כאבי גב ובטן ביחד (במקביל)

דף הבית » כאבי גב ובטן ביחד

בספק אם ישנו אדם אחד אשר למשך כל חייו מעולם לא חווה כאב ולחץ בבטן או בגב. עקב תפקידם הקריטי בכל פעולות חיינו השונות, אשר נע מייצוב ותמיכה ועד לעיכול ותנועה, נדמה שזו גזירת גורל שלעתים נחוש אי נוחות או כאב באיברים מרכזיים שכאלה. לכן, אין זה מפתיע שלעתים מערכת היחסים הקרובה הזו מולידה גם כאבים אשר מקיימים יחסי גומלין הדוקים. אך דווקא לאור תפקודם המהותי בחיי היום יום שלנו, מפתיע לגלות כי מעטים יודעים באמת אודות הקשר בין כאבי גב לבטן, וכי במקרים רבים הופעת אחד עלולה להוות רמז מטרים להופעתו המתוכננת של השני.

תוכן עניינים:

דלקת בלבלב

דלקת בלבלב היא אחת הדלקות אשר בתסמיניה כוללת הן את הבטן ואת הגב. הדלקת יכולה להיות חריפה או כרונית במקרים מסוימים, וכוללת כאבי בטן בחלקם העליון, כאבים אשר לעתים תכופות מתלווים בהקרנה של הכאב לכיוון הגב כתחושת דקירה.

חרדה

חיינו היום יומיים כוללים המון מתחים עד כדי כי נדמה שכולנו חיים במרוץ אשר לעולם לא נגמר. בתוך כל אלו חרדות שונות הנובעות מתפקודנו לאור אותו מרוץ יכולות להתבטא בכאבים אשר מורגשים ביתר שאת בגבנו כחגורת דקירות אשר מתפרשת על חלקו העליון, ובמקביל לתחושת מועקה וחוסר נחת בבטן בחלקה הגבוה.

גורם אורתופדי

כאבי גב תחתון ובטן לעתים מעידים כי ישנה חולשה טבעית בשרירים אשר תפקידם לייצב את חלקו הקדמי של הגוף אל מול האחורי. שם נוסף ויותר מוכר לשרירים אלו הוא שרירי הליבה, אשר מסייעים לחבר ולקשר את חלקו העליון של הגוף לתחתון, ולתמוך בשלד שבנוי לאורכם. חולשה בהם מתבטאת בחוסר שיווי משקל ובכאב, אשר בהתאם לגוף המטופל עלול להתבטא בחלק הקדמי, או האחורי, או בשניהם במקביל. בנוסף לכך, גם לתנועה לא נכונה של העצמות יכולה להיות חלק בכאב קוהרנטי שאנו חשים במקביל בחזית ואחורי הגוף. תנועה לא נכונה שמתבטאת מלחץ שאנו מעמיסים עליהן בעודנו מבצעים פעולות בסיסיות שגויות שהוטמעו בקרבינו מתוקף כוחו של הרגל, ולאורך זמן גבו מחיר מהמפרקים שלהם.

גורם אונקולוגי

לעתים, אף אם נדירות, כאב באזור חלל הבטן אשר קיים גם בגב עשוי להעיד על התפשטות של גידול אשר מקורו באחד מהם ואשר עשה דרכו לעבר השני. לכן, במידה וקיים כאב גב אשר משותף לשני החללים ולא ניתנה אבחנה אודות מקורו, או שהטיפול בה לא הניב פרי, מומלץ לבדוק גם את הייתכנות שמא הגורם הוא בדמות גידול.

לסיכום

עקב היותן של מערכות הבטן והגב שזורות זו בזו בפעולות רבות כל כך שאנו עושים, רבים ומגוונים התסמינים והגורמים אשר מעידים כי קיימת בהן בעיה. עצם ריבוי האפשרויות מציב קושי באבחון מדויק של הגורם הספציפי לתחלואת האזורים הללו, אשר פתרון להם משתנה במידה רבה זה מזה.
אף על פי כי לעתים נדמה שמרוב עצים לא רואים את היער, ניתן באמצעות אבחון להיוודע למקרים אשר זיהוי מוקדם שלהם, עלול להציל חיים בעקבות הטיפול הדחוף וההכרחי שנדרש בעקבות אותם תחלואים. החל מדלקות אשר עלולות להחמיר לכדי תסמינים כרוניים אם לא נגדעות בחיתוליהן, וכלה בגידולים אונקולוגיים אשר מתעצמים בכל רגע שחולף. לכן, יוטב לכל אדם אשר סובל מכאבי גב ובטן במקביל לאורך זמן, לאבחן ולטפל מוקדם ככל האפשר את המצב ממנו הוא סובל בכדי שיוכל להימנע מהשלכותיהן של תסמונות, שכאשר אינן זוכות ליחס הנדרש – עלולות להיות משנות חיים, ומעמסה כבדה על איכות החיים שאנו מבקשים לעצמנו.

מאמרים בנושא כאבי גב משולבים