מכשיר טנס - איך הוא יכול לעזור לך עם כאבי גב וצוואר?

דף הבית » מכשיר טנס – איך הוא יכול לעזור לך עם כאבי גב וצוואר?

הגב וגם הצוואר הם איברים רגישים מאוד שמוטל עליהם עומס רב. התוצאה: 9 מכל 10 בני אדם יסבלו לפחות פעם אחת בחייהם מכאבי גב, לפעמים קשים ואפילו כאלה שמגבילים את התנועה, וגם כאבי צוואר הם למרבה הצער תופעה נפוצה. על-מנת לספק מענה למצוקה, פותחו שיטות טיפול רבות ומגוונות וכן מכשירים להקלה על הכאב. אחת השיטות האפקטיביות נקראת TENS, והמכשור שמבוסס עליה עשוי לשדרג במידה ניכרת את איכות החיים של כל מי שסובל מכאבים בגב ובצוואר.

תוכן עניינים:

מהו העיקרון שעליו מבוססים מכשירי TENS?

המונח TENS הוא ראשי תיבות של הביטוי Transcutaneous Electro Nerve Stimulation – ובעברית: גירוי עצבי חשמלי דרך העור.

על-מנת להבין איך מכשיר טנס מסייע למי שסובל מכאבי צוואר ו/או גב, כדאי קודם להתעמק מעט בדרך שבה פועל מנגנון הכאב בגוף האדם. בגב ובצוואר (ומן הסתם גם במקומות אחרים ברחבי הגוף) ישנם תאי עצב. התפקיד שלהם הוא להעביר למוח מידע, והם עושים זאת באמצעות פולסים חשמליים. כשישנה בעיה כלשהי – קור עז, קרבה מסוכנת למקור חום, קרע בסיבי שריר כלשהו, לחץ של החלק הפנימי של דיסק בעמוד השדרה על הטבעת החיצונית שלו (מצב שנקרא "בלט דיסק") – תאי העצב הרלוונטיים מעבירים למוח מידע חיוני אודות הבעיה. המטרה היא לאפשר למוח למצוא פתרון נכון לבעיה, אבל במקביל מתורגמים אותם אותות חשמליים לכאב (שנועד כמובן להזהיר אותנו).

מכשירי טנס מנטרלים את האותות החשמליים הנ"ל ובכך מפחיתים במידה ניכרת את תחושת הכאב, גם כשהוא משמעותי מאוד. 

איך מכשיר טנס מפחית כאבי גב וצוואר, כולל חריפים?

מכשיר טנס כולל אלקטרודות שאותן מצמידים לגוף באזור הכואב בגב או בצוואר. דרך אלקטרודות אלה מועברים פולסים חשמליים שחודרים את העור ומגיעים בדיוק אל תאי העצב. חשוב לציין שהמטופלים כלל לא מרגישים את הפולסים הזעירים, אבל הם כן מצליחים לנטרל את העברת האותות החשמליים אל המוח – ולכן תחושת הכאב נעלמת.

מחקרים שונים גילו שבאמצעות מכשירי TENS ניתן להפחית גם רמות כאב גבוהות במידה ניכרת. במקרים רבים המכשיר מייתר את הצורך להשתמש במשככי כאבים, שכידוע כוללים גם חומרים שעלולים להיות בעייתיים מה גם שלתרופות כימיות עלול להיות אפקט ממכר. זהו יתרון משמעותי במיוחד כשהכאבים כרוניים ולכן נדרש גם שיכוך כאב מתמשך.

מה חשוב לזכור כשנעזרים במכשירי טנס?

לצד האפקטיביות הרבה של מכשירי TENS חשוב לזכור שהכאב הוא רק סימפטום, ולא הבעיה עצמה. בהתאם אין לראות בהקלה על כאבי הגב והצוואר, החשובה מאוד לכשעצמה כמובן, פתרון מלא. הורדת רמות הכאב מאפשרת תפקוד יומיומי תקין ומונעת סבל מיותר, אבל הסיבה שבגללה תאי העצב שידרו את האותות החשמליים למוח עדיין קיימת – וחשוב למצוא לה מענה מדויק על בסיס אבחון מקצועי.

עוד דגש חשוב הוא בחירת מכשיר טנס איכותי שכמובן עומד בכל התקנים הרלוונטיים. לחולי לב, נשים הרות ואנשים שבגוף שלהם ישנו שתל (מתכת/אלקטרוני – קוצב לב, פלטינות, שבלול) מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השימוש במכשיר.

המאמר נכתב באדיבות המומחים של העיקר הבריאות.

מידע מקצועי נוסף