כיצד אורטופד ברך יכול להקל על כאבי הגב שלנו?

דף הבית » כיצד אורטופד ברך יכול להקל על כאבי הגב שלנו?

כאב גב יכול להחמיר עם הזמן, הוא יכול להתעורר בפתאומיות בכאב חד שמפלח את הגוף ועלול גם להשבית מפעילות. חשוב מאוד לאתר את המקור לכאב, כשאומנם הברך והגב ממוקמים באזורים שונים בגוף, אבל קיים ביניהם קשר וכאבי ברכיים יכולים להוות מקור להופעת כאבי גב.  
מפרק הברך מאפשר לגוף לבצע מגוון פעולות  לנוע ולהתגמש ולהחזיק את הגוף פיזית ולתמוך במשקל. כאשר יש בעיה בברכיים ומגבלה תנועתית או קושי לספק את התנועה, התמיכה והגמישות הנדרשות, יתכן שיתפתחו כאבי גב.  

במידה ולא מטפלים בבעיה בברך הזמן יעשה את שלו ויתכן שהגב יכאב יותר ויותר והנזק יתעצם.  
איך ניתן להתמודד עם התופעה? חשוב לפנות לאבחון אצל אורתופד מומחה על מנת לאתר מהי הבעיה כמו שחיקת סחוס, דלקת ניוונית שגרמה לתופעה ולבחון עמו את הדרכים לטיפול על מנת לסייע בשיקום הברך וגם בהפחתת כאב הגב שנוצר בעקבות הבעיה בברך.  

תוכן עניינים:

איך ניתן להתמודד עם כאבי גב כתוצאה מבעיה בברך?

קיימות טכניקות ניהול כאב שונות כשעל ידי מתן משככי כאבים אפשר לסייע בהתמודדות עם הכאב, אך אלה פועלים קצת כמו פלסטר לפצע. הם לא באמת מטפלים בבעיה.  
כמובן שהכל תלוי במצב המטופל והברכיים שלו, אבל לרוב ההמלצות יכללו מגוון טיפולי פיזיותרפיה שתפקידם לאפשר טווח תנועה רחב יותר ולהחזיר לברך גמישות, לשמור על שיווי משקל, איזון והשגת יציבות. לעיתים יהיה מדובר בטיפולי הידרותרפיה כי המים החמים ועצם זה שהגוף מרגיש קל בקרבת המים מסייעים למטופלים רבים.  

 
לרוב שינויים באורח החיים גם הם יכולים לסייע בהצלחת התהליך כולל הפסקת עישון. במידה ומדובר במשקל עודף, הרי שהוא מכביד על הגוף והלחץ שהוא יוצר פוגע בברך ובגב ומכאן החשיבות של ירידה במשקל ושמירה על המשקל. כמו גם פעילות גופנית מתונה על בסיס קבוע שמסייעת לחזק את השרירים. לעיתים יהיה צורך בתוספת מדרסים כדי להקנות תמיכה טובה יותר בעת עמידה, הליכה או פעילות ספורטיבית בהתאמה אישית לכפות הרגליים. 

 
כאשר אנשים שסובלים מבעיות ברכיים מתעמלים חשוב מאוד שהם יהיו מודעים לבעיות בברכיים ויבצעו חימום מקדים, מתיחות בסיום הפעילות ויצטיידו בהתאם כמו למשל עם מגני ברכיים על מנת למקסם את ההגנה לברך בעת הפעילות. יש פעילויות כמו שחייה או רכיבה על אופניים שיכולות לסייע מאוד לסובלים מכאבים באזור זה אבל הכל צריך להיות תחת מעקב ולפי המלצותיו של אורתופד. 

 
התפריט התזונתי אף הוא משחק תפקיד בתהליך ההתמודדות עם כאבי ברכיים וכאבי גב כתוצאה מהברכיים וכדאי לשלב מזונות אנטי דלקתיים ולשמור על צריכת נוזלים גבוהה.  

כיצד ניתוח החלפת מפרק ברך יכול לסייע בהפחתת כאבי גב?

במקרים מסוימים, כמו למשל אם אובחנה דלקת מפרקים ניוונית, לא תמיד הסטרואידים או הפעולות השונות יסייעו. במידה וחלה החרפה בכאב או בעיות תנועה הפוגעות בהתנהלות היומיומית, אורתופד מומחה אולי ימליץ על פרוצדורה של ניתוח החלפת מפרק הברך. מטרת פרוצדורה כירורגית זו היא להחליף את המפרק הפגוע במפרק מלאכותי תוך שימוש בשתלים איכותיים שעומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר ולאפשר חזרה לשגרה. קיימת החלפה חלקית והחלפה מלאה, אך לרוב סוג ההחלפה ייקבע רק במהלך הניתוח עצמו בהתאם למצב.  

בכל מקרה, חשוב לקחת בחשבון שההחלמה מניתוח זה דורשת תהליך שיקום שכולל לרוב פיזיותרפיההתוצאות מרשימות ומחזיקות למשך שנים רבות כאשר המשתל המלאכותי מדמה תנועה טבעית ועם שיקום הברך אפשר להפחית או להעלים גם את כאבי הגב במידה ונוצרו בעקבות הבעיה בברך.  

מידע מקצועי נוסף