כדורים לכאבי גב

דף הבית » כדורים לכאבי גב

אין אדם אחד שנהנה מכאבים, אנחנו לא אוהבים לסבול ורובנו נתקלים מתישהו במהלך החיים בכאבי גב, בעיקר בגב התחתון. כאשר אנחנו תחת כאב, אנו מאבדים את יכולת הריכוז שלו ולכן אנחנו נעדיף לקחת כדור שיפתור אותנו מהכאב. במרבית המקרים, כאבי גב תחתון חולפים עם הזמן גם ללא טיפול, כאשר הם מופיעים פתאום ויכולים להימשך עד 3 חודשים. בנוסף לכדורים ולתרופות השונות ניתן לעשות מסאג', פעילות גופנית קבועה כמו הליכה או ריצה ואף דיקור סיני. גם אלו תורמים לגוף ויכולים למנוע היווצרות כאב.

תוכן עניינים:

קצת על כאב

הכאב הינו ביטוי פיזי של הגוף כתגובה לדלקת, כאשר הגוף משחרר פרוסטגלנדינים כדי להילחם בדלקת ואנו חשים זאת ככאב. הגוף משחרר את אותם הפרוסטגלנדינים ממגוון סיבות חוץ מדלקת: מתח נפשי, חבלות בגוף ובעיות שינה. הכאב יכול להיות אקוטי- לטווח קצר או כרוני- לטווח ארוך. כאב אקוטי יכול להתבטא ככאבי מחזור או שיניים ונטילת תרופה מתאימה יכולה להעלים את הכאב לחלוטין. מנגד, כאב כרוני יכול להופיע בדר"כ מתאונה או מחלה קשה והטיפול בו הוא למשך זמן ארוך יותר.

כדורים משככי כאבים מטפלים בסימפטום ולא פותרים את הבעיה, בין אם היא נפשית או פיזיולוגית ולכן מומלץ לבחון את מקור הכאב: מתי התחיל להופיע ובעקבות מה וזאת כדי שנוכל לטפל גם בבעיה ולא רק בסימפטום. כדי להתאים טיפול נסרוק כאן את סוגי הכדורים.

כדורים "נוגדי דלקת לא סטרואידיליים (NSAID's)"

הנפוץ ביותר ששייך לקבוצה זו הוא האדוויל. כדורים אלו יעילים מכיוון שהם גם אנטי דלקתיים וגם משככים את הכאב. משתמשים בהם לרוב כאשר יש מיגרנות, כאבים בשרירים, כאבי מחזור או כאבי שיניים. יעילותם ארוכת טווח-8 שעות לפחות. תרופה נוספת השייכת לקבוצה זו היא הארקוקסיה, כאשר מדובר על כדור חזק שניתן בדר"כ לטיפול בדלקת מפרקים אך אפשר ליטול מספר ימים כדי להקל על כאבי גב כרוניים. תרופה זו ניתנת עם מרשם בלבד.

כדורים ממשפחת פאראצטמול

הנפוץ ביותר הוא האקמול. תרופות ממשפחה זו אינן אנטי דלקתיות ולכן לא משפיעות על הדלקת, אלא יכולות לשכך כאבים קלים ולהוריד חום. לפי הגבלת משרד הבריאות לא ניתן ליטול יותר מ 8 כדורים ביום (סה"כ 4 גרם) ולכן אם הכאבים חזקים כדי להשתמש בתרופה ממשפחה אחרת. כמו כן, יעילותם קצרה יותר מכדורים אנטי דלקתיים והם יעילים רק כמחצית הזמן- 4 שעות.

כדורים ממשפחת דיפירון

הנפוץ ביותר הוא האופטלגין, שנמצא בשימוש רחב בהקלה על כאבי שיניים או לאחר לידה. התרופות ממשפחה זו ניתנות עם מרשם בעולם עקב תופעות הלוואי שלו ואי וודאות לגבי מנגנון פעולה, אך בישראל ניתן לרכוש אופטלגין ללא מרשם. אחת התופעות הנדירות הינה השפעה על הגוף בכולת לייצור תאי דם לבנים.

כדורים ממשפחת האופיאתים

הנפוצים הם טרמדקס וטרמדול ומשתמשים בהם לכאבים חזקים מאד ולטיפול קצר כאשר ישנה סכנת התמכרות. גם תרופות אלו ניתן לרכוש עם מרשם רופא בלבד והן בעלות מגוון תופעות לוואי, בעיקר עייפות וטשטוש.

אם מתאימים את התרופה לסוג הכאב ונוטלים במינון הנכון ובהיוועצות עם רופא, הסיכוי לתופעות לוואי הינו נמוך מאד.

מידע מקצועי נוסף