה עשויה להיות ארוכה ומתישה.

בקצרה, נהלי משרד הבריאות מתנים קבלת קנאביס רפואי בטיפול קודם במרפאת כאב מוכרת במשך שנה לפחות לפני הגשת הבקשה הרלוונטית, וזאת רק לאחר שמיציתם כל טיפול מקובל אחר, ניסיון כל סוגי התרופות הרלוונטיות ובהמלצתו של רופא הכאב המטפל.

נהלים אלו גורמים מדי שנה לעשרות מטופלים להעמיד את עצמם בפני סכנת התמכרות למשככי כאבים אופיאטיים, לחשוף את עצמם בפני תופעות הלוואי המסוכנות ובמידה ואין דיי בכך – לחשוף אותם בפני התמכרות מסוכנת ואפילו למוות. 

מקורות:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29067992/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29388063/

מידע מקצועי נוסף