איך לטפל בכאבים בגב התחתון?

דף הבית » איך לטפל בכאבים בגב התחתון?

כאבים בגב התחתון הם בדרך כלל נפוצים מאוד. אפשר לומר ששני אנשים מתוך שלושה יסבלו מכאבי גב תחתון בשלב כלשהו בחייהם. הסיבות לכאבי גב תחתון בדרך כלל אינן רציניות, והם חולפים כעבור כמה שבועות. עם זאת, יש אנשים שכאבי הגב עלולים ללוות אותם חודשים ואף שנים, והדבר מחייב ייעוץ רפואי וטיפול. אז מה בעצם גורם לכאבים בגב התחתון ואיך אפשר לטפל בהם ביעילות? כדי להבין זאת עלינו להכיר את הגב שלנו וללמוד איך הוא עובד.

תוכן עניינים:

איך הגב שלנו עובד?

הגב שלנו בנוי מעצמות, מפרקים, שרירים, רצועות, עצבים וגידים. עמוד השדרה תומך בגב ובנוי מ־24 חוליות שיושבות אחת על גבי השנייה. מתחת לחוליות הללו, בתחתית עמוד השדרה, נמצאות עצמות עצם העצה ועצם הזנב. בין חוליות השדרה יש רצועות ודיסקים שמשמשים כבולמי זעזועים ומאפשרים לעמוד השדרה לנוע בגמישות. חוט השדרה עובר בין החוליות מהגב התחתון ועד למוח ומקשר בין המוח ובין שאר חלקי הגוף באמצעות אותות עצביים. רופאים לעיתים מתקשים להצביע על הגורמים לכאבים בגב התחתון, ולא תמיד צילומי רנטגן או סריקות CT או MRI יכולים לאתר את הבעיה. זאת כיוון שהגב הוא איבר גדול מאוד שמורכב מחלקים רבים, ולא תמיד קל לאתר את הגורמים לכאב.

מהם תסמיני הכאב בגב התחתון?

התסמינים יכולים להשתנות מאדם לאדם, והם בדרך כלל כוללים כאב, נוקשות שרירים וקושי בתנועה. הכאבים עלולים להופיע בפתאומיות או בהדרגה, לסירוגין, לאורך זמן וללא סיבה מיוחדת. הכאבים עלולים להיות קלים או חמורים. לעיתים הם מקרינים מהגב התחתון אל הישבן ואל הרגליים ולעיתים הם אף מגיעים עד לשוקיים ולאצבעות הרגליים. מרבית האנשים סובלים מכאבים המכונים כאבי גב לא ספציפיים. כלומר אין סיבה מסוימת או מצב רפואי שגורמים להם, ובדרך כלל הם אינם נובעים מבעיות רפואיות חמורות.

איך נטפל בכאבים בגב התחתון?

אם האורתופד מזהה סיבה ספציפית לכאבים בגב התחתון, הוא יפנה אתכם לבדיקות נוספות, לצילומים או לרופאים שמתמחים בטיפול בגב בכלל ובגב התחתון בפרט. עם זאת, בכאבים לא חמורים בגב התחתון אפשר לטפל לבד בכמה דרכים פשוטות. ראשית, הקפידו להישאר פעילים והמשיכו בפעילויות היום־יום שלכם ככל שאתם יכולים.

שנית, אל תרימו חפצים כבדים. הימנעו מכיפוף הגב או מפיתולו. ישיבה ממושכת עלולה להחמיר את הכאבים בגב התחתון, ולכן כדאי לנסות ולהימנע ממנה. היעזרו בתרופות משככות כאבים וקנו תוספי תזונה אונליין שמכילים ויטמינים לחיזוק הגוף והשרירים. הניחו רטיות חמות על הגב ובקשו מאדם קרוב לעסות לכם את הגב התחתון כדי להקל את הכאב. נסו לישון בתנוחה צידית עם כריות מתחת לברכיים כדי לייצב את הגב ולהרפות את הגוף.

פעילות גופנית לטיפול בכאבים בגב התחתון

אל תשכחו שפעילות גופנית ותרגילי מתיחות מצוינים לטיפול בכאבים בגב התחתון. צאו להליכה קלה, הירשמו לשיעור יוגה או פילאטיס או חפשו תרגילי מתיחה בסרטונים אונליין. הקפידו על שגרת אימונים והכאבים יחלפו במהרה.

מאמרים בנושא כאבי גב תחתון