כאבי גב ופריצת דיסק אצל כלבים

דף הבית » כאבי גב ופריצת דיסק אצל כלבים

הכלב שלכם נראה סובל? חסר מנוחה? מתקשה ללכת? יכול להיות שהוא סובל מכאבי גב הנובעים מפריצת דיסק או דלקת מפרקים. כן, אילו מחלות של בני אדם אך גם כלבים (ואפילו חתולים) סובלים מהם. אז איך מזהים כאבי גב אצל כלבים, האם יש כלבים שיש להם נטייה לבעיות גב ואילו פתרונות קיימים על מנת להקל על הכלבים האהובים שלנו? כל התשובות במאמר שלפניכם.

תוכן עניינים:

איך נראה מבנה הגב של כלבים?

הכלבים הם חלק ממשפחת בעלי החוליות, שהן בעצם מספר רב של עצמות המתחילות מתחת לגולגולת ומגיעות עד לזנב. בין החוליות ישנם סחוסים גמישים שמטרתם למנוע חיכוך בין העצמות- אלו הם הדיסקים.  

מהי פריצת דיסק?

כאשר הדיסק נחלש בעקבות שחיקה הנובעת מגיל מבוגר או כתוצאה מטראומה כלשהי, הוא עלול להיקרע והתוכן שלו יכול להיכנס אל תעלת השדרה ולגרום ללחץ על חוט השדרה. נהוג לחלק את פריצות הדיסק לשתי סוגים:

פריצת דיסק כרונית: דיסק פורץ בצורה איטית לאורך תקופה.

פריצת דיסק אקוטית: דיסק פורץ בבת אחת בצורה חדה ומהירה.

הלחץ שהדיסק יוצר גורם לשיתוק ברמות שונות שחומרתו תלויה בעוצמת הלחץ של הדיסק. הלחץ גורם גם לכאבים, חולשה ולעיתים איבוד שליטה על הסוגרים.

האם ישנם כלבים עם סיכוי גבוה יותר למחלות גב?

התשובה היא חיובית. ישנם גזעי כלבים עם מרכיב גנטי שגורם לעליה בשכיחות של מחלות גב ופריצת דיסק בפרט: כלבי תחש, ביגל, קוקר ספניאל, באסט, שיצ'ו, פקינז, לאסה-אפסו וקורגי. אצל חלק מהכלבים, הנטייה למחלות גב נובעת ממבנה גופם הארוך ומעצמות קצרות.

מה הם התסמינים לפריצת דיסק אצל כלבים?

התסמינים שעלולים להעיד על פריצת דיסק אצל כלבים הם מגוונים ולעיתים יכולים להעיד באותה מידה על כאבים אחרים אך יש לקחת בחשבון שמדובר בפריצת דיסק. התסמינים הם:

  • חוסר רצון לזוז.
  • קושי לקפוץ.
  • קושי בעלייה/ירידה במדרגות.
  • חוסר יכולת לשלוט בצרכים.
  • חוסר יציבות בהליכה.
  • שיתוק מלא או חלקי ברגליים.
  • שרירים תפוסים באזור הגב והצוואר.
  • חוסר מנוחה.
  • נביחות/יללות/בכי בגלל כאבים.

סיבות לפריצת דיסק אצל כלבים

אצל כלבים קטנים, בשל מבנה גופם, כל קפיצה או נחיתה לא טובה יכולה לגרום לדיסק לפרוץ. אצל כלבים גדולים, מבוגרים בעיקר, מדובר בשחיקה במשך תקופה ארוכה שיכולה לגרום לפריצת דיסק, בלט דיסק או לחץ על חוט השדרה.

אבחון פריצת דיסק בכלבים

לאחר שהווטרינר, לפי התיאור שיינתן לו על ידי הבעלים ולאחר שביצע מספר בדיקות כלליות, יחשוד שמדובר בפריצת דיסק, עליו לבצע בדיקת רנטגן ובמקרים מסוימים ייתכן ויצטרך לבצע CT או MRI. אבחנה מהירה של פריצת דיסק בכלבים וטיפול נכון, יכולים למנוע נזק בלתי הפיך לחוט השדרה.

טיפול בפריצת דיסק אצל כלבים

ניתן לחלק את שיטות הטיפול לשתיים, לפי מידת פריצת הדיסק:

פריצת דיסק קלה- טיפול המבוסס על מנוחה מוחלטת, בכלוב, למשך מספר שבועות (בין ארבעה לשישה שבועות). הכלוב נועד כדי שהכלב לא יקפוץ, ירוץ או ילך מרחקים ארוכים. בתקופה זו חשוב לבקר אצל הווטרינר לעיתים קרובות על מנת לעקוב אחר המצב. במהלך השהייה בכלוב נהוג לתת לכלב משככי כאבים במינונים נכונים- רק לפי הוראות הווטרינר.

פריצת דיסק חמורה- במקרה כזה ניתן לבצע ניתוח להסרת הדיסק, שכמו אצל בני אדם, מדובר בניתוח לא פשוט ואפילו מורכב. על מנת שהניתוח יהיה אפקטיבי ומוצלח, צריך לבצע אותו כמה שיותר מהר, מומלץ תוך 24 עד 48 שעות מרגע שהופיעו הסימנים.

הניתוח הוא ניתוח שיכול לגרום בקלות לנזק כבד ולכן יש לשקול האם באמת כדאי לבצע אותו.

החלמה לאחר טיפול

החלמה מפריצת דיסק אצל כלבים יכולה לקחת שבועות ואפילו חודשים. בשני סוגי הטיפולים, לא בטוח שההחלמה תהיה מלאה. במידה והכלב עדיין משותק או שאינו מרגיש "כאב עמוק", סיכוי גבוה מאוד שהניתוח לא הצליח.

ישנן דרכים שונות על מנת לעזור לכלב להחלים בצורה טובה ומהירה יותר כמו: פיזותרפיה, לייזר, דיקור, הידרותרפיה וכד'.

האם ניתן למנוע פריצת דיסק אצל כלבים?

לא לחלוטין אבל ישנם מספר דברים שחשוב לעשות כדי לא להגדיל את הסיכויים כמו:  

  • לתת להם מזון בריא כדי שלא יעלו במשקל וייגרם להם לחץ על הגב והרגליים.
  • להשתמש ברתמה במקום בקולר.
  • להקל עליהם בעלייה על מקומות גבוהים.

מידע מקצועי נוסף