בלט דיסק- טיפול

דף הבית » בלט דיסק טיפול

עברת בדיקה רפואית עבור כאבי הגב שלך, והרופא הסביר שיש לך בלט דיסק? ייתכן שיש לך עדיין שאלות בנושא שלא נענו. מצב רפואי זה יכול לקרות לכל אדם בכל גיל, אך הוא שכיח יותר בקרב אוכלוסיות מבוגרות או אצל אלו המעורבים בפעילות גופנית מאומצת לפרקי זמן ממושכים. חשוב להבין את הסימפטומים ודרכי הטיפול בבלט דיסק כדי למנוע את החמרת המצב.

תוכן עניינים:

מהו בלט דיסק?

עמוד השדרה שלך מורכב מחוליות שביניהן יש דיסקים בעמוד השדרה אשר משמשים כבולמי זעזועים, ומונעים פגיעה ברקמת השדרה ובעצם. הם גם עוזרים להקל על התנועה. לדיסקים מעטפת קשה ומרכז דמוי נוזל. תנועה או החלקה של הדיסק ממיקומו הרגיל מביאה לנפיחות חיצונית של החומר הנוזל לאורך הנקודה החלשה ביותר של מעטפת הדיסק. 

במקרים רבים, הדיסק נע בין חללים בחוליות. תהליך זה קורה לאורך תקופה ממושכת. ככל שהמצב מתקדם לאורך זמן רב יותר, כך הסימפטומים יחמירו.

תסמינים של בלט דיסק

אם בלט דיסק עדיין לא הגיע לשלב הבקע, יתכן שמטופל לא יסבול מכאב כמעט או יהיה ללא כאב כלל. ייתכן שדיסק בולט לא יגרום לכאב מכיוון שהוא לא הגיע לרמת חומרה מסוימת, ועובדה זו יכולה להקשות על זיהוי תסמיני הדיסק הבולט לפני שהמצב יחמיר.

לרוב, בלט דיסק יוצר נקודות לחץ על העצבים הסמוכים אשר יוצרים מגוון תחושות. תסמינים של בלט דיסק בקרב אנשים שונים עשויים לנוע בין עקצוץ קל וחוסר תחושה, לכאב בינוני או חמור, תלוי בחומרתו. ברוב המקרים, כאשר דיסק בולט הגיע לשלב של כאב חמור, הוא קרב לבקע, או שכבר קיים בקע. 

עקצוץ או כאבים באצבעות, בידיים, בזרועות, בצוואר או בכתפיים יכולים להצביע על בלט דיסק באזור הצוואר. כאבים ברגליים, בירכיים, בעמוד השדרה התחתון ובישבן הם התסמינים השכיחים ביותר ויכולים להצביע על בעיה באזור המותניים. קושי בהליכה או תחושה של ליקוי בזמן הרמת דברים או אחיזה בהם.

תסמינים אלה דורשים הערכה רפואית מידית מכיוון שהם עשויים להעיד על התקרבות למצב שעלול לסכן חיים.

גורמים פוטנציאליים לבלט דיסק

ישנם מצבים פיזיולוגיים והרגלים שונים שיכולים להוות גורמים לבלט דיסק:

  • אנשים שניהלו אורח חיים שלא כולל פעילות ספורטיבית, או מעשנים. 
  • מאמץ מתמשך על הדיסק כתוצאה מפציעה או הרמה של חפצים כבדים יכולים לשחוק אותו.
  • שרירי גב מוחלשים יכולים להאיץ את התהליך.
  • למרות שדיסקים בולטים מתרחשים לאורך זמן, פריצות דיסק עשויות להתרחש במהירות בעקבות טראומה.
  • השמנה
  • רצים שלא משתמשים בנעליים בעלות תמיכה אורטופדית.
  • פעילויות שמעמיסות על עמוד השדרה יכולות להוביל להחלשת הדיסקים.

טיפול בבלט דיסק

על מטופל לשנות את מיקום הגוף והרגלי ההתנהגות שלו (תנוחות שינה, ישיבה ויציבה) כדי לסייע בהפחתת כל התסמינים או הכאבים הנגרמים על ידי בלט הדיסק. טיפול בגורמים סיבתיים עשוי לסייע בהאטת החמרת המצב.

  • ניתן להשתמש בתכנית להפחתה במשקל ובפעילות גופנית כדי לעזור לחולים הסובלים מהשמנת יתר. 
  • במקרים מסוימים, רופא עשוי להמליץ ​​על פיזיותרפיה כדי לחזק את השרירים בגב ולהשיב את הניידות שאבדה.

לפני היווצרות בקע,  רבים מהטיפולים הלא ניתוחיים מצליחים בטיפול בבלט דיסק. אפשרויות שונות לטיפול בכאב תלויות בחומרת המצב. אפשר להקל על כאבים קלים-בינוניים באמצעות תרופות נוגדות דלקת.

מומלץ להשתמש גם בכריות חימום, שקיות קרח, עיסוי ופעילות גופנית כדי להפחית את תסמיני הכאב. במקרי חירום כאשר הדיסק גורם לתוצאות מסכנות חיים, עלולים לבצע ניתוח, אך הדבר נדיר.

מאמרים בנושא בלט דיסק