שיקום לאחר ניתוח גב

דף הבית » שיקום לאחר ניתוח גב

אחת הבעיות הרפואיות השכיחות ביותר הן כאבי גב, ובמיוחד כאבי גב תחתון.  רובנו נסבול מהם בתקופה כזו או אחרת אך למרבה המזל רובם לא יצריכו ניתוחים.

מומלץ לבצע בדיקה מקיפה של אורתופד או נוירולוג כדי לאבחן את מקור הכאב. רוב הכאבים ניתנים לטיפול על ידי פיזיותרפיה בידי מטפל מוסמך ואינם מצריכים ניתוח. ניתוח נדרש במקרים חמורים כמו בלט דיסק, פריצת דיסק או היצרות משמעתית בעמוד השדרה אשר גורמים ללחץ על חוט השדרה ולדלקת בנוסף לכאב. כמו כן עלולים להופיע תסמינים נירולוגיים בהתאם למיקום הפגיעה – גבוה בצוואר, מרכז הגב – עמוד השדרה הגבי, נמוך -בעמוד השדרה המתני. לחץ על מבנים עצביים בצוואר יתבטא בכאבי צוואר, עורף, ראש וידיים. כתוצאה מכך יכולה להיווצר הפרעה בתפקוד הידיים, הגבלה בטווח התנועה ובמוטוריקה העדינה. היצרות של תעלת השדרה בגובה נמוך עלולה לגרום לצליעה, לכאבים המוקרנים לרגליים, לכאבי גב חזקים ולקושי בתפקוד כמו הליכה או קימה מישיבה לעמידה. תסמינים אלו דורשים בדרך כלל התערבות ניתוחית כדי לשמור על איכות חיים טובה ללא סבל ממגבלות וכאבים.

תוכן עניינים:

מטרת הטיפול הפיזיותרפי

הטיפול נועד להפחית את כאב הגב, להפחית תהליכים דלקתיים, לשפר את יכולת התנועה, להגמיש ולהרחיב את טווח התנועה לשמר ולחזק את השרירים.

פיזיותרפיה היא בעצם שיקום פיזי ומטרתה להחזיר לגוף את יכולותיו הקודמות ואף לשפר אותן. מטופל שאינו מבצע תרגילים פיזיותרפיים עלול לחוות אחרי ניתוח כאבים ומגבלות תנועה משמעותיות בזמן ביצוע פעולות שגרתיות לטווח רחוק יותר ממטופל שכן ביצע תרגילים אלה.

פיזיותרפיה לפני הניתוח

פיזיותרפיה ניתנת באופן שיגרתי גם לפני וגם לאחר ניתוח גב בשל יכולתה לשפר כאבי גב בצורה משמעותית. ניתן לשפר את מהירות ההחלמה באמצעות פיזיותרפיה קדם-ניתוחית: חודשיים לפני הניתוח (אפילו פחות מכך), ניתן לתרגל את השרירים שידוע מראש שייחלשו בהליך הניתוחי ויזדקקו לחיזוק על ידי טיפולי השיקום לאחר הניתוח. טיפולים קדם ניתוחיים יכולים  להכין את המטופל לניתוח בצורה טובה, לשפר את תוצאות הניתוח ולהביא להישגים פיזיותרפיים טובים יותר, מוקדמים יותר ומהירים יותר.  

הטיפול

פיזיותרפיסט מסייע להתמודדות עם הכאב (במידה וישנו) לאחר הניתוח. ניתן  להפחית את הכאב באמצעות טכניקות שונות כמו קירור או חימום, עיסוי ושיטות הרפיה. רוב הטכניקות פשוטות וניתן לבצע אותן בבית בכל שעות היום.

תוכנית הפיזיותרפיה מותאמת לכל מטופל על פי אופי הפציעה או מחלה שלו, סוג הניתוח אותו עבר, כושרו הגופני, יכולותיו לפני הופעת הבעיה, גילו ומצבו הבריאותי הכללי.

הטיפול כולל תרגילים בעצימות עולה וגוברת שמיועדים להחזיר למטופל את יכולותיו באופן הדרגתי ומפוקח.

בנוסף לטיפול הפיזיותרפי, תוכנית השיקום כוללת טיפול על ידי מאמני כושר המתמחים בשיקום, צוות של מטפלים ברפואה משלימה המעניקים טיפולי עיסוי, דיקור סיני, דיקור יבש וכוסות רוח. טיפולים  אלה מסייעים להפחית את הכאב ולשפר את יכולת ההחלמה.

טיפול בריפוי ועיסוק לאחר ניתוח גב יכול גם כן לעזור למטופל לחזור לתפקוד מלא ככל שניתן. ניתוחי גב צוואריים לדוגמה, עלולים להותיר פגיעה מוטורית ו/ או תחושתית בידיים ויכולים לפגוע ביכולת לתפקד ולהשתמש בידיים ביעילות. הגבלה תנועתית או כאב לאחר ניתוח עלולים למנוע את היכולת של המטופל לבצע תנועות מסוימות. טיפול בריפוי ועיסוק מתמקד בעבודה על הליקויים, שיפור התנועה וחיזוק השרירים יחד עם הפיזיותרפיסט, בעזרת תרגול של המשימות והפעולות בהן מתקשה המטופל כדי לשפר את איכות וקצב הביצוע. בנוסף מותאמים למטופל  אביזרי עזר או טכניקות מסוימות להגברת עצמאותו, הפחתת הכאב והקלה על הביצוע.

מה ניתן לעשות על מנת לסייע להצלחת הטיפול?

מטופלים רבים חוששים מהניתוח וההרדמה הכללית אך מגלים שחלק זה הוא החלק הקצר והקל בכל התהליך שלאחריו מגיעים הטיפולים הפיזיותרפיים שהם החלק המאתגר והממושך יותר. בחלק זה מעורבותו של המטופל הכרחית ובלי שיתוף פעולה מצידו לא יהיה ניתן להגיע לתוצאות האופטימליות של הניתוח, לכן עליו להגיע לכל הפגישות עם הפיזיותרפיסט ולמלא בדקדקנות את הוראותיו ואת הוראות המנתח. כמו כן, חשוב לא פחות להקפיד על מנוחה מותאמת ולא להתיש את הגוף מעבר למה שהמטפלים מנחים. השילוב בין השיקום הפיזיותרפי ובין מנוחה הולמת יוכלו לשקם את יכולותיו הפיזיות של המטופל ולהביא אותו לשיאים חדשים.  

מידע מקצועי נוסף