תסמונת זנב הסוס

דף הבית » תסמונת זנב הסוס

תסמונת זנב הסוס, הנקראת באנגלית CAUDA EQUINA גורמת לכאבי גב עזים בגב התחתון ומעידה על מצב חמור מאוד. במאמר שלפניכם נפרט על תסמונת זנב הסוס: ממה היא נגרמת, מהם הסימפטומים, כיצד מאבחנים, מה הם הטיפולים הקיימים והאם ניתן לקבל אחוזי נכות בביטוח לאומי?

תוכן עניינים:

מהי תסמונת זנב הסוס?

זנב הסוס הוא שמה של צומת עצבית בעלת חשיבות רבה, הנמצאת בחלק התחתון של עמוד השדרה. צומת זו מורכבת משורשי עצבים שהם הקצוות של העצבים בחלקים העליונים של עמוד השדרה. עצבים אלו אחראיים לפעילות של איברים רבים בגוף כמו חלקי הרגליים השונים (ברכיים,ירכיים וכו'), על שלפוחית השתן ופי הטבעת.

בתסמונת זנב הסוס, עצבים אלו נפגעים כתוצאה מסיבות שונות.

מה הן הסיבות לתסמונת זנב הסוס?

ברוב הגדול של המקרים, מדובר בנזק שנגרם לדיסק המותני בעקבות בלט דיסק גדול מאוד או פריצת דיסק קשה, אשר גורמים ללחץ מכאני על זנב הסוס או צמת העצבים. הלחץ המכאני משבש את העיצבוב. גורמים נוספים לתסמונת יכולים להיות שבר או תזוזה של חוליה או דלקת מקומית בעצמות שליד זנב הסוס.

תסמונת זנב הסוס- סימפטומים

הסימפטומים הם רבים, מכיוון שמדובר בעצבים שמשפיעים על מספר רב של חלקים בגוף. הסימפטומים האפשריים הם:

  • כאבים חמורים בגב, ברגליים, בעכוז, במפשעה וברקטום.
  • אובדן שליטה בסוגרים.
  • אובדן רפלקסים ברגליים (בברכיים ובקרסוליים)
  • תחושת נימול או חולשה (ואפילו שיתוק) באחת או שתי הרגליים.
  • אימפוטנציה

התסמינים יכולים להופיע בצורה חלקית או בצורה חלשה אך אם מדובר בכאבים חזקים באופן פתאומי, יש לגשת בדחיפות לבית החולים.

תסמונת זנב הסוס- טיפול

מהרגע שהמטופל מגיע לאורתופד או לבית החולים ומצביע על הסימפטומים הנ"ל, עליו לעבור בדיקת CT או MRI שיוודאו שהמטופל אכן סובל מהתסמונת. ברגע שאובחן, המטופל צריך לעבור ניתוח מהר ככל שאפשר תוך 48 שעות. ככל שהשעות יעברו לאחר 48 השעות, הנזק ילך ויגדל והסיכוי להצלחת הניתוח ילך וירד.

תסמונת זנב הסוס- אבחון

הטיפול היעיל ביותר הידוע כיום הוא ניתוח כירורגי. לא מדובר בכאבים רגילים שיכולים להיות מטופלים ע"י פיזיותרפיה, משככי כאבים, משחות או תרופות. לאחר הניתוח, ייתכן שהמטופל עדיין יחווה חלק מהסימפטומים, בצורה חלשה יותר ולתקופה מוגבלת. בנוסף, המטופל יזדקק לשיקום על מנת להסתגל למצבו החדש בין אם מדובר בהתניידות בכיסא גלגלים או למידה מחדש על שליטה בשלפוחית השתן.

תסמונת זנב הסוס- אחוזי נכות וביטוח לאומי

בעקבות התסמונת המטופלים יכולים לצאת מהניתוח במצבים שונים, תלוי בזמן הניתוח (האם נותחו לפני או אחרי 48 השעות מרגע האבחון) וכמובן תלוי בהצלחת הניתוח. בעקבות כך, אחוזי הנכות משתנים מאוד ויכולים לנוע בין אחוזים בודדים לעשרות אחוזים. בנוסף, במקרה של רשלנות רפואית שבה הרופאים לא ניתחו בזמן או התרשלו בעבודתם, ניתן לתבוע כמובן גם את בית החולים.

מאמרים בנושא בעיות גב