דיקור סיני לכאבי גב

דף הבית » דיקור סיני לכאבי גב

מהו דיקור סיני?

הדיקור הסיני הוא אחד הטיפולים המזוהים ביותר עם הרפואה הסינית המסורתית ובעשורים האחרונים הוכחה יעילותו במחקרים אקדמיים רבים שנעשו במערב. לפי הרפואה הסינית, אנרגיית החיים הנקראת צ'י, זורמת בערוצים קבועים לאורכו ולרוחבו של הגוף. ערוצים אלו נקראים מרדיאנים. לאורכם של המרדיאנים קיימות נקודות שדרכן ניתן להשפיע על הצ'י. דיקור לאורך ערוצי אנרגיה אלה מפעיל את הגוף וכך הוא מרפא את עצמו ומשקם את תפקוד איבריו והקשר ביניהם.

תוכן עניינים:

מהלך הטיפול בדיקור סיני

לטיפול בדיקור יש מספר שלבים: שלב התשאול שבו המטפל שואל שאלות על מנת לקבל מידע על סוג הכאב, אחר כך נערכים אבחון דופק ואבחון לשון ואז מתחיל הדיקור עצמו. הרפואה הסינית והדיקור הסיני בפרט לוקחת בחשבון את כל המשתנים שמרכיבים את המטופל ולא רק את התסמינים או התלונות שבעקבותיהם הגיע המטופל. משתנים אלה כוללים אורח חיים והרגלים, תזונה, פעילות גופנית, מצב נפשי, מבנה אישיות ואופי, איכות וכמות שינה, מצב רוח וכד'.

בנוסף, ישנה חשיבות גם למשתנים סביבתיים כמו עונות השנה, תקופות  של מתיחות ביטחונית, מגיפות עולמיות וכדומה.  אחרי איסוף כל המידע הזה ניתן לאבחן את הבעיה איתה מתמודד/ת מטופל/ת ולנסות לזהות באיזו נקודה בגוף נוצרת חסימה שמונעת שמירה על איזון טבעי ולעזור לגוף לשחרר את החסימה ולהשיב את האיזון. אם זהו הטיפול הראשון עם המטפל, חשוב למסור לו את ההיסטוריה הרפואית – ניתוחים, תרופות שנלקחות, פציעות, תאונות, רגשיות, אלרגיות, תגובות מיוחדות לטיפולים קודמים וכל דבר אחר שיכול להיות רלוונטי. אם זהו טיפול המשך – חשוב לעדכן בכל שינוי במצב הבריאותי שחל מאז הביקור האחרון. בסיום הדיקור ניתנים צמחי מרפא , המלצות תזונה ופעילות גופנית בהתאם לצורך.

כיצד נעשה הדיקור

הדיקור מתבצע בעזרת מחטים דקות מאד, חד פעמיות וסטריליות. הפעולה לא כואבת אלא להיפך – משרה רוגע ושלווה על המטופל. המחטים מפעילות לחץ עדין על הנקודות שתומכות בתהליכי ריפוי באזורים שונים בגוף מבלי להניח אותן ישירות על המקום שבו מטפלים. דוגמה: במקרה של כאבי גב, דקירות בנקודות שונות יהיו יעילות יותר מאשר דקירות בגב עצמו. ברפואה המערבית יש לתפיסה זו ביסוס – מערכת העצבים מקשרת בין האזורים השונים בגוף בצורה שבה איברים משפיעים זה על זה.

דיקור סיני לכאבי גב

לפי מחקרים הנעשים בתחום הטיפול בכאב אחד הטיפולים שיעילים מאד לטיפול בכאבי גב ובכאבים אחרים הוא הדיקור הסיני. הדיקור גורם לשחרור אנדרופינים שעוזרים לגוף לשכך כאבים ולשחרר חומרים נוגדי דלקת המנטרלים את הסיבה לכאב. במחקרים עדכניים שבדקו 2,800 מטופלים שסבלו מכאבי גב כרוניים נמצא כי הטיפול יעיל.

לאחר תשאול מעמיק ובדיקה פיזית יחליט המטפל בדיקור סיני אילו נקודות דיקור מתאימות למטופל. למרות שלא ניתן לדעת לפני הטיפול אילו נקודות יהיו מתאימות ספציפית למטופל, ישנן נקודות דיקור קבועות לכאבי גב תחתון ובכאבי גב אחרים. לדוגמא: ישנה נקודה המחזקת ומעצימה את האנרגיות בגוף, מחזקת את שרירי הבטן שמאזנים את שרירי הגב התחתון, נקודות שאחריות על תפקוד הכליות שידועות בהשפעתן האנרגטית על הגב התחתון והגב כולו ועוד. שאר נקודות הדיקור נבחרות לפני כל טיפול בהתאם למצבו הבריאותי הכללי של המטופל. המטפל יבחר את נקודות הדיקור שיגרמו לזרימת דם ואנרגיה, ישחררו חסימות ויחזקו את האיברים שיקלו על כאבי הגב בכלל והגב התחתון בפרט.

בכאבי גב תחתון מומלץ לשלב בין רפואה אלטרנטיבית לרפואה קונבנציונאלית כדי להגיע לתוצאות מהירות וטובות יותר. שילוב של ספורט המתאים לגב, תזונה נכונה, פיזיותרפיה ממוקדת בשילוב דיקור סיני יכולים להוריד ואף להעלים לגמרי את הכאבים. הדיקור הסיני מטפל בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים ולכן משפיעה לטווח ארוך ומונעות כאבי גב בעתיד לעומת הרפואה המערבית שמסייעת  בעזרת תרופות וזריקות  משככי כאבים המטפלות בבעיה באופן זמני.

האם דיקור סיני יכול לסייע במקרים פריצת דיסק או בלט גב?

כפי שנאמר קודם – דיקור סיני מקל מאד על כאבי גב מסוגים שונים ומביא להפחתה בכאבים אקוטיים וכרוניים. הדיקור יעיל גם למצבים מורכבים כמו פריצת דיסק, שינויים ניווניים בחוליות, בלטים, כאבי שרירים ועוד. בעזרת הדיקור הסיני ניתן לשפר את טווחי התנועה, לחזק את הגוף ולאזן את המערכת כולה.

טיפול בדיקור סיני בהריון

נשים רבות סובלות מכאבי גב חזקים במיוחד בחודשים האחרונים של ההיריון. תרופות רבות ומשככי כאבים אינם בטוחים לשימוש בהיריון בגלל תופעות הלוואי שלהן ולכן נשים רבות מעדיפות את הטיפול בדיקור סיני שנחשב לבטוח ויעיל ואינו מחדיר לגוף חומרים כלשהם ואינו גורם לתופעות לוואי. הטיפול בדיקור לכאבי גב עליון או תחתון במהלך ההיריון אינו שונה מאד מהטיפול הרגיל. במחקרים רבים נמצא שכ-60% אחוז מהנשים בהיריון שקיבלו דיקור דיווחו על הקלה משמעותית בכאב בהשוואה ל-14% מהנשים שקיבלו טיפול סטנדרטי ופיזיותרפיה.  לפעמים היכולת לשכך כאבים באמצעות תרופות נפגעת עקב בחילות בוקר הנפוצות בשליש הראשון של ההיריון. הטיפול בדיקור תופס 2 ציפורים במכה: הפסקת הבחילות ושיכוך הכאב.

מהו שטיח דיקור סיני?

שטיח הדיקור מיועד לטיפול עצמי בכאבים הנובעים מעמוד השדרה ומערכת העצבים, בעיקר כאבי גב, באמצעות דיקור אקראי שאינו חודרני. שטיח דיקור מהווה פתרון יעיל ובטוח לטיפול בכאבים – במיוחד בכאבי גב ושרירים, ללא תופעות לוואי ותרופות והוא מביא לתוצאות מהירות יותר מכל מוצר אחר. השטיח מקל על לחצים ומתחים, גורם להפרשת הורמונים נוגדי דלקת וכאב ומגביר את זרימת הדם וחילוף החומרים בגוף.

מידע מקצועי נוסף