כאבים בעצם הזנב

דף הבית » כאבים בעצם הזנב

עצם הזנב, נמצאת הכי למטה בעמוד השדרה והיא מכילה 4 חוליות, כאשר שלושת החוליות התחתונות אוחדו לעצם אחת (עצם הקוקיס-Coccyx). עצם הזנב מהווה שריד לזנב הקיים בעובר אנושי בשבועות הראשונים להיווצרותו. בנוסף, לעצם תפקיד מבני הקשור לבלימת זעזועים כאשר אנו מתיישבים וכמו כן, תמיכה במשקל גופנו. כאשר אנו יושבים ישיבה ממושכת או נשענים לאחור, אנו מגדילים את העומס על עצם הזנב, מנגד, כאשר אנחנו עומדים או שוכבים ישנה הקלה על העומס. העומס יכול לגרום לדלקת סביב העצם וזה יתורגם לנו ככאבים בעצם הזנב. כאב בעצם הזנב, הנקרא גם קוקסידיניה נפוץ מאד, במיוחד אצל נשים, פי 5 מאשר גברים וזאת עקב הלידות. כאבים בעצם הזנב יכולים לפגוע בתפקוד. ידוע כי 65% מכלל האוכלוסיה בכל העולם נולדים עם  עצם זנב שנוטה קצת פנימה וכאשר מדובר בעיקום רב- זהו הגורם לכאב.

תוכן עניינים:

גורמים לכאבים בעצם הזנב

סיבה זמן הופעת הכאב
פגיעה פיזית ישירה
נפילה על עצם הזנב, פציעה, תאונה
גירוי ממושך
ישיבה ממושכת על משטח לא נוח, רכיבה ארוכה על אופניים
פגיעה לא ישירה
לידה, אפידורל, ניתוח בגב תחתון
הריון
שינוי מרכז הכובד, הפרשה של הורמונים המשנים את מבנה האגן
זיהום
פצע לחץ, שפשוף באזור הישיבה
סרטן
גידול סרטני בעצם הזנב או קרוב לה
כאבים עצביים
פגיעה בעצבים של עצם הזנב או לחץ על עצב באזור סמוך שמקרין לעצם הזנב
כאבים באיברים פנימיים המקרינים על עצם הזנב
אברי המין, שלפוחית השתן
אנטומיה מולדת
הולדה עם מבנה לא תקין שיכול לגרום לכאבים
עודף משקל
לכבדי משקל יש סיכוי פי 3 לסבול מקוקסידניה וזאת בעקבות הלחץ שמופעל על עצם הזנב.

איך הכאב מתבטא וכיצד מאבחנים אותו?

הכאב בעצם הזנב יכול להיות כאב מקומי, או מושלך מאזור אחר בגוף, כאשר מרגישים אותו בכל אזור האגן והירכיים, בגב התחתון ובאיברי המין. רוב האנשים מרגישים את הכאב לאחר ישיבה ממושכת או מתי שקמים לעמידה ממנח ישיבה. נשים ירגישו את  הכאב גם בזמן המחזור וימים ספורים לאחר לידה במידה והשתמשו באפידורל. ניתן לאבחן את הכאב אצל אורתופד מוסמך או אצל פיזיותרפיסט, כאשר בהתאם לאבחנה קובעים את סוג הטיפול. האבחנה ניתנת בהתאם לכל מקורות המידע שקיימים: מידע מהמטופל ומהתיק הרפואי הכולל את כל הבדיקות, בדיקה פיזית של עצם הזנב והאזורים הסמוכים (אזור הגב התחתון, עצמות של האגן, אזור הירכיים), שאלון לקביעת דרגת הקושי בתפקוד, בדיקת היציבה ומצב הישיבה, באם יש צורך יתבצע צילום רנטגן של העצם ושל עמוד השדרה כדי לשלול שברים או חשש לגידולים.

טיפול בכאבים בעצם הזנב עם התערבות חיצונית

הטיפול ניתן לכל מטופל שמרגיש מוגבל בעקבות הכאב, בפרט כאשר מדובר בהחמרה, כאב ממושך, כאב חוזר וכמובן כאבים כרוניים. מחקרים מראים שבמעל ל 90% מהמקרים, טיפול באמצעות פיזיותרפיה מעלים את הכאב. כל מטופל יקבל סדרה של טיפולים ותרגילים אותם הוא יבצע עם הפיזיותרפיסט גם במהלך הטיפול וגם בבית, כאשר עם הזמן ככל שהטיפול יתקדם תורגש הקלה משמעותית בכאב. טיפול בפיזיותרפיה מכיל מספר טכניקות כמו למשל: להניע את המפרקים, חימום/קירור, מיכשור חשמלי, תרגילים להגדלת טווח התנועה וחיזוק השרירים. בנוסף לטיפול בעצם הזנב, הפיזיותרפיה נותנת מענה גם לגב התחתון, האגן והמפרקים הסמוכים שכן גם הם מושפעים מהכאב. כמו כן, המטופל יקבל המלצות לעבודה בסביבה ארגונומית נכונה וזאת כדי להקל על הכאבים.

טיפול נוסף הינו תרופתי, כאשר ישנן מספר תרופות הנותנות מענה לכאבי גב. התרופות יכולות להיות עם מרשם רופא או משככי כאבים פשוטים כמו אקמול או אדוויל. חוץ ממשככי כאבים, הרופא יכול להמליץ גם על זריקה מקומית של חומר מאלחש כאב עם/בלי סטרואידים. הזריקה גורמת להקלה מקומית בכאב אך עדיין מומלץ להמשיך עם פיזיותרפיה כדי למנוע מהכאב להופיע שוב. הטיפול האחרון, של ניתוח, ינתן כאשר נוסו כל האופציות ואין שום שיפור בכאב.

טיפולים שניתן לבצע בבית

 שימוש בכריות מיוחדות לעצם הזנב, כאשר מטרתן להקל על הלחץ בזמן ישיבה, הינו טיפול נפוץ מאד. ישנן כריות מקצף מיוחד או ג'ל וניתן לשבת עליהן במשרד/בבית/באוטו. בנוסף ניתן להשתמש בכרית חימום או רטייה חמה אותן מניחים על הגב התחתון כדי לשחרר את השרירים ולשפר את זרימת הדם, אמנם אם הכאב נגרם כתוצאה מפעילות גופנית מאומצת, מומלץ דווקא לשים רטיות קרות ואף קוביות קרח עטופות במגבת. עוד דרך להקל על הכאב הינה מסאג'ים המרפים את השרירים התפוסים באזור עצם הזנב. וכמובן, פעילות גופנית בתדירות קבועה של הליכה או ריצה ואפילו שחייה יכולה למנוע היווצרות של כאב.

לסיכום

אם תאמצו הרגלים בריאים תוכלו למנוע מלכתחילה את תופעת הקוקסידיניה, למשל: מנח ישיבה נכון עם גב זקוף וכסא ארגונומי ולהקפיד על ישיבה בפרקי זמן של עד 30-45 דקות, שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית ומתיחות והתכופפות עם הברכיים ולא עם הגב קדימה.

מידע מקצועי נוסף