כאבי גב דגלים אדומים

דף הבית » כאבי גב דגלים אדומים

גב כואב הוא אחד מגורמי התחלואה השכיחים ביותר בעולם המערבי. במדינה כמו ישראל, בה רוב האוכלוסייה בוגרת שירות צבאי, ומספר שעות העבודה הממוצע הוא מהגבוהים במערב, היעדר המנוחה מתבטא גם כן בכמות עצומה של מטופלים אשר מלינים על כאבי גב כאלה ואחרים. אך דווקא בעקבות השכיחות הרבה, ישנו לעתים זלזול מסוים באופן בו צריך להתמודד ולטפל עם כאבי גב. מתי כאב גב הוא הרבה יותר משריר תפוס? ואילו סימנים אמורים להצריך ביקור דחוף לרופא?

תוכן עניינים:

מה הם דגלים אדומים?

דגלים אדומים, הם מונח מעולם הרפואה אשר מתאר סיטואציה בה התסמינים של המטופל, מעידים בסבירות גבוהה מן הרגיל כי התסמין שלו הוא קצה הקרחון של מצב רפואי חריף, אשר מצריך פניה מיידית לרופא. לא כל דגל אדום מסתיים באבחון של מחלה קשה, אך באמצעות פניה זריזה לרופא לאחר הופעתם -ניתן להקדים תרופה למכה ולגדוע תסמונות כאשר עודן בחיתוליהן.

דגלים אדומים- כאבי גב

גיל צעיר

צעירים מתחת לגיל 18 אינם אמורים לחוות כאב גב כרוני. לפיכך, במידה ואכן ישנן תסמינים של כאבי גב אשר אינן נקודתיים ומקורם לאחר חבלה – הם מצריכים פנייה לרופא בכדי לאבחנם.

כאב גב כחלק מתסמינים רחבים יותר

במידה וכאב הגב מתווסף לשורת תסמינים כמו – ירידה פתאומית במשקל, כאבים בחזה, עליית חום – הסימנים עלולים להעיד כי מדובר במחלה מערכתית אשר אחד מתסמיניה הוא כאב גב.

גב אשר אינו מתאחה

במידה והגב נשאר כפי שהיה גם לאחר מנוחה ממושכת או לאחר מאמץ, ובאופן כללי נדמה כי מצבו קבוע ואינו משתנה בהתאם לנסיבות היום יום שלנו – מדובר בדגל אדום ובוהק. זאת כיוון שהוא מעיד כי המערכות אשר אמונות על שחזור הרקמות והרפיית השרירים בגב אינן מתפקדות, והגורמים לכך רבים ומגוונים, המשותף לכולם הוא שהם מצריכים אבחון רפואי מוקדם ככל האפשר.

היסטוריה רפואית חריגה

נשאי HIV, מטופלים עם היסטוריה של שימוש בסמים, או של גידול מאיר –  מוכרחים לפנות בדחיפות גם הם לרופא. עוד בהמשך לכך, ישנם סמים מסוימים אשר ידועים כמסוכנים במיוחד לגב ולרקמותיו. אחד מהם לדוגמה הוא הקוקאין – אשר נפוץ מאוד בחברה המערבית, והרסני לגב, ויש אשר קושרים את השימוש הנרחב בו לעליית תחלואה בקרב האוכלוסייה הכללית.

אי שליטה בסוגרים

במידה וקיים קושי בשליטה על הסוגרים, או במפשעה באופן כללי, כאשר מלווה בכאבי גב –  גם כן מחייב פנייה מיידית לרופא. 

לסיכום

כאבי גב מסתכמים ברוב מוחלט של המקרים בכאב נקודתי אשר די בטיפול פשוט וממוקד בכדי לטפל בו ולהסיר את עוגמת הנפש שמתלווה עימו. עם זאת, ישנם תסמינים ייחודיים ונדירים אשר מעידים על היתכנות של נזק פוטנציאלי עצום בסבירות גבוהה מדי מכדי שנתעלם ממנו. אותם דגלים אדומים, אשר מעידים כי ייתכן וכאב הגב טומן בחובו הרבה יותר מסתם שרירים עייפים או תפוסים, אינם המלצה שניתן להתעלם ממנה בקלות דעת. לכן, במידה ואחד הקריטריונים הללו רלוונטי עבורכם, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לרופא אשר ידע לאבחן או לשלול את החשש שמא מדובר בתרחיש חמור ומסוכן הרבה יותר, כיוון שכאשר אותם תסמינים נותרים ללא מענה, הם לעתים עלולים להתגבר ולהתפתח לכדי מצבים רפואיים חמורים בהרבה – אשר הטיפול בהם עלול להיות מייסר וגובה מחיר.

מידע מקצועי נוסף