כאבי גב

גב כואב הוא מנת חלקם של מיליוני ישראלים שונים ומגוונים. בין אם מדובר בפציעה ישנה ממשקלים כבדים שנשאתם על גבי הרים וגבעות בצבא, או בין אם המקור לכך הוא מענף ספורט דורשני בו עסקתם איי שם כמה שנים אחורה, נדמה לעתים שהגב של כולנו כואב כל הזמן. כאבי גב מתחלקים ל- 2 קטגוריות עיקריות, כאבי גב ספציפיים וכאבי גב בלתי ספציפיים. ההבחנה בין ה- 2 מתבצעת על בסיס השאלה מהו הגורם לכאב, כאשר מדובר במחלה או בפגיעה ישירה בעמוד השדרה, הכאב מוגדר כספציפי, בעוד שכאשר הגורם לו הוא נקעים או מתיחות שרירים או גירוי עצבי, הוא מוגדר כלא ספציפי. שכיחות המצב כל כך גבוהה, כי נתון ש- 1 מכל 5 מבוגרים יפנה בחייו לרופא משפחה בתואנה לגבי כאב גב, וכי 80% מהאוכלוסייה תחווה לפחות אירוע אחד של כאב גב במהלך חייה.

מה תרצו לדעת?

כאבי גב תחתון הינם הגורם השני בשכיחותו בפנייה לרופא משפחה בחברה המערבית. למידע נוסף על הגורמים והפתרונות לכאבי גב תחתון לחצו כאן.

כאבי גב עליון הם תופעה שכיחה שנדמה שלא פוסחת על אף אחד מאיתנו. למידע נוסף על הגורמים והפתרונות לכאבי גב עליון לחצו כאן.

בעיות גב הן נפוצות מאוד ויש להן מספר סיבות עיקריות. לקריאה נוספת לחצו כאן.

איך ניתן לפתור ולמנוע כאבי גב? לחצו כאן למידע נוסף.

מהו בלט דיסק, מה גורם לו ואיך ניתן להקל על כאבים? למידע נוסף לחצו כאן.

פריצת דיסק היא בין התופעות החמורות והשכיחות ביותר שחווים בעלי כאבי גב כרוניים. למידע נוסף על הגורמים והפתרונות לפריצת דיסק לחצו כאן.

כואב לכם בגב ובמקום נוסף בגוף? לחצו כאן ותוכלו לגלות מה הסיבה ומה הפתרון.

כאב גב מקרין

סובלים מכאבי גב שמקרינים למקומות נוספים? לחצו כאן ותוכלו לגלות מה הסיבה ומה הפתרון.

מאמרים מקצועיים בנושאי כאבי גב ונושאים קשורים.

כאבי גב חזקים

כאבי גב חזקים מוגדרים ככאלו שחורגים מתחושת התפיסות שהינה מנת חלקם של רוב המלינים על כאב גבי. כאבי גב חזקים מתאפיינים לרוב בתחושת נוקשות באזור הגב התחתון, עוויתות שמקרינות כלפי הכתפיים ו/או הישבן וטווח תנועה מוגבל המונע כיפוף או הפעלת משקל על הגב. כמו כן, גורם נוסף הקובע את חומרת הכאב הוא משך הופעתו. כאשר כאב גב נמשך יותר ממספר ימים ואורכו עד כ- 6 שבועות, הכאב נחשב לכאב גב חזק. כאב גב חזק עלול להיגרם ממספר רב מאוד של גורמים, החל מחוסר איזון בין החלק הקדמי לאחורי של הגוף, כלומר, בעלי חזה גדול/קטן מדי ביחס לממדיי הגב, ועד לישיבה לא נכונה על המחשב במשך שעות עבודה ארוכות.

כאבי גב חזקים מאוד

כאשר כאב גב נמשך למעלה מ- 6 שבועות, הוא כאב המוגדר ככאב גב חריף וכרוני. כאבים שכאלו מצריכים כמעט תמיד פניה לרופא מומחה אשר יעניק טיפול בהתאם לגורמים לאותו כאב. כמו כן כאשר הכאב מלווה בתופעות רפואיות אחרות כמו: חום גבוה של כ- 38 מעלות, דלקת או נפיחות באזור הגב, כאב באזור מתחת לברכיים או ברגליים עצמן, כאב קבוע שאינו מוקל לאחר שכיבה ומנוחה, או כאשר גיל המטופל מעל 55 או מתחת ל- 20, יש לפנות בהקדם המיידי לרופא. זאת כיוון שקיים חשש מהותי כי הכאבים הללו הינם תסמינים של מחלה משמעותית שטרם התגלתה ומהווה איום גדול יותר מאשר הכאב לבדו. גורמים ייחודיים לכאבי גב שכאלו הינם מצבים נפשיים, אשר עלולים בהינתן לחץ או חרדה לגרום למתח בשרירי הגב, שיתבטא בטווח הארוך כשחיקה של אותם שרירים ופגיעה ביכולת תפקודם.  

שרירי גב תפוסים

שרירי גב תפוסים הם התסמין הנפוץ ביותר של כאבי גב, והגורם העיקרי לפנייה לרופא בקרב כאבי הגב הקלים. תפיסות השרירים יכולה לנבוע ממגוון רחב של סיבות, כשהשכיחה מבניהן היא עומס קבוע על אותן רקמות שעוטפות את הגב. עומס שמגולם לאחר מכן בשחיקה ופגיעה ביכולת התפקוד של אותם שרירים, כאשר אותה שחיקה מורגשת היטב כמעין צריבה שנעה ומתפשטת לאורכו של השריר. כמו כן שרירים עלולים להיתפס כתוצאה של היעדר תזונה נכונה, וחסרון במרכיבים מסוימים שתפקידם להרפות את השריר ולאפשר לו לנוח. בנוסף לכך, לפעמים זו תנועה חדה שמתבצעת בטרם השריר התחמם או כאשר אינו מתורגל מספיק בביצוע תנועות שכאלו, שגורמת לתפיסת השריר ולחוסר הנוחות שמתלווה לה. לנוכח שכיחותם הרבה מאוד של כאבים שכאלו, קמו להן תעשיות שלמות של תכשירים כאלו ואחרים אשר נועדו להקל על התסמינים והינם נגישים מאוד הן מבחינת זמינות והן מבחינת עלות.

שאלות ותשובות

בנושא כאבי גב

ובכן, כפי שכולם יודעים עיסוי הוא כלי מצוין ועתיק יומין לשחרור שריר תפוס בכלל, וגב תפוס בפרט. לכן, יוטב לבעל הגב התפוס למצוא שותף שבאמצעות עיסוי איטי שמתבצע לאורכו של הגב, יאפשר לשריר התפוס להתחמם עד כדי הקלה ושחרור. כמו כן, תנועה נמצאה כמועילה להקלה על גב תפוס, כיוון שכאשר הגוף נמצא בתנועה, אותן פעולות קטנות שמתבצעות בשגרה מאפשרות לשרירים תפוסים להתחמם וכתוצאה מכך להתרחב, עד שלבסוף הם יכולים לחזור למצבם התקין בפעימות קטנות.

ישנן מגוון נרחב של דרכים להקלה על כאבי גב. חלקן כוללות טיפול תרופתי, כמו משחות וכדורים, אשר עוזרים להגביר את קצב זרימת הדם לאזור התפוס ובכך משחררות את השריר. עם זאת נמצא כי טיפולים אלו הינם בעיקרם מונעי תסמינים ואינם פותרים את הבעיה. בנוסף, רצוי להמשיך להיות בתנועה רציפה ככל הניתן, כיוון שנמצא כי אנשים אשר מקפידים על כך נוטים להחלים ולהתאושש מהר יותר מאלו שאינם.

במקרים של פריצת דיסק, רצוי להיעזר בפיזיותרפיסט כדי להוריד את מפלס הכאב, שלרוב הינו גבוה בקרב הסובלים מפריצה. לאחר מכן, מומלץ לחזק את שרירי המייצבים כמו רצפת האגן ושרירי בטן עמוקים. תחזוקה רציפה של שרירים אלו מתבצעת באמצעות תזוזה רציפה וביצוע חימום ומתיחות לעתים תכופות. לעומת זאת, רצוי להימנע מתנועות המשלבות כיפוף של הגב או מנחים אשר גוררים כאב באזור הפריצה.

הטיפול הראשוני לגב תחתון תפוס מורכב ממנוחה קצובה, טיפול תרופתי בדוגמת משככי כאבים, פיזיותרפיה ו/או חימום של האזור התפוס, ולבסוף חזרה מדודה והדרגתית לפעילות. כמו כן, יעילותן של שיטות הטיפול נקבעת בהתאם למיקום או חלק השריר התפוס, וישנן שיטות אשר מתאימות יותר לאזורים מסוימים. זאת ועוד כי במידה ולאחר חודש הכאב עדיין נוכח למרות הטיפולים – יש לבצע בדיקת CT של עמוד השדרה בכדי לאבחן את מקור הכאב במדויק.

ראשית, כמו בכל כאב הנובע משרירים תפוסים, יש לאפשר לגוף לנוח כדי שיוכל לנוח וכמובן להימנע מהחמרה נוספת. כמו כן, מומלץ לחמם או לקרר את האזור התפוס (בהתאם להעדפה אישית), בכדי לאפשר לשריר להתרחב ולהשתחרר ממנח הנוכחי שלו. כמו כן נמצא כי עיסוי באמצעות כדור או גליל עיסוי מאפשר לשחרר את השריר ולהקל על הכאב.

אל תמשיכו לסבול מכאבים! השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם עם פתרון.