פריצת דיסק בגב תחתון

דף הבית » פריצת דיסק בגב תחתון

פריצת דיסק בגב התחתון שכיחה מאוד, שכיחה עד כדי כך כי סביר להניח שחלק ניכר מהסובלים ממנה כלל אינם מודעים לה, זאת היות וארגוני בריאות מאמינים כי 65% מהאוכלוסייה המערבית לוקה בלפחות דיסק אחד אשר הינו פרוץ. למרות זאת, ניתן ואפשר למנוע היתכנות של פריצת דיסק שכזו ובאמצעים פשוטים יחסית, אך לפני כן חשוב להכיר את התופעה הייחודית הזו והגורמים המרכיבים אותה.

תוכן עניינים:

מה גורם לפריצת דיסק בגב התחתון?

פריצת דיסק נגרמת עקב עומס תדיר או שחיקה רציפה של הדיסקים אשר נמצאים בין חוליות הגב שלנו, אותם דיסקים אשר הינם גופים אליפטיים וקשיחים, ממולאים בנוזל דמוי ג'ל אשר כתוצאה מן הלחץ ו/או השחיקה – פורץ את המעטפת הקשיחה שלו ומפעיל לחץ על קצוות העצבים שלנו. מכאן המונח – פריצת דיסק. בהמשך לכך, אזור הגב התחתון נושא בעומס הרב ביותר בגוף, לכך יש סיבות עוד החל מהתקופה בה האדם החל ללכת על 2 רגליים, האזור מרכז את העומסים הקשורים לפלג הגוף העליון והתחתון כאחד – ולפיכך מהווה מועד לפורענות בהיבט ההסתברות לפריצת דיסק דווקא שם. הגורמים הישירים לפריצת דיסק הינם:

1. הפעלת לחץ לא מידתית – בין אם בעקבות הרמת משאות כבדים בטכניקה לקויה, התכופפות באמצעות הגב ולא דרך הברכיים או שגרת אימונים אשר הינה פוצעת – לחץ רב מתנקז לכיוון הגב התחתון אשר נאלץ פעם אחר פעם לאזן את הגוף לאור אותם לחצים, איזון אשר מתבטא בשחיקת הדיסקים ולבסוף בפריצתם.
2. יציבה לא נכונה – שינה במנח שגוי, או ישיבה למשך שעות רבות אל מול מסך כאשר גבנו כפוף מעמידים את עמוד השדרה אשר תצורתו הטבעית היא כשל האות S, בתנוחות שאינן מורגל בהן ובכך מעמיסות עליו ושוחקות אותו.
3. אורח חיים – לאורח החיים היום יומי שלנו השפעה מכרעת על תצורת הגב ובריאותו. מעשנים נחשפים לחומרים אשר פוגעים ברקמות הגב וגורמות להן לריקבון, ובעלי משקל עודף נאלצים לאזן את גופם שעקב חוקי הפיזיקה נאלץ לנטות קדימה. המשותף ל-2 הגורמים הללו הוא החלשת הגב והתשה שלו.

כיצד מתבטאת פריצת הדיסק ?

כאשר קיים קרע בדיסק אשר מאפשר את זליגת הנוזל הפנימי שבתוכו החוצה, עלולות להיווצר דלקות ותחושת לחץ באותם אזורים אשר מקושרים לחלקו התחתון של עמוד השדרה. כלומר, כאשר ישנה פריצת דיסק בגב התחתון, הנוזל אשר עד כה היה כלוא בתוך הדיסק מפעיל לחץ על קצוות העצבים שנמצאים בקרבתו – ובמקרה של גב תחתון, בעצבים המוליכים לפלג הגוף התחתון, החל מכפות רגליים ועד לעכוז. הלחץ עלול להתבטא ככאב גרידא או אפילו בתחושות נמלול באזור הנגוע.

טיפול

הטיפול בפריצת דיסק בגב התחתון, אינו שונה באופן משמעותי מבחינת הכלים אשר קיימים לטיפול במקרים אחרים של פריצת דיסק באזורים אחרים של הגב. גם כאן מונחת על השולחן האופציה הכירורגית, אף על פי שאינה הכרחית בחלק ניכר מהמקרים, לרוב ניתן באמצעות טיפולים משלימים לחזק את הגב ולהפחית עד כדי להעלים את תסמיני הפריצה לחלוטין. טיפולים כדוגמת עיסוי, דיקור מערבי, ביצוע פיזיותרפיה לחיזוק הגב, ושינוי אורח החיים היום יומי שלנו, החל מתזונה ושינה ועד להפסקת העישון – יכולים בסבירות גבוהה למנוע מאיתנו את תחושת הכאב המעיקה אשר אינה מרפה מאיתנו.

לסיכום

אף על פי שכיחותה הרבה של פריצת דיסק בגב התחתון, אין מדובר בגזירת גורל. לרוב די בהקפדה על אורח חיים ועל כללי אצבע בריאים בכדי להנות מגב נטול כאבים ותחלואים. לכן, במידה ועקב הזנחת עבר הנכם סובלים מתסמונת זו, דעו כי גבכם בידכם, והשינוי ממתין לאלו החפצים בו, ויפה שעת אחת קודם.

מאמרים בנושא פריצת דיסק